چرا عادت‌ های خوب ما فرار می کنند؟
کد خبر: ۱۶۴۵۳۷
تاریخ انتشار: 2019 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
تمایل به بهبود زندگی، بسیاری از ما را به کار و تلاش بیشتر و مستمر وا می‌دارد تا عادت‌های جدیدی به دست بیاوریم؛ عادت‌هایی که منجر به موفقیت و خوشبختی بیشتر می‌شوند. کارآفرینان و سازندگان بیشتر مستعد این موضوع هستند چون به خوبی می‌دانند که تنها با کسب عادت‌های بهتر می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

چرا تکرار یک عادت بد آسان است ولی ملکه شدن یک عادت خوب سخت است؟

چرا تکرار یک عادت بد آسان است ولی ملکه شدن یک عادت خوب سخت است؟به گزارش «تابناک با تو»؛ تمایل به بهبود زندگی، بسیاری از ما را به کار و تلاش بیشتر و مستمر وا می‌دارد تا عادت‌های جدیدی به دست بیاوریم؛ عادت‌هایی که منجر به موفقیت و خوشبختی بیشتر می‌شوند.

کارآفرینان و سازندگان بیشتر مستعد این موضوع هستند چون به خوبی می‌دانند که تنها با کسب عادت‌های بهتر می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

اما واقعا چگونه یک عادت جدید در درون انسان شکل می‌گیرد؟ چرا کسب یک عادت جدید این‌قدر سخت است و تلاش و پشتکار مستمر می‌خواهد؟ به زبان ساده‌تر، چرا انتخاب و تکرار یک عادت بد ساده است ولی یادگیری و تکرار یک عادت خوب خیلی سخت است؟

چرا تکرار یک عادت بد آسان است ولی ملکه شدن یک عادت خوب سخت است؟

قطعا بسیاری از ما تجربه تلاش کردن برای ملکه شدن عادت‌های جدید را داریم ولی به نتیجه نرسیده و پس از مدتی دوباره سراغ آن عادت بد خود رفتیم.

چرا عادت‌هاب خوب فَرار هستند؟

یک سرمایه‌دار بزرگ با خواندن کتاب «Power of Now» آقای اچارت تول، موفق شده است کل زندگی خود را تغییر و در واقع بهبود دهد. او برای ترک عادت بد مصرف زیاد مشروبات الکلی، مجبور می‌شود کل شغل خود را کنار بگذارد و یک زندگی جدید بسازد.

چرا تکرار یک عادت بد آسان است ولی ملکه شدن یک عادت خوب سخت است؟

برخلاف بیشتر روان‌شناسان که روی یک دوره مثلا ۲۱ روزه تکرار یک عادت خوب و جدید اصرار دارند تا ملکه ذهن شود؛ یا برخی دیگر از روان‌شناسان می‌گویند که برای یادگیری یک عادت خوب باید نشانه‌هایی گذاشته و دایما پاداش‌هایی در نظر گرفت؛ کتاب «Power of Now» روی تغییر تفکر افراد درباره شکل‌گیری یک عادت جدید تمرکز دارد.

همه ما با انگیزه و انرژی زیادی به سوی یک عادت جدید حرکت می‌کنیم. مثلا، می‌خواهیم هر روز صبج زودتر از خواب بیدار شویم یا اینکه صبح‌ها پیش از صرف صبحانه، نیم ساعتی ورزش و دوندگی داشته باشیم. با انگیزه زیاد، خوردن غذاهای فست‌فودی و بسیار پرچرب و شور را کنار می‌گذاریم یا چندین اپلیکیشن نصب کردیم تا مانع از استفاده زیاد شبکه‌های اجتماعی شوند.

برخی افراد هفته اول بسیار خوب عمل می‌کنند و هنوز پر انرژی و انگیزه هستند ولی در هفته دوم تحلیل می‌روند. برخی افراد، هفته اول و دوم را موفق پشت سر گذاشته و در هفته سوم شروع به ترک عادت خوب و بازگشت به عادت بد گذشته می‌کنند؟

چرا تکرار یک عادت بد آسان است ولی ملکه شدن یک عادت خوب سخت است؟

آیا انگیزه این افراد کاهش پیدا کرده است یا ورودی‌های ذهنی آن‌ها آن‌قدر زیاد شده که فراموش کردند دنبال کسب یک عادت جدید هستند؟ آیا این عادت جدید هیچ فایده و مزیتی برایشان نداشته است یا قول و قرارهای با خودشان را فراموش می‌کنند؟

حتی برخی افراد برای چندین ماه و گاهی چندین سال به یک عادت جدید خو کرده ولی دوباره پلی به عقب می‌زنند و سراغ عادتی بد می‌روند.

قدرت یادآوری در لحظه

در کتاب «Power of Now» روی «یادآوری در زمان حال» تاکید شده است. اگر می‌خواهید یک عادت جدید در ذهن شما برای همیشه ماندگار شود؛ باید بتوانید همیشه و در هر لحظه آن را به خاطر بیاورید.

در واقع، نتیجه افکار شما در لحظه است که باعث می‌شود انگیزه کافی برای انجام یک عادت خوب داشته باشید یا آن را کنار گذاشته و برایتان انجام یک عادت بد آسان شود.

هنگامی که پس از دو یا سه هفته، عادت خوب خود را کم‌کم ترک می‌کنید؛ چون در لحظه انجامش، فراموش کردید این عادت خوب چه مزایا و فوایدی برایتان دارد و روی بهبود زندگی شما چه تاثیراتی می‌گذارد.

اگر در هنگام رفتن به رخت‌خواب، برایتان یادآوری شود که مطالعه کتاب بهتر از بازی با موبایل است؛ همان لحظه سراغ یک کتاب می‌روید. اگر در لحظه شستن دست‌ها و صورت، یک لحظه چشمان خود را بسته و یادآوری کنید که باید به تمیزی دهان و لثه اهمیت دهید؛ همان لحظه مسواک می‌زنید.

پروسه «تکرار» و «تقویت» یک عادت جدید باید هرگز به فراموشی سپرده نشود تا از ارزش آن کم نشود.

چرا تکرار یک عادت بد آسان است ولی ملکه شدن یک عادت خوب سخت است؟

افراد مختلف، به روش‌های گوناگونی می‌توانند این یادآوری را و در لحظه فکر کردن به عادت خوب را داشته باشند. مثلا در مطلب «۱۰ ترفند کتابخوانی و مطالعه بیشتر برای افرادی که پر مشغله‌اند و دقیقه‌ای وقت خالی ندارند» گفتیم که یک روش استمرار کتاب‌خوانی، گذاشتن یک کتاب روی میز نهارخوری، بالای رخت‌خواب و جاهایی است که دایما جلوی چشم باشد.

عصبانیت، ناامیدی، افسردگی و رفتارهایی مشابه این، همگی ناشی از فراموشی موضوع «یادآوری روزانه» است.

بنابراین، روال شکل‌گیری یک عادت جدید در فرد، حاصل یادآوری روزانه است. افراد با آگاهی و تمایل به تغییر و قدرت زیاد شروع می‌کنند ولی در ادامه ممکن است برخی مقاومت‌های درونی بر این قدرت تغییر پیروز شوند ولی باید تمرین‌های یادآوری این افراد را دوباره به مسیر تغییر برگرداند.

با یک نگاه ساده نیز می‌توان دریافت بسیاری از آموزش‌ها، کتاب‌ها و مقالات پیرامون کسب عادت‌های جدید یا موفقیت و بهبود سبک زندگی، می‌خواهند این یادآوری را به شما با روش‌های گوناگونی یاد دهند.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار