دود اعترضات بنزینی در چشم کسب و کار مردم
کد خبر: ۱۶۲۷۵۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 20    -    ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
آخرين ارزيابي‌هايي كه از خسارات حوادث اخير منتشر شده نشان مي‌دهد كه در روزهاي گذشته اقتصاد ايران بيش از 2000 ميليارد تومان خسارت ديده است.

آخرين ارزيابي‌هايي كه از خسارات حوادث اخير منتشر شده نشان مي‌دهد كه در روزهاي گذشته اقتصاد ايران بيش از 2000 ميليارد تومان خسارت ديده است.

از تخريب اموال عمومي تا هجوم به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و پمپ‌هاي بنزين، بخش‌هايي است كه در روزهاي گذشته با خسارات جدي مواجه شده‌اند اما اصلي‌ترين بخشي كه ضربه خورده فضاي مجازي و كسب و كارهاي فعال در آن است.

برآوردهاي سايت‌هاي داخلي نشان مي‌دهد كه روزهاي گذشته تعطيلي فروشگاه‌هاي اينترنتي و فعاليت‌هاي موجود در اين حوزه، 900 ميليارد تومان به اقتصاد ايران خسارت زده است. برآوردهاي يك سايت خارجي نيز حاكي از خسارت بيش از 1500 ميليارد تومان براثر محدود شدن اينترنت در ايران است. به اين ترتيب بسياري از استارت‌آپ‌ها و كسب و كارهاي كوچكي كه در ماه‌هاي گذشته مبناي كار خود را در فضاي مجازي قرار داده‌اند، در روزهاي گذشته زياني قابل توجه را تجربه كرده‌اند.

گسترش نفوذ اينترنت و فضاي مجازي در اقتصاد ايران، فضاي گسترده‌اي را براي راه‌اندازي و فعاليت كسب و كارهاي خرد فراهم كرده است؛ كسب و كارهايي كه با سرمايه‌اي محدود در فضايي وسيع به فروش محصولات خود مشغول هستند و در سال‌هاي گذشته، سهم خود از اقتصاد ايران را بيشتر كرده‌اند. آشوب‌هايي كه در روزهاي گذشته تعدادي از شهرهاي ايران را فرا گرفته، باعث تصميم شوراي عالي امنيت ملي در محدود كردن دسترسي به فضاي مجازي شده و همين امر، فضاي فعاليت بسياري از كسب و كارهاي مجازي را به خطر انداخته است.

از نخستين دقايق بامداد روز جمعه 24 آبان، دولت با ابلاغ مصوبه شوراي همكاري‌هاي اقتصادي سه قوه، اعلام كرد كه نرخ بنزين تغيير خواهد كرد. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، قيمت بنزين سهميه‌بندي شده در هر ليتر 1500 تومان و قيمت بنزين آزاد 3000 تومان تعيين شد. حافظه تاريخي جامعه ايران كه در پس هر بار افزايش قيمت بنزين با گراني در ساير كالاها مواجه شده از يك سو و فشاري كه اقشار مختلف جامعه از تحريم‌هاي سال گذشته امريكا تحمل كرده‌اند از سوي ديگر، باعث شد اين‌بار نيز مردم نسبت به آينده اقتصادي خود پس از تغيير در قيمت بنزين ابراز نگراني كنند. نگراني از اثرات اجراي اين طرح باعث به وجود آمدن اعتراضاتي در ميان مردم شد.

در طول روزهاي گذشته، مقامات نظام بارها بر اين موضوع كه اعتراض حق مردم است و صداي آنها قطعا شنيده خواهد شد، تاكيد كرده‌اند اما همزمان نگراني خود از تغيير فضاي اعتراضات را نيز ابراز داشتند. از همان نخستين ساعات اعتراضات مردم، عده‌اي محدود، آشوب را با اعتراض عوض كردند و نتيجه آن حمله و به آتش كشيدن برخي امكانات دولتي، ‌شهري و مردمي بود. با توجه به لزوم مديريت اين فضا و جلوگيري از برنامه‌ريزي سازمان يافته، شوراي عالي امنيت ملي تصميم گرفت دسترسي به اينترنت و فضاي مجازي را محدود كند تا پس از برقراري آرامش در شهرهاي مختلف كشور، بار ديگر ارايه خدمات در اين حوزه از سر گرفته شود.

هرچند محدوديت دسترسي به شبكه نت براي كشور محدوديت و دشواري‌هايي دارد اما گمانه‌زني‌هاي مطرح‌شده در روزهاي گذشته نشان مي‌دهد كه در شرايط فعلي تنها گزينه براي بازگشت آرامش به كشور اجرايي شده و مقامات معتقدند در اين شرايط عملا راه ديگري وجود نداشته است.

محسن كوهكن - عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس – گفته: وقتي در محل كارتان ناامني پيش مي‌آيد اولويت اول ايجاد امنيت است كه آن هم هزينه‌هايي دارد؛ لذا قطعي اخير اينترنت هم هزينه ايجاد امنيت است، البته كه مي‌توان از مقامات مسوول درخواست كرد كه در اولين فرصت و بعد از ايجاد شرايط مد نظرشان و برطرف شدن مشكلات احتمالي ارتباطات اينترنت را برقرار كنند.

روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
amin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
15
این همه خسارت هنوز پول اختلاس یک فقره نور چشمیها نشده
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
12
کاش مسئولان مربوطه بابت این زیان های وارده بر اقتصاد مردم مورد محاکمه قرار گیرند
نیکو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
4
از یک طرف شما میفرمائید یک عده محدودی شرارت و اغتشاش کردند و بعد بخاطر یک عده معدود که همه جای دنیا وجود داره گردش کار کشور رو تعطیل کردید.
و یک سوال دیگه اینکه طرح اینترنت ملی که هیچی نداره، در این چند روز سعی کردم همه کارهام رو از طریق اینترنت ملی انجام بدم ولی هیچی نداره. حتی یک سرچ اینجین معمولی هم نداره که بشه کلمه ماست و پنیر رو سرچ کرد چه برسه به اینکه بشه ی مقاله علمی رو سرچ کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
2
زندگی تو این کشور همش ضرره
نیکو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
2
آخه واقعا خجالت داره ، از یک طرف شما میفرمائید یک عده محدودی شرارت و اغتشاش کردند و بعد بخاطر یک عده معدود که همه جای دنیا وجود داره جمعیت 80 میلیونی و گردش کار کشور رو تعطیل کردید. یا این عده معدود اینقدر قوی و سیستماتیک ظاهر شدند که نهادهای امنیتی ترسیدند و همه اینترنت مملکت رو قطع کردند.!!!!!
و یک سوال دیگه اینکه طرح اینترنت ملی شما که هیچی نداره، در این چند روز سعی کردم همه کارهام رو از طریق اینترنت ملی انجام بدم ولی هیچی نداره. شما حتی یک سرچ اینجین معمولی هم ندارید که بشه کلمه ماست و پنیر رو سرچ کرد چه برسه به اینکه بشه ی مقاله علمی رو سرچ کرد. هیچ جای دنیا اینجوری مدیریت نمیشه که تمام ثروت و انرژی اکثریت مملکت رو خرج یه عده معدود کرد. شما کل مملکت رو بخاطر چند تا اغتشاشگر تعطیل کردید!!!!!!!!!!!!!! و این نشانه ضعف هست نه قدرت و درست تمام اغتشاشگران به هدف و مقصود خودشون رسیدند و تونستند که مملکت رو به تعطیلی بکشونن. واقعا جای تاسف داره برای شما که اینقدر ضعیف عمل کردید.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
0
1
تشریف ببرید به خیابان نظر مردم رو بپرسید این قضیه بنزین و اینترنت کاری کرد که مخالفان نظام در این چهل سال موفق به انجامش نشده بودن آنهم ایجاد شکاف عمیق بین مردم و مسئولان بود
مردم رسما حس رعیت بودن رو دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار