هوای سرد ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
کد خبر: ۱۶۴۳۷۷
تاریخ انتشار: 2019 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
یک مطالعه برای نخستین بار ارتباط بین زندگی در مناطق سرد و مرطوب و افزایش شیوع سرطان را نشان داده است.

مدت‌ها قبل محققان تاثیر افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشیدی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست را نشان داده بودند و اکنون محققان آمریکایی در مطالعه‌ای جدید تاثیر بارندگی و آب و هوای خنک را بر افزایش خطر ابتلا به سرطان مورد بررسی قرار داده‌اند.

در این مطالعه محققان منطقه اقلیمی را به عنوان "متغیری که ترکیبی از دما و رطوبت در یک منطقه معین" است، تعریف می‌کنند.

محققان هرچند مدعی تاثیر مستقیم افزایش باران، دما و رطوبت بر ایجاد سرطان نشدند، اما توضیح می‌دهند که چگونه این عوامل آب و هوایی می‌توانند سطح تماس با عوامل سرطان‌زا را افزایش دهند به این شکل که فاکتور‌های اقلیمی به عنوان حامل یا افزایش‌دهنده تولید "نسل بیوتیکِ طبیعی" از عوامل سرطان‌زا عمل می‌کنند.

در این مطالعه محققان داده‌هایی را در مورد سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات جمع‌آوری کردند. آن‌ها هم‌چنین به داده‌های سطح شهر‌های مورد بررسی درمورد شیوع سرطان، آب و هوا و اطلاعات جمعیتی دسترسی داشتند.

نتایج نشان داد افزایش بارندگی‌ها منجر به افزایش شیوع تمامی انواع سرطان می‌شود. به طور کلی، میزان بروز سرطان در مناطق بسیار سرد در مقایسه با آب و هوای گرم و خشک بالاتر بود. با این حال، هنگامی که این تیم تحقیقاتی سرطان را به انواع مختلفی تقسیم کرد، استثنائاتی نیز وجود داشت. برای مثال، سرطان ریه بیشتر در مناطق گرم و خشک دیده می‌شود.

هم‌چنین لازم به ذکر است که محققان در تجزیه و تحلیل خود همه انواع سرطان را مورد بررسی قرار نداده‌اند. انواع مختلف سرطان ممکن است از این الگو‌ها پیروی نکنند، همان‌طور که در مورد سرطان ریه رخ داده است.

نویسندگان این مطالعه چند نظریه برای توضیح این رابطه غیرمعمول دارند. به طور مثال، آن‌ها توضیح می‌دهند که در ساحل شرقی آمریکا، افزایش بارندگی عناصر قلیایی مانند منیزیم و پتاسیم را از خاک شسته و این امر باعث اسیدی‌تر شدن خاک می‌شود.

در خاک اسیدی و هم‌چنین در مناطق سردتر، باکتری‌های اکسید کننده آمونیاک شایع‌تر است. این باکتری‌ها آمونیاک را به نیتریت‌ها تبدیل می‌کنند. در شرایط اسیدی‌تر، نیتریت‌ها ممکن است به اسید نیتروژن تبدیل شوند که به جو آزاد می‌شود. مقامات بهداشتی، اسید نیتروژن را یک سرطان‌زا می‌دانند.

با این حال، اگر این نظریه درست باشد، می‌توان انتظار داشت که عوامل سرطان‌زا در هوا بیشترین تأثیر را در شیوع سرطان ریه داشته باشد، اما محققان دریافتند که این موضوع درست عکس انتظار است.

یکی دیگر از عوامل احتمالی ارتباط بین افزایش بارندگی و شیوع سرطان شامل ویتامین D است. پوست در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش خورشید از ویتامین D تولید می‌کند. برخی محققان گفته‌اند که کمبود ویتامین D می‌تواند یک منبع خطر برای بعضی از سرطان‌ها باشد. در مناطق بارانی که نور آفتاب کمتری دارد، این موضوع ممکن است نقش داشته باشد.

نظریه دیگری که نویسندگان مطالعه آن را تشریح می‌کنند، متابولیسم بیش از حد است. آن‌ها توضیح می‌دهند که در شرایط جوی سردتر، بدن در تلاش برای حفظ دمای بدن است. به باور محققان این امر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، از آنجایی که این نخستین مطالعه‌ای است که به بررسی این موضوع پرداخته است، برای اثبات این رابطه به تحقیقات و شواهد بیشتری نیاز است.
منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار