در زمان آلودگی هوا چه بخوریم چه نخوریم؟
کد خبر: ۱۶۳۷۱۶
تاریخ انتشار: 2019 December 01    -    ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
عضو انجمن تغذیه ایران به مردم توصیه کرد در زمان آلودگی هوا میوه، هویج، کاهو، اسفناج، بادام، مرکبات، تخم مرغ، سیب زمینی، انواع لوبیا و لبنیات را جایگزین غذاهای چرب کنند.

عضو انجمن تغذیه ایران به مردم توصیه کرد در زمان آلودگی هوا میوه، هویج، کاهو، اسفناج، بادام، مرکبات، تخم مرغ، سیب زمینی، انواع لوبیا و لبنیات را جایگزین غذاهای چرب کنند.

مهدی حقانی افزود: آلودگی هوا به معنای آن است که بدن ما در معرض سمومی مثل دی اکسید نیتروژن، ازون، رادیکال‌های آزاد و ذرات معلق قرار می‌گیرد، این مواد در دستگاه تنفس باعث التهاب پوشش داخلی و مخاط می‌شوند.

وی اظهار داشت: دستگاه تنفس در حد امکان، مانع ورود برخی از این مواد می‌شود و برخی دیگر را دفع می کند، اما سمومی که وارد دستگاه تنفس شده و از راه آن وارد خون می شوند را عمدتا کبد باید خنثی کند. این سموم همچنین احتمال روشن شدن ژن‌های معیوبی را که خاموش هستند بالا می‌برند، بنابراین خطر بیماری‌هایی مثل سرطان بیشتر می‌شود.

حقانی ادامه داد: برای کاهش زیان آلودگی هوا، باید مواد غذایی مفید بخوریم تا میزان سموم و در نتیجه التهاب مخاط دستگاه تنفسی را کاهش و دفع آنها را افزایش دهند، تا حد امکان مضرات آلودگی را برای قلب و ریه کم کنند و مانع روشن شدن ژن‌های معیوب شوند.

وی با بیان اینکه روغن ماهی(امگا سه)، عصاره جوانه بروکلی، ویتامین ب، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های دیگر ممکن است در کاهش مضرات آلودگی هوا موثر باشند، تصریح کرد: یک غذای سالم و متعادل ضمن رساندن مواد ضروری به بدن، باید تازه و بهتر است گیاهی باشد و نیاز به پخت و پز نداشته باشد که ممکن است به آلودگی هوای خانه اضافه کند.

این متخصص تغذیه گفت: از آنجا که آلودگی هوا به قلب فشار وارد می کند، در حین آلودگی هوا غذای چرب نخوریم که باعث افزایش کلسترول و تری گلیسرید شود. انواع میوه و سبزی سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند و باید مصرف شوند.

حقانی، مصرف هویج، کاهو، اسفناج، بادام ،مرکبات، تخم مرغ، سیب زمینی، انواع لوبیا، لبنیات را در زمان آلودگی هوا توصیه کرد و گفت: مصرف این مواد غذایی باعث می شوداثرات منفی تنفس مواد شیمیایی و سمی از بدن خنثی شود و تعادل بدن را در برابر آلاینده ها محافظت کرد.

وی ادامه داد: افزایش مصرف میوه و سبزیجات علائم آسم را کاهش می دهد، کلم ها، مانند کلم بروکلی، حاوی ترکیباتی هستند که توصیه می شود جهت کاهش التهاب ناشی از آلودگی های هوا روزانه و به مقدار زیاد مصرف شود. خوردن جوانه کلم بروکلی به بدن در سم زدایی آلاینده هایی مانند بنزن کمک می کند. زنجبیل یک عامل تعدیل کننده طبیعی می باشد، که به حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در برابر عوامل استرس زای مختلف از قبیل آلودگی هوا مقاوم باشید.

حقانی اظهار داشت: منیزیم یک ماده معدنی است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و باعث گشاد شدن لوله های تنفسی ریه ها می شود. آجیل ها، خصوصا بادام هندی و بادام درختی سرشار از منیزیوم بوده و ویتامین سی بهترین آنتی اکسیدان جهت مبارزه با اثرات مضر آلودگی هوا است.

ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار