کم خواب ترین مردم کشورهای جهان را بشناسید
کد خبر: ۱۶۴۰۳۲
تاریخ انتشار: 2019 December 04    -    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
مطالعات جدید پژوهشگران فنلاندی نشان می‌دهد که عوامل متعددی بر خواب و کیفیت آن تأثیر داشته و مواردی چون سن، جنسیت و موقعیت مکانی به خواب رفتن، بر کیفیت خواب تأثیر دارد.

مطالعات جدید پژوهشگران فنلاندی نشان می‌دهد که عوامل متعددی بر خواب و کیفیت آن تأثیر داشته و مواردی چون سن، جنسیت و موقعیت مکانی به خواب رفتن، بر کیفیت خواب تأثیر دارد.

خوابیدن یکی از موارد مهم در سلامتی انسان محسوب شده و به باور متخصصان؛ خواب با کیفیت، ضامن سلامت انسان است. کارشناسان اعتقاد دارند، داشتن هفت تا هشت ساعت خواب روزانه برای یک انسان عادی، مدت‌زمان مناسبی محسوب شده و تمام نیازهای فیزیکی وی را برطرف می‌کند، اما بااین‌وجود ممکن است بسیاری از افراد علی‌رغم داشتن هشت ساعت خواب در شبانه‌روز، بازهم احساس خستگی و خواب‌آلودگی داشته و دائماً خمیازه بکشند.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران به بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت خواب پرداخته و دریافتند که زمان خواب بر اساس ساعت شبانه‌روزی و میزان خواب در افراد به عوامل مختلفی همچون سن، جنسیت و منطقه محل زندگی آن‌ها بستگی داشته و در بین افراد مختلف، متفاوت است.

دکتر لیزا کولا (Liisa Kuula) پژوهشگر پسادکترای دانشگاه هلسینکی کشور فنلاند در این رابطه اعلام کرد: «جالب است بدانید که ریتم شبانه‌روزی بدن انسان پس از 20 سالگی تغییر می‌کند. پیش‌ازاین مشخص‌شده بود که زمان و ساعت خواب در بزرگ‌سالی به تأخیر می‌افتد.

آنچه در این مطالعه به‌وضوح موردتوجه قرار گرفت این است که این واقعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟»

بر اساس این مطالعات مشخص شد که مردم اروپا و آمریکای شمالی به نسبت سایر مردم جهان دارای خواب طولانی‌تری هستند درحالی‌که کمترین میزان خواب در کشورهای آسیایی مشاهده می‌شود. دیرترین زمان به خواب رفتن در شب مربوط به مردم خاورمیانه بوده و مقابل مردم استرالیا و قاره اقیانوسیه به نسبت سایر افراد، زودتر به رختخواب می‌روند. زنان جوان در مقایسه با مردان جوان بیشتر خوابیده و زودتر نیز به خواب می‌روند.

دکتر کولا در ادامه توضیحات خود افزود: «اختلافات جغرافیایی در الگوی خواب نسبتاً کوچک اما مشابه با مطالعات قبلی در مقیاس کوچک بود. نیاز به خواب بین فرهنگ‌ها، تفاوت چندانی ندارد اما ازنظر زمانی که برای خواب اختصاص می‌یابد تفاوت‌هایی به وجود می‌آورد.»

در این مطالعات عادت‌های مربوط به خواب بیش از 17 هزار فرد در سنین مختلف شامل نوجوان بزرگ‌سال به مدت دو هفته تحت نظر قرار گرفت. این نظارت با کمک دستگاه‌های قطبی الکترون (Polar Electro devices) انجام‌شده و ویژگی‌ها و کیفیت مختلف خواب این افراد بررسی شد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با نتایج به‌دست‌آمده، اعلام کرد: «ما طی این پژوهش، مجموعه‌ای از داده‌های فوق‌العاده متنوع و گسترده را ارائه داده‌ایم که دانش‌بنیادی مهمی در مورد خواب در بین گروه‌های سنی مختلف در سراسر جهان فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب مشخص می‌شود که خواب و کیفیت آن تابع عوامل متعددی مانند سن، جنسیت و محل به خواب رفتن افراد است.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Sleep Medicine منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: سیناپرس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار