اتفاقی عجیب بعد از پیوند مغزاستخوان
کد خبر: ۱۶۴۷۴۵
تاریخ انتشار: 2019 December 11    -    ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
به تازگی پدیده‌ای عجیب توجه دانشمندان را به خود جلب کرده‌ و آن تغییر هویت و دی‌ان‌ای یک بیمار بعد از عمل پیوند مغز استخوان است که این موضوع بر ساختار دی‌ان‌ای نسل آینده او هم تأثیر می‌گذارد!

فردی که به سرطان خون (لوکمی) مبتلا بود بعد از پیوند مغز استخوان متوجه تغییراتی در بدن خود شد که پزشکان بعد با بررسی‌های بیشتر، متوجه شدند دی‌ان‌ای این فرد در حال تغییر است؛ این تغییر در مایع منی او هم مشهود بود.

همین موضوع توجه پزشکان را به خود جلب کرد و باعث بررسی تأثیرات این پدیده حتی در لایه‌های مرتبط با جرم‌شناسی و تشخیص دی‌ان‌ای هم شد.

کریس لانگ امریکایی بعد از پیوند مغزاستخوان (که چهار سال پیش رخ داده بود) متوجه شد DNA موجود در مایع منی وی متعلق به یک مرد آلمانی است که هیچگاه او را از نزدیک ندیده‌ است!

به گفته دانشمندان، این طبیعی است که بعد از عمل پیوند، دی‌ان‌ای شخص اهدا‌کننده در خون شخص دریافت‌کننده وجود داشته باشد اما اینکه این تغییر به اعضای دیگر بدن هم سرایت کند، موضوع عجیبی است.

دی‌ان‌ای فرد آلمانی در لب، گونه و زبان دریافت‌کننده هم وجود دارد اما موهای سر و سینه او دی‌ان‌ای خودش را دارد اما جالبتر از همه این موارد، وجود دی‌ان‌ای فرد آلمانی در مایع منی کریس بود! در واقع کریس دارای دو مجموعه دی‌ان‌ای است.

تغییر دی‌ان‌ای در مایع منی کریس می‌تواند نسل آینده متفاوتی از او خلق کند که همخوانی آنها با دی‌ان‌ای کریس متفاوت باشد و با هویتی متفاوت به دنیا بیایند.

این موضوع می‌تواند بر روند بررسی پرونده‌های جنایی هم تأثیر گذارد و استناد بررسی‌ دی‌ان‌ای را با چالش مواجه کند؛ پرونده مشابهی هم در سال 2004 در آلاسکا اتفاق افتاده بود، شخصی که پرونده جنایی داشت از برادر خود مغز استخوان دریافت کرده بود بنابراین تشخیص هویت فرزندان از روی آزمایش دی‌ان‌ای با چالش جدی مواجه خواهد شد.

منبع: تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار