چهار اشتباه متداول در استفاده از شمع
کد خبر: ۱۶۳۹۳۲
تاریخ انتشار: 2019 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
شمعی که برای نخستین بار روشن می‌شود باید دستکم دو تا سه ساعت روشن بماند.

در حالی که در نیم‌کره شمالی شب‌ها بلندتر و سردتر می‌شوند، روشن کردن شمع، اتاقهایمان را دنج و گرم‌تر کرده و عطر خوبی در آن پخش می‌کند. اما این‌طور به نظر می‌رسد که استفاده درست از شمع همیشه به آسانی روشن کردن آن نیست.

به گفته استل اُمنز، از موسسه تولید شمع «دیپتیک»، وقتی پای استفاده از شمع به میان می‌آید، مردم اشتباهاتی می‌کنند که می‌تواند یا شمع را از بین برده یا عمر آن را کوتاه کند.

سایت «مِکا» که پای صحبت خانم اُمنز نشسته، از قول او می‌نویسد این چند نکته را باید در استفاده صحیح از شمع رعایت کنید.

از ابتدا حواستان را جمع کنید
شمعی که برای نخستین بار روشن می‌کنید، «باید دستکم دو تا سه ساعت روشن بماند». اُمنز می‌گوید این برای اطمینان از این که تمام سطح شمع یکسان می‌سوزد و میان آن گود نمی‌افتد، لازم است.

سوراخ یا گود افتادن میان شمع «شرایطی پیچیده» است که «عمر شمع را به شدت کوتاه می‌کند».

امنز می‌گوید گاهی می‌شود این مسئله را حل کرد. به این صورت که «دفعه بعد، این شمع را برای مدت بسیار زیادتری روشن نگه دارید تا بقیه شمع با گودی وسط آن همسطح شود».

از فتیله شمع مراقبت کنید
امنز می‌گوید: «وقتی شمعی را روشن می‌کنید، موم آن تبخیر شده و باعث می‌شود شمع پایین برود، اما فتیله شمع با همان سرعت پایین نمی‌رود. باید فتیله شمع را همیشه با کمک قیچی در حدود سه میلیمتر نگاه دارید.»

اگر شمعتان را بیشتر از سه ساعت روشن نگه می‌دارید، باید پیش از روشن کردن دوباره آن، فتیله اش را کوتاه کنید. در غیر این صورت شعله آتش، نخ فتیله را سوزانده و «باعث می‌شود شمع دود بدهد و محیط اطرافش را سیاه کند».

یکی دیگر از روش‌های مراقبت از شمع این است که هربار شمع را خاموش می‌کنید، فتیله آن را در مرکز قرار بدهید تا بار دیگر که روشنش می‌کنید، یکسان بسوزد.

امنز می‌گوید: «وقتی شمع را خاموش کردید، در حالی که موم آن هنوز شل است، از ابزاری مثل یک چوب کبریت استفاده کنید و فتیله را به طور عمودی در مرکز شمع قرار دهید.»

شمع را درست خاموش کنید
اولین غریزه هرکس برای خاموش کرن شمع، دمیدن یا به اصطلاح خودمانی، فوت کردن آن است. اما این روش به چند دلیل اشتباه است.

نخست این که بوی دود ناشی از فوت کردن شمع، تمام زحمتی را که ساعت‌ها برای عطرآگین کردن فضای اتاق کشیده‌اید، به هدر می‌دهد.

دیگر آن که این کار خطرناکی است، چون ممکن است جرقه‌های آتش را به اطراف پرت کند.

خانم امنز می‌گوید بهترین روش برای خاموش کردن شمع یا ابزار قیفی دسته‌دار ویژه خاموش کردن شمع است، یا گذاشتن درِِ ظرفی که شمع در آن قرار دارد. اگر هیچ یک را ندارید، از یک قاشق استفاده کنید.

راه استفاده مجدد از ظرف محتوی شمع
بسیاری از شمع‌های لوکس در ظروف بسیار زیبا عرضه می‌شوند که حیف است با تمام شدن شمع آن‌ها را دور انداخت.

خوشبخانه می‌توان به آسانی ظرف شمع تمام شده را حفظ کرد. خانم امنز می‌گوید نخستین کار، زدودن باقیمانده شمع از داخل ظرف است.

روش مورد علاقه امنز قرار دادن ظرف در فریزر در طول شب است. با این روش، موم داخل ظرف سفت شده و به راحتی از آن کنده می‌شود.

همچنین می‌توانید در صورتی که در ظرف فلز به کار نرفته باشد، آن را در مایکروویو بگذارید یا رویش آب داغ بریزید تا موم داخل آن حل شود.

وقتی موم داخل ظرف کنده شد و آن را تمیز کردید، می‌توانید از آن برای هر منظوری، مثل نگه داشتن لوازم آرایش یا گلدان استفاده کنید.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار