با این 5 روش به کتاب خواندن عادت کنید
کد خبر: ۱۶۴۶۳۰
تاریخ انتشار: 2019 December 10    -    ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
برای تبدیل مطالعه به یک عادت و یا فرهنگ، پیش از هر چیزی باید هدف خود را شفاف کنید و این هدف باید به اندازه کافی برای خودتان ارزشمند باشد.

 با این 5 روش به کتاب خواندن عادت کنید

بسیاری از ما ممکن است کتاب خواندن را دوست داشته باشیم و تصمیم بگیریم که کتاب‌خوانی را شروع کنیم اما در عمل نتوانیم به یک برنامه‌ منسجم برای ادامه‌ برسیم.

ممکن است اهدافی از جمله افزایش آگاهی، بهبود مهارت‌ها، رشد بیشتر و حتی آرامش روانی، ما را وادار به خواندن کتاب کند؛ اما استمرار در خواندن کتاب و ایجاد یک الگوی ثابت برای تبدیل کردن کتاب‌خوانی به یک عادت، چالشی است که برای رسیدن به آن باید روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی را بکار گرفت که در ادامه به پنج مورد از مهم‌ترین‌ آنها اشاره خواهیم کرد:

اول: اهداف خود از مطالعه را مشخص کنید

برای تبدیل مطالعه به یک عادت و یا فرهنگ، پیش از هر چیزی باید هدف خود را شفاف کنید و این هدف باید به اندازه کافی برای خودتان ارزشمند باشد.

مثلا به این فکر کنید که مطالعه مستمر تا چه حد می‌تواند به ابعاد مختلف زندگی معنوی، آکادمیک، شغلی و روابطتان کمک کند. وقتی شما دلایل و مقاصد منطقی را برای این موضوع پیدا کنید، طبیعتاً انگیزه‌ی بیشتری برای مطالعه و رسیدن به این اهداف خواهید داشت.

مثلا برخی افراد ممکن است خواندن پانزده کتاب را در سال به عنوان هدف قرار دهند و برخی دیگر خواند پنج کتاب. پس از اینکه اهداف خود را مشخص کردید، آن‌ها را تبدیل به اهداف کوچک‌تری کنید تا عملیاتی‌تر شوند.

مثلا برای خودتان مشخص کنید که در هر هفته حداقل50 صفحه از یک کتاب را بخوانید و آن را در جایی ثبت کنید. این موضوع برای شما انگیزه ایجاد می‌کند تا از رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود بیشتر لذت ببرید.

دوم: لیستی از کتاب‌های مورد نظرتان برای هر ماه ایجاد کنید

پس از اینکه اهدافتان را تعیین کردید، به لیستی نیاز دارید تا بتوانید آن‌ها را دنبال کنید. بنابراین باید پس از مشورت با دوستان و آشنایان لیستی از کتاب‌های مورد نظرتان را آماده کنید که قصد دارید در طول ماه یا یک سال بخوانید.

این لیست از کتابها به شما کمک می‌کند که راحت‌تر روی اهدافتان تمرکز کنید. علاوه بر این، با دسته‌بندی کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف، پس از مدتی متوجه خواهید شد که در کدام زمینه‌ها مطالعه بیشتر یا کمتری داشته‌اید.

سوم: حداقل 15 تا 20 صفحه در روز کتاب بخوانید

اگر به دنبال ایجاد یک برنامه‌ی مداوم برای مطالعه هستید، پس باید در هر روز خواندن چند صفحه از کتاب را برای خودتان ، اجباری کنید. حتی اگر سرتان به کارهای مختلفی در طول روز مشغول است و فرصت کمی دارید، حداقل مطالعه‌ی 15 تا 20 صفحه کتاب را برای خودتان در نظر بگیرید. این موضوع به شما کمک می‌کند که تمرکز بیشتری روی هدف بزرگتر خود یعنی مطالعه تعداد زیادی کتاب داشته باشید و علاوه بر این، پس از مدتی خواهید دید که عادت به مطالعه بخشی از سبک زندگی شما خواهد شد.

چهارم: از ابزارها و اپلیکیشن‌های انگیزشی استفاده کنید

برای داشتن بهره‌وری بیشتر در مطالعه از ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید که بتوانید هم تمامی برنامه‌هایتان را در آن دنبال کنید و هم فضای رقابتی و اجتماعی مطالعه برای شما ایجاد کنند. برای مثال اپلکیشین‌هایی مثل کتابچین علاوه بر اینکه دسترسی به صدها کتاب را برای شما فراهم می‌کند امکاناتی را در اختیار شما و دوستانتان می‌گذارد که به کمک آن می‌توانید هم به اهداف کتابخوانی خود برسید، هم جایزه بگیرید و هم با سایر افرادی که مثل شما اهل مطالعه هستند رقابت کنید.

پنجم: گروهی مطالعه کنید

شاید در گذشته مطالعه گروهی کمی دشوارتر از امروز بود. اما امروزه با رشد فناوری و ظهور اپلیکیشن‌های مطالعه‌ی کتاب همچون کتابچین ، می‌توانید برای خود شبکه‌ای از افراد و دوستانتان ایجاد کنید و از مطالعه گروهی لذت ببرید. این حس که سایر دوستان یا مردم هم در حال مطالعه هستند، هم برای شما ایجاد انگیزه و رقابت می‌کند و هم دیگران را تشویق به حضور در گروه‌های مطالعه کتاب خواهد کرد.

تا اینجا تاکید کردیم که میزان مطالعه خود را از نظر کمی تا جایی که می توانید بالا ببرید. اما فراموش نکنید که مطالعه‌ی همراه با تفکر اثربخشی بسیار زیادتری نسبت به خواندن بدون توجه دارد. ما کتاب‌ها را می‌خوانیم تا با نگرش، نگاه و تجربه‌ی انسان‌های دیگر نسبت به دنیا آشنا شویم. گاهی ممکن است این نگرش‌ها درست باشد و گاهی نیز غلط. اما چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، افزایش آگاهی در نتیجه مطالعه است که می‌تواند اثرات مثبتی را در زندگی و روابط اجتماعی شما داشته باشد.

همانطور که در طول مطلب هم اشاره شد، برای خواندن کتاب‌های بیشتر می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند کتابچین استفاده کنید. نکته‌ی خلاقانه در این اپلیکیشن طراحی رقابتی با عنوان «ماراتن کتابخوانی» است که هر کاربر اهل مطالعه‌ای را برای کسب امتیازهای بیشتر و شرکت در مسابقه‌ای با جوایز متنوع جلب خواهد کرد.

با این روش شما علاوه بر اینکه کتاب بیشتری می‌خوانید، از میزان و آمار مطالعه خود به صورت دقیق با خبر شده و وارد رقابت جذابی به نام ماراتن کتابچین  نیز خواهید شد. اگر تا شب یلدا بتوانید امتیاز کافی در ماراتن کتابچین کسب کنید از جوایز زیر بهره مند خواهید شد:

  • رتبه‌های اول تا سوم نفری 100 هزارتومان اعتبار کتابچینی بدون قرعه کشی
  • 3 نفر با قرعه کشی نفری 100 هزار تومان اعتبار

علاقه‌مندان می‌توانند اپلیکیشن کتابچین را دریافت و در ماراتن کتابخوانی سایت کتابچین به آدرس  www.ketabchin.com شرکت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار