مرگ دردناک موسیقیدان ایرانی در پی‌ آتش‌سوزی
کد خبر: ۱۶۳۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی در آپارتمانش دچار آتش‌سوزی شد و پیش از رسیدن به بیمارستان در آمبولانس درگذشت.

آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی در آپارتمانش دچار آتش‌سوزی شد و پیش از رسیدن به بیمارستان در آمبولانس درگذشت.

در سال ۱۹۹۵ زمانی که حسین سرشار، یکی از ستارگان اُپرای ایران، مفقود شد یکی از روزنامه‌های پرتیراژ در تهران عکس او را در صفحه "گم‌شدگان" چاپ کرد. تلخ‌تر اما متنی بود که زیر آن نوشته شده بود: "نامبرده حسین سرشار مدتی است که از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته..." در روز ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ هم روزنامه‌های اتریشی از درگذشت"مردی ۷۲ ساله" خبر دادند که در پی آتش‌سوزی در آپارتمانش جان خود را از دست داده است. این "مرد ۷۲ ساله" یکی از سرشناس‌ترین رهبران ارکستر در دهه ۱۹۷۰ در ایران بود: فرشاد سنجری.

مرگ دردناک موسیقیدان ایرانی در پی‌ آتش‌سوزی

فرشاد سنجری در سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد و مقدمات موسیقی را نزد پدرش حشمت سنجری، رهبر وقت ارکستر سمفونیک تهران فرا گرفت. در کودکی همراه با خانواده راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین در رشته پیانو تحصیل کرد. چند سال بعد پس از بازگشت به تهران، تحصیلات خود را در هنرستان عالی موسیقی پی گرفت و با اجرای کنسرتو پیانوی چایکوفسکی به رهبری پدرش موفق به دریافت دیپلم پیانو شد. در سال ۱۹۶۵ از نو به اتریش بازگشت. اینبار برای تحصیل در رشته رهبری ارکستر و اُپرا زیر نظر هانس اسواروسکی، رهبر اپرای دولتی وین.

سنجری کنسرت‌های زیادی برگزار کرد و آثار متعددی ساخت ولی به نظر می‌رسد تنها اثر ضبط شده‌ای که به رهبری او در دسترس است "بومی وار" ساخته ثمین باغچه‌بان است. باغچه‌بان "بومی وار" را به صورت یک سوییت برای ارکستر با الهام از ترانه‌های محلی ایران آفریده بود و سالها برای اجرای آن انتظار کشیده بود تا در نهایت در سال ۱۹۷۲ با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرشاد سنجری اجرا شد.

فرشاد سنجری در آن‌ سالها با تعدادی از دیگر آهنگسازان مطرح ایرانی که برای ارکستر سمفونیک آثاری می‌نوشتند نیز همکاری کرد؛ بخش‌هایی از "افسانه آفرینش" اثر امانوئل ملیک اصلانیان، "راپسودی" از احمد پژمان و سه بخش از باله "هفت پیک" ساخته مصطفی پورتراب از جمله آثاری هستند که فرشاد سنجری از آهنگسازان ایرانی با ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد. وی همزمان به عنوان رهبر میهمان با ارکستر مجلسی رادیوتلویزیون ملی ایران و ارکستر اپرای تهران نیز کنسرت‌هایی اجرا کرد.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، آپارتمانی که فرشاد سنجری در آن می‌زیست در روز ۲۲ نوامبر دچار آتش سوزی شد. در گزارش رسانه‌های اتریشی آمده زمانی که ماموران آتش‌نشانی به آپارتمان رسیدند با پیکر "مردی" مواجه شدند که همچنان زنده بود. "مرد ۷۲ ساله" پیش از رسیدن به بیمارستان در آمبولانس درگذشت.

ایران آرت

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
1
خدا همه رفتگان رو بیامرزه
چقد مضخرفه ادم تو سرزمین غربت بمیره اونایی که مردم ایران رو فراری دادید یک روز میرسه که چوب اعمالتون رو بخورید و بدونید که تاریخ معلم انسانهاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار