طرز تهیه آب‌نبات پوست پرتقال و انواع مرکبات
کد خبر: ۱۶۳۴۰۲
تاریخ انتشار: 2019 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
فصل پاییز و زمستان، دوران اوج مرکبات است و ما در این فصل انواع خوراکی‌ها را با این محصولات درست می‌کنیم. آب‌نبات پوست پرتقال شاید عجیب‌ترین آن‌ها باشد، اما یقینا تجربه‌ای جالب است. شما علاوه بر پوست پرتقال با انواع مرکبات می‌توانید آب‌نبات شکری خوشمزه درست کنید. وقتی که این پوست‌های چند رنگ متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند، ظاهر زیبایی را ایجاد می‌کنند.

طرز تهیه آب‌نبات پوست پرتقال و انواع مرکبات«تابناک باتو» فصل پاییز و زمستان، دوران اوج مرکبات است و ما در این فصل انواع خوراکی‌ها را با این محصولات درست می‌کنیم. آب‌نبات پوست پرتقال شاید عجیب‌ترین آن‌ها باشد، اما یقینا تجربه‌ای جالب است. شما علاوه بر پوست پرتقال با انواع مرکبات می‌توانید آب‌نبات شکری خوشمزه درست کنید. وقتی که این پوست‌های چند رنگ متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند، ظاهر زیبایی را ایجاد می‌کنند.

 

طرز تهیه آب‌نبات پوست پرتقال و انواع مرکبات

مرکبات شاید پر استفاده‌ترین و مورد اقبال‌ترین میوه‌ها باشند. تابستان گذشته بر خلاف سال‌های قبل خبری از مرکبات نبود اگر چه عحیب بود، اما میوه‌های تابستانی آنقدر متنوع بودند که غیبت‌شان به چشم نیامد. اما آن‌ها ما را خیلی منتظر نگذاشتند و دقیقا در آخرین روز‌های تابستان دوباره به خانه‌های ما بازگشتند. تنوع، رنگ، مزه و طعم و خاصیت باعث شده که ما بیشتر از هر میوه‌ای در زمستان نسبت به آن‌ها تمایل داشته باشیم.

این میوه‌های پرخاصیت و سرشار از ویتامین C، بسیار هم پرکاربرد هستند. شما می‌توانید با گوشت آنها، شربت، مربا و مارمالاد و انواع کیک و دسر‌های خوشمزه را درست کنید و همچنین با پوست آن‌ها را نیز تبدیل به ترشی و مربا کنید در عین حال که می‌توانید آن‌ها را شیرین کرده و در خورش و یا برنج ریخت. شیرین کردن خلال‌ها به شیوه‌ای دیگر به ما آب‌نبات شکری خوشمزه می‌دهد و این همان چیزی است که ما قصد درست کردن آن را داریم.

خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که انواع مرکبات وجود دارد و پرتقال که سرآمد همه آن‌هاست واجد چندین نوع واریته مختلف است. از انواع پرتقال دزفولی که من عاشق آن‌ها هستم و انواع پرتقال‌های شیرین و متنوع شمال که بسیار دوست داشتنی هستند؛ و البته نارنج، گریپ فروت و انواع لیمو هم که با آن‌ها همراهی می‌کنند.

طرز تهیه آب‌نبات پوست پرتقال و انواع مرکبات

با اینکه ممکن است بتوانید آن‌ها را در فروشگاه‌های خشکبار پیدا کنید، اما درست کردن آن‌ها در خانه یقینا لذت بخش خواهد بود مضاف بر اینکه به دلایلی چند بهتر است آن‌ها را خودمان درست کنیم.

۱. آب‌نبات تجاری مسلما ارگانیک نیست

۲. آن‌ها با مواد شیمیایی درست می‌شوند

۳. تازه نیستند

۴. اکثر آن‌ها مزه بدی می‌دهند (تلخ و بدمزه هستند)

حتی اگر بهترین برند را هم انتخاب کنید باز هم نوع خانگی بهتر است.

خوبی درست کردن آن‌ها این است که درست کردن آن‌ها بسیار آسان است؛ و می‌توانید به مدت طولانی آن‌ها را نگهداری کنید بخصوص اگر آن‌ها را فریز کنید. طعم آن‌ها ۱۰۰% بهتر از نمونه‌های تجاری است و احساس رضایت از داشتن یک محصول خوب را خواهید داشت.

اما در نهایت یک سوال هم خواهید پرسید که چه استفاده‌های می‌توان از آب‌نبات پوست پرتقال یا مرکباتی داشت؟ من در زیر به شما می‌گویم:

  • برای تزئین پای، کیک و کاپ کیک
  • خرد کرده و به انواع کلوچه، کیک، مافین، کاپ کیک و کیک صبحانه اضافه کنید
  • روی بستنی یا ماست بریزید
  • به عنوان تزئین روی نوشیدنی‌های با طعم مرکبات مثل شربت آبلیمو و شربت پرتقال یا اسمویت
  • خیلی ریز خرد شود و به اشتروسل روی مافین و کیک اضافه کنید
  • داخل شکلات آب بزنید و یک میان وعده شیرین داشته باشید
  • و هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد مثل انواع غذا

برای درست کردن این خوراکی سعی کنید حتی الامکان بهترین مرکبات را انتخاب کنید و آن‌ها را موقع شستن خوب بشویید و موقع شستن هم خوب بسابید. ما نمی‌توانیم شما را مجبور کنیم که حتما موقع خریدن هر میوه‌ای دنیال نوع ارگانیک باشید، اما اینجا، چون می‌خواهیم از پوست میوه استفاده می‌کنیم، روی این مساله تاکید داریم، چون بسیاری از میوه‌های موجود در بازار رنگ شده هستند و همچنین روی پوست آن‌ها واکس زده شده است.

مواد لازم

  • پرتقال: ۴ عدد (می‌توانید از تعداد برابر پرتقال و گریب فروت استفاده کنید)
  • لیموی زرد: ۴ عدد
  • شکر: ۲ پیمانه
  • آب: ۱ پیمانه (برای شربت)
  • شکر ریز برای پوشش روی آن‌ها

طرز تهیه

۱. دو انتهای مرکبات را جدا کنید. پوست آن‌ها را به صورت ۴ برش عمودی یا بیشتر، برش بزنید که این بسته به اندازه میوه است. پوست سفید آن‌ها را جدا کنید. این پوست موجب تلخی آن‌ها می‌شود. البته موقع بلانچ کردن تلخی آن‌ها کم می‌شود. توجه کنید اگر پوست سفید را جدا کنید، موقع تبدیل شدن به پوست‌های نازک سفت‌تر شده و چرمی‌تر می‌شوند. پوست‌ها را به نوار‌های نیم سانتی برش بزنید. مقداری پوست مرکبات را برای خوردن، کلوجه، آب گرفتن و ... نگه دارید).

۲. این پوست‌ها را داخل قابلمه آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. آن‌ها را در آبکش ریخته و آب را کاملا تخلیه کرده و دور بریزید. آن‌ها را بشویید. این فرایند را یک یا دو بر دیگر تکرار کنید تا طعم تلخ کاهش یابد.

۳. آب تازه و شکر را داخل قابلمه بریزید و آن‌ها را به جوش برسانید. چند دقیقه بگذارید بجوشد تا شکر حل شود. بعد از حل شدن شکر، پوست مرکبات را اضافه کنید، حرارت را کاهش دهید تا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به آرامی قل بخورند. گاهی آن‌ها را بهم بزنید. تا زمانی که پوست مرکبات نرم شوند و شربت هم کمی حالت شربت سبک داشته باشد.

۴. از یک کفگیر سوراخ استفاده کنید تا چندین پوست پرتقال را در یک زمان برداشته و شربت اضافی از سوراخ کفگیر به مدت چند ثانیه از آن خارج شود. پوست‌های مرکباتی داغ و مرطوب را داخل کاسه شکر بگذارید و آن‌ها را داخل شکر بغلتانید تا شکری شوند.

۵. پوست مرکبات شکری را روی توری شیرینی پزی یا توری کباب‌پزی بگذارید تا خنک شده و به طور کامل خشک شوند. ۱ تا ۲ روز بگذارید روی توری بمانند.

۶. آن‌ها را داخل ظرفی دربسته در جایی خنک و خشک بگذارید. به این ترتیب می‌توانید آب‌نبات پوست پرتقال را به مدت یک ماه نگهداری کرد. اگر آن‌ها را در فریزر بگذارید می‌توانید به مدت چند ماه نگهداری کنید.

نکات مهم

  • اگر متوجه شدید که آب‌نبات پوست پرتقال پس از مدتی سفت شده، نگران نباشید؛ آن‌ها وقتی بمانند نرم می‌شود و بخصوص وقتی که در دستورالعمل‌های شیرینی و آشپزی استفاده شوند.
  • برای اینکه آب‌نبات پوست پرتقال شما نرمتر شود، زمان خشک شدن را محدود کرده و مرحله ریختن شکر روی آن‌ها را حذف کنید سپس آن‌ها را داخل کیسه زیپ لاک بریزید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.
  • خلال شیرین شده تقریبا با چنین روشی درست می‌شود، اما خلال‌های مخصوص شیرین پلو معمولا نازک‌تر و کم عرض‌تر هستند و همچنین روی آن‌ها شکر پاشیده نمی‌شود همچنین خشک نمی‌شوند. شما می‌توانید از همین روش با توصیفی که گفته شد، برای درست کردن خلال استفاده کنید.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار