رنگ درمانی و ارتباط با رنگ‌ها در دکوراسیون
کد خبر: ۱۶۴۶۹۵
تاریخ انتشار: 2019 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
رنگ و نور منابع زندگی هستند. بدون رنگ پژمرده می شویم و می میریم. ناخود آگاه اولیه ما در کنار رنگها شکل گرفته است. همه می دانیم هر کجا سبز باشد زندگی همان جاست و هر جا که آبی باشد. آب آنجاست. خداوند ساعت اولیه بدن انسان را بر اساس رنگ ها تنظیم کرده است. در بهار گلهای نرگس زرد و شکوفه های صورتی به ما امید می بخشند و ما را از خواب زمستانی بیدار می کند.

رنگ درمانی و ارتباط با رنگ ها در دکوراسیون

رنگ درمانی و ارتباط با رنگ ها در دکوراسیون«تابناک با تو»؛ رنگ ها مسبب هیجانات هستند و بر رفتار ما تاثیر می گذارند آن ها در تمامی لحظات بیداری با ما هستند و احساسات و افکار سلیقه ها ، واکنش ها و خاطرات مار را بر می انگیزند انسان ها از روی غریزه به پیام های نور و رنگ پاسخ می دهند.

رنگ و نور منابع زندگی هستند. بدون رنگ پژمرده می شویم و می میریم. ناخود آگاه اولیه ما در کنار رنگها شکل گرفته است. همه می دانیم هر کجا سبز باشد زندگی همان جاست و هر جا که آبی باشد. آب آنجاست. خداوند ساعت اولیه بدن انسان را بر اساس رنگ ها تنظیم کرده است. در بهار گلهای نرگس زرد و شکوفه های صورتی به ما امید می بخشند و ما را از خواب زمستانی بیدار می کند. در تابستان، قرمز، نارنجی و زرد درخشان به ما انرژی می دهند تا علوفه جمع کنیم در حالی که خورشید می درخشد. در پاییز با رنگ های قهوه ای و قرمز تیره و نارنجی سوخته، ناقوس تغییر نواخته می شود. و در پایان، زمستان، سبزهای خاموش و موقر، قهوه ای شکلاتی و خاکستری زغالی به ما هدیه می دهد. انسان ها هنوز هم براساس ناخود آگاه اولیه خود به رنگ های طبیعت پاسخ می دهند. اما در حال حاضر عادت کرده اند تا به رنگ ها بر اساس قواعد زندگی شهری و قراردادهای اجتماعی، واکنش نشان بدهند. نوارهای قرمز، لباس های نارنجی و چراغ سبز راهنمایی و رانندگی را تصور کنید. رنگها به ما می گویند بایستیم یا حرکت کنیم. آنها هشدار می دهند، ریشخند میزنند، انرژی میدهند، وسوسه می کنند، آرامش میدهند تسکین می بخشند و…. ما دنیا و احساساتمان را بر اساس رنگها تعیین می کنیم. بچه ها تا قبل از پنح و شش سالگی اشیا را بر اساس رنگ طبقه بندی می کنند تا شکل. ما حتی از رنگ ها برای توصیف عواطف و احساساتمان استفاده می کنیم.

رنگ درمانی و ارتباط با رنگ ها در دکوراسیون

دامنه لغاتی که برای رنگها وجود دارد، بسیار محدود است. در زبان انگلیسی فقط ده اسم اصلی برای رنگها وجود دارد (صورتی، قرمز، قهوه ای، آبی، سفید، سیاه، سبز، بنفش، زرد، خاکستری). تنوع رنگ ها و اسامی آنها از دنیای اطراف الهام گرفته شده است از زمین (خاک رس(رنگ آجری) – سی نیا (خاک حنایی رنگ). از مواد معدنی، سنگهای زمین شناسی و فلزات (فیروزه، یاقوت، طلا). گل ها (یس. بنفشه). میوه ها (زردآلو، پرتقال). آسمان آبی آسمانی و دریا (کبود، سبز آبی فام)

رنگ درمانی و ارتباط با رنگ ها در دکوراسیون

رنگ درمانگران معتقدند رنگ ها بر سلامتی و بهروزی ما اثر می گذارند و می توان از آنها برای التیام بدن و تقویت ذهن استفاده کرد. رنگ درمانی، ریشه در زمان های دور دارد، در مصر باستان، یک پاپیروس متعلق به ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد، از معالجه به وسیله رنگ خبر می دهد و در آن به سرب قرمز، نمک سبز و مارمولکهای سیاه اشاره شده است. همچنین در «نی چینگ» که یک متن پزشکی ۲۰۰۰ ساله است، درمان هایی با استفاده از رنگ ثبت شده است. ۱۰۰۰ سال قبل در ایران، ابوعلی سینا استفاده از رنگ را در درمان امراض رواج داد. او معتقد بود رنگ قرمز، جریان خون را سرعت می بخشد در حالی که آبی و سفید آن را کند می کند. دنیای علم، رنگ درمانی را پایان یافته تلقی می کرد اما مطالعات، بیش از گذشته از رنگ درمانی حمایت می کند. یک دانشمند روسی به نام دکتر «اس وی کار کو» در دهه ۱۹۴۰ نشان داد چطور رنگ قرمز میتواند سلول های عصبی را تحریک کند. نظریه او در سال ۱۹۵۸ توسط دانشمندی آمریکایی به نام دکتر «رابرت گرارد» تکمیل شد. او نشان داد قرمز احساس تحریک شدن را تولید می کند و فشار خون را افزایش می دهد؛ حال آنکه آبی آرامش دهنده است و از میزان ضربان قلب می کاهد. دانشمندان آمریکایی در سال ۱۹۹۰ طی گزارشی اعلام کردند نور آبی در درمان بسیاری از مشکلات از جمله اختلال های غذایی و افسردگی موفقیت آمیز بوده است.

در حال حاضر از نور آبی برای درمان یرقان نوزادان استفاده میشود. همچنین، ثابت شده است که رنگ بر رفتار تاثیر گذار است. برای مثال، رنگ صورتی پرخاشگری را کاهش میدهد و اشتها را سرکوب می کند.

رنگ درمانی و ارتباط با رنگ ها در دکوراسیون

رنگ درمانی، یک فلسفه قدیمی متعلق به ساکنان تبت است. آنها معتقد بودند رنگ ها در بدن انسان به صورت مراکز انرژی، زنجیره وار وجود دارند. هر مرکز یا چاکرا در زبان سانسکریت به معنای چرخ) رنگ مخصوص به خود را داراست. هنگامی که انرژی به صورت موزون در چاکراها جریان یابد، ما دارای سلامتی و تعادل خواهیم بود. چاکراها از قوانین طیف نوری تبعیت می کنند. بنفش با کمترین طول موج در قسمت تاج سر و قرمز با بیشترین طول موج در نشمینگاه قرار می گیرد. وقتی که یک رنگ جذب بدن می شود، آن رنگ از طریق سیستم عصبی به آن قسمت از بدن که به آن نیاز دارد منتقل می شود. ما همواره در جستجوی راه هایی هستیم که تعادل خود را به دست آوریم و آن را بازسازی کنیم. رنگ انرژی است و بر انرژی ما تاثیر می گذارد. استفاده از رنگهای مناسب تندرستی انسان را در طول زندگی افزایش میدهد.

بنفش :روح، کمال و بصیرت
که به روح ما کمک می کند تا تجربیاتی را که زندگی به ما هدیه می کنند، جستجو و کشف کنیم.
نیلی: وضوح افکار و روان
مرکر شهود است و به ما فراست می بخشد.
آبی :ارتباطات
هنگامی که در حالت تعادل هستیم. به کمک آبی نیازهایمان را مطرح می کنیم.
سبز : عشق
با سبز قادر می شویم عشق بی قید و شرط را اعطا و دریافت کنیم.
زرد :احساسات
زرد نمایانگر نیروی درونی ماست و این که چگونه درباره خودمان فکر می کنیم.
نارنجی: قوای جسمی، استقامت
یک چرخه نارنجی متوازن به ما در ابراز احاساتمان یاری می رساند.
قرمز :بقا، غرایز
این چرخه ما را به زمین محدود می کند و شجاعت و ثبات می بخشد.

منبع: دکوبوم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار