استفاده از عسل برای ضدعفونی کردن تجهیزات جراحی
کد خبر: ۱۶۴۲۸۸
تاریخ انتشار: 2019 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
یک گروه بین‌المللی از محققان دریافتند با ایجاد پوششی از جنس عسل روی توری‌های جراحی می‌توان مانع بروز عفونت پس از عمل جراحی شد.

به اعتقاد محققان، از آنجا که تمام انواع عسل حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و هیدروژن پروکسید تولید می‌کنند، ‌ دارای خاصیت ضدباکتری است. عسل تولید شده از شهد درخت مانوکا علاوه بر این ترکیبات، حاوی یک ماده ارگانیک موسوم به متیل گلیوکسال است که موجب مرگ باکتری‌ها می‌شود.

با وجود اینکه توری‌های جراحی بدون پوشش، پس از عمل جراحی برای بهبود بافت‌های نرم درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، این توری‌ها موجب افزایش ریسک عفونت می‌شوند. در این تحقیقات با استفاده از تکنیک خاصی موسوم به الکتروریسی، نانوپوششی برای توری‌های جراحی ساخته شد که به مرور زمان عسل مانوکا آزاد می‌کند.

نانو پوشش جدید دربرگیرنده ۸ لایه از عسل دارای بار منفی است که در بین ۸ لایه پلیمری دارای بار مثبت قرار گرفته‌اند. لایه‌های پلیمری بدون عوارض جانبی در بدن تجزیه می‌شوند و لایه‌های عسل آزاد می‌شوند. این مکانیزم موجب نابودی باکتری‌هایی می‌شود که در اطراف توری وجود دارند.

در آزمایشات اولیه، این نانوپوشش مانع شکل‌گیری فیلم توسط باکتری‌های مضر مانند MRSA، Staphylococcus و E coli به مدت سه هفته شد. این مدت زمان برای ترمیم زخم‌های داخلی بیمار کافی است.

بهداشت نیوز

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار