گرانی بنزین با قیمت خودروهای هیبریدی چه کرد؟ +جدول
کد خبر: ۱۶۳۳۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 27    -    ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

این سیاست، باعث شد خودروهای تویوتا در مدل‌های کمری و پریوس حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کنند و در میان مدل‌های مختلف هیوندا، مدل سوناتا هم حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت را به چشم ببیند. حال بیش از ۱۰ روز از سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین در کشور می‌گذرد؛ «ایرنا زندگی» در گزارش‌ پیش‌رو با گشتی در بازار خودروهای هیبریدی، آخرین مظنه این مدل خودروها را زیر ذره‌بین قرار داده است.

فعالان بازار خودرو معتقدند، تجریه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، بازار خودرو ابتدا شاید برای چند ماه با رکود مواجه شود، اما پس از آن اوضاع دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد. اما همواره این سوال مطرح است که قیمت خودرو با افزایش نرخ بنزین به کدام سمت‌وسو حرکت خواهد کرد؟

براساس آنچه تحلیلگران بازار خودرو می‌گویند به دلیل فروش نرفتن خودروها در حاشیه بازار (قیمت‌گذاری دستوری)، اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه وجود دارد و همین مساله تقاضای خرید را همچنان بالا نگه می‌دارد. آنچه مشخص است بعد از سیاست جدید دولت مبنی بر سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین، قیمت خودروهای گازسوز از ۷ تا ۱۰ میلیون تومان و قیمت خودروهای هیبریدی نیز از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون افزایش یافتند.

قیمت جدید هیبریدی‌ها

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با وجود عرضه گسترده خودروهای هیبریدی در بازارهای جهانی و استقبال از این محصولات در کشورهای مختلف، حتی در بازه‌های زمانی باز بودن درب واردات، نسخه‌های محدودی از محصولات هیبریدی وارد کشور شدند. این محصولات که عمدتا ژاپنی و کره‌ای هستند به دلیل هزینه نگهداری نسبتا بالا در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت و قیمت نه‌چندان بالای سوخت، طرفداران چندانی در بازار نداشتند. اما یکباره و پس از افزایش قیمت سوخت، خودروهای هیبریدی معدود بازار با انبوه خریداران و طرفداران مواجه شدند که افزایش قیمت آنها در بازار آزاد را در پی داشته است.

تنها خودرو هیبریدی که از برند هیوندای در ایران حضور دارد، هیوندای سوناتا هیبرید است که در دو مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و در چند تیپ امکاناتی وارد بازار کشور شده است. در حال حاضر ارزان‌ترین سوناتا هیبرید قابل خرید، نسخه‌های تیپ ۱ از مدل ۲۰۱۷، یعنی مدل لوآپشن هستند که با قیمتی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. به نسبت دوره پیش از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، این مدل افزایش قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان را تجربه کرده است.


گرانی بنزین با قیمت خودروهای هیبریدی چه کرد؟ +جدول

تصویری از هیوندای، سوناتا هیبرید، تیپ ۲

در مقابل، قیمت نسخه‌های صفر کیلومتر هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸، افزایش قابل‌توجهی داشته و به حدود ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است.

میتسوبیشی هم یکی‌دیگر از برندهای معروف در دنیا است که تنها نسخه هیبریدی اوتلندر PHEV آن با تعدادی محدود وارد کشورمان شده است. بازه قیمتی میتسوبیشی اوتلندر PHEVدر حال حاضر در محدوده ۷۵۰ الی ۹۰۰ میلیون تومان قرار دارد که حاکی از افزایش حدود ۵۰ میلیون تومانی قیمت این شاسی‌بلند برقی-بنزینی در بازار است.

همچنین از برند تویوتا در ایران، سه خودرو تویوتا پریوس، تویوتا کمری و تویوتا CH-R‌ در نمونه‌های هیبریدی موجودند. تویوتا پریوس که یکی از ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات پاک تویوتاست، در ایران حضور غیرقابل لمسی دارد. این محصول در سه تیپ با سطوح مختلف امکانات، وارد کشور شده است. با مبلغی کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان، می‌توان تویوتا پریوس را خریداری کرد، هرچند تعداد گزینه‌ها نسبت به گذشته کاهش داشته است. نهایت قیمت این سدان کوچک هیبریدی نیز به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است.

تویوتا کمری نیز در دو مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بازار موجود است. محدوده قیمت تویوتا کمری هیبرید در بازار، بین ۵۸۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان است. تویوتا CH-R هیبرید هم در مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در بازار ایران حضور دارد. برای خرید تویوتا CH-R هیبریدی، نیاز به بودجه‌ای در محدوده ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان دارید. از آنجایی‌که این خودرو در ابتدا با قیمت بالایی توسط نمایندگی به بازار عرضه شد، طبیعی است که افزایش قیمت نسبتا شدیدی را در واکنش به افزایش قیمت سوخت از خود نشان دهد.

دو برند کیا و لکسوس نیز نمایندگانی را در بازار خودروهای هیبریدی ایران دارند. برند کیا تنها با کیا اپتیما هیبرید و به صورتی بسیار محدود در ایران حاضر است، و در حال حاضر قیمت دقیقی برای کیا اپتیما هیبرید در بازار نمی‌توان تعیین کرد. لکسوس NX هیبرید، اکثر موجودی هیبریدی‌های برند لکسوس را در ایران به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه برند لکسوس، شاخه لوکس تویوتا محسوب می‌شود، قیمت این خودرو نزدیک به یک میلیارد تومان است و همچنان نمی‌تواند با ارایه مصرف سوخت پایین، توجیهی برای مصرف‌کنندگان و خریداران بیاورد. در جدول زیر آخرین قیمت محصولات هیبریدی آورده شده است

 

گرانی بنزین با قیمت خودروهای هیبریدی چه کرد؟ +جدول

تصویری از کیا، اپتیما هیبرید

قیمت انواع خودرو هیبریدی در بازار تهران

مدل خودرو سال تولید کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
هیوندای، سوناتا هیبرید، تیپ ۳ ۲۰۱۷ ۴۱۰۰

۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰

هیوندای، سوناتا هیبرید، تیپ ۲ ۲۰۱۷ ۱۰۰۰۰

۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

لکسوس هیبرید، ۳۰۰ NX

۲۰۱۷

۴۰۰۰

۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰

تویوتا، کمری هیبرید XLE

۲۰۱۶ ۴۰۰۰

۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰

هیوندای، سوناتا هیبرید، تیپ ۳

۲۰۱۷ ۳۲۰۰۰ ۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰

تویوتا هیبرید C-HR

۲۰۱۸

صفر

۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰

تویوتا، پریوس، تیپ C

۲۰۱۷ ۹۰۰۰ ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰

کیا، اپتیما هیبرید

۲۰۱۸ -  

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
6
این نامسئولین دست به هر کاری میزنن پشتش یک برنامه ای برای خالی کردن جیب مردم و ایجاد سلطان جدیدی وجود دارد.

سلطان خودروهای هیبریدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار