سل و ایدز،مرگبارترین بیماری های عفونی
کد خبر: ۱۶۳۳۶
تاریخ انتشار: 2015 October 31    -    ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
به گفته او بیماری های سل و ایدز باعث مرگ بیش از یک میلیون نفر در سال 2014 میلادی شده است این در حالی است که درمان برای بیماری سل وجود دارد و انتظار می رفت که آمار موارد مرگ و میر مربوط به این بیماری کمتر از این مقدار باشد.

شکیب الحق افزود : آمار منتشر شده جدید نشان دهنده شکست سازمان جهانی بهداشت در مقابله با انواع مقاوم باکتری ایجاد کننده سل می باشد. با این حال اگر نگاهی مقایسه ای نسبت به سال 1990 میلادی داشته باشیم تلاش های فراوانی برای مقابله با سل توسط سازمان جهانی بهداشت انجام شده است و میزان مرگ و میر تقریبا نصف شده است و همچنین موارد عفونت به اندازه 1.5 درصد نسبت به سال 2000 میلادی کاهش داشته است .

مرگ ناشی از بیماری ایدز که توسط ویروس HIV ایجاد می شود نیز به دلیل دسترسی به داروهای ضدویروسی کاهش سریعی را داشته است . با همه این اوصاف متاسفانه بیماری سل و ایدز رقابت نزدیکی از لحاظ در صدر قرار گرفتن مرگبارترین بیماری های عفونی در بین سایر بیماری های عفونی در جهان را دارند. امروزه به جرات می توان گفت که بیماری سل هم تراز بیماری ایدز از لحاظ کشندگی پیش می رود.

الحق در ادامه گفت : بر اساس آمارهای موجود موارد جدید بیماری سل در کشورهای چین و هند و اندونزی به همراه پاکستان و نیجریه دیده می شود. 1.5 میلیون نفر در سال 2014 میلادی به دلیل ابتلا به سل جان خود را از دست دادند اما در این میان 400000 مورد از آنها به صورت همزمان به ویروس HIV مبتلا بودند که شانس بیشتری برای مبتلا شدن به سل به دلیل ضعف سیستم ایمنی داشتند. اگر جهان به دنبال راهی برای پایان اپیدمی بیماری های کشنده است باید خدمات خود به همراه سرمایه گذاری در قسمت پژوهش ها را توسعه دهد.

الحق در پایان گفت : گزارش های اخیر سازمان جهانی بهداشت به وضوح از خطر مقاومت باکتری سل نسبت به آنتی بیوتیک ها سخن می گوید. از هر 100 مورد بیماری سل 3 مورد از آنها به آنتی بیوتیک های انتخابی اول پاسخ نمی دهند و این زنگ خطری برای پزشکان و پرسنل درمانی است .

متاسفانه ما در مبارزه با کنترل انواع مختلف مقاومت آنتی بیوتیکی سل شکست خورده ایم و چنانچه مقاومت میکروبی ادامه یابد و استراتژی های درمانی جدیدی اندیشیده نشود در آینده ای نه چندان دور شاهد ابتلای شمار فراوانی از افراد به انواع مقاوم سل خواهیم بود که هیچ آنتی بیوتیکی برای درمان آنها در دست نخواهیم داشت .

امید است که با اجرای صحیح موازین کنترل عفونت و حراست آنتی بیوتیکی بتوان به چشم انداز سال 2030 بیماری سل سازمان جهانی بهداشت که کاهش 90 درصدی موارد مرگ و میر ناشی از سل می باشد دست یافت.

پارسینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار