آیا برایتان پیش آمده حین مطالعه درگیر خیالبافی شوید؟
کد خبر: ۱۶۲۶۹۶
تاریخ انتشار: 2019 November 20    -    ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
نود و شش درصد افراد دست کم روزی یک بار خیالبافی می‌کنند. ما آدم‌ها هر کدام دنیا را به شکل متفاوتی می‌بینیم و هر کسی فانتزی‌های خودش را دارد. اما خیالبافی‌های روزانه‌ی ما چیزی فراتر از گریزی از واقعیت یا رؤیا‌هایی برای زندگی خود هستند.در تحقیقی مشاهده شد کسانی که خیالبافی می کردند در امور ذهنی و خلاقانه عملکرد بهتری داشتند.

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی«تابناک با تو»؛ نود و شش درصد افراد دست کم روزی یک بار خیالبافی می کنند. ما آدم ها هر کدام دنیا را به شکل متفاوتی می بینیم و هر کسی فانتزی های خودش را دارد. اما خیالبافی های روزانه ی ما چیزی فراتر از گریزی از واقعیت یا رؤیاهایی برای زندگی خود هستند. در واقع روانشناسان می گویند خیالبافی های ما می توانند زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهند، به همین دلیل باید بسیار مراقب باشیم. در ادامه می خواهیم ببینیم خیالبافی چه فواید و مضراتی برای ما دارد.

ابتدا به مزایای خیالبافی خواهیم پرداخت.

۱- هوش و خلاقیت بیشتری پیدا می کنید

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

در تحقیقی مشاهده شد کسانی که خیالبافی می کردند در امور ذهنی و خلاقانه عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر این، تصاویر ام آر آی نشان داد مغز این افراد عملکرد مؤثرتری داشت.

۲- یاد می گیرید مشکلات را بهتر حل کنید

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

در تحقیقی ادعا شده هنگام خیالبافی، فعالیت مغز افزایش پیدا می کند. این مسأله در مورد بخش هایی از مغز هم صدق می کند که با حل مسائل دشوار مرتبط هستند. مغز شما می تواند زمانی که مشغول انجام کارهای کم اهمیت تری هستید، به طور ناخودآگاه تغییر وضعیت دهد و به حل مسائل دشوار بپردازد.

۳- بهتر می توانید برنامه ریزی کنید

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

آدم ها بیشتر درباره ی آینده خیالبافی می کنند تا درباره ی گذشته یا حتی زمان حال. این کار به آن ها کمک می کند برای خود هدف گذاری کنند و به دنبال راه هایی برای دستیابی به آن ها بگردند. آن ها به این فکر می کنند که چطور برای آینده برنامه ریزی کنند و برای آن آماده شوند. این مسأله فقط در مورد برنامه هایی که برای روز پیش روی خود دارند صدق نمی کند و آینده ی دورتر را هم در بر می گیرد.

۴- شادی بیشتری پیدا می کنید

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

وقتی درباره ی کسانی خیالبافی می کنید که به شما نزدیک هستند و رابطه ی مستحکمی با شما دارند، این کار تأثیر مثبتی روی شما می گذارد. این فانتزی ها وضعیت عاطفی شما را بهبود می بخشند، شادی بیشتری به شما می دهند و پیوند میان شما و دیگران را قوی تر می کنند.

اما خیالبافی معایبی هم دارد.

۱- کسل می شوید

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

کسانی که شغل خسته کننده ای دارند، میل به خیالبافی در آن ها بیشتر است. علت این مسأله آن است که آدم ها سعی دارند با رؤیاهای پر شور و نشاط، به زندگی روزمره ی خود تنوع دهند. علاوه بر این، وقتی ذهن جای دیگری سیر می کند، زمان برای کسی که کار خسته کننده ای دارد، زودتر می گذرد.

۲- مطالعه برایتان سخت می شود

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

تا به حال برایتان پیش آمده حین مطالعه درگیر خیالبافی شوید؟ چشم هایتان کلمات را می خوانند، اما ذهن شما در جای دیگری سیر می کند و شما مجبور می شوید متن را دوباره بخوانید، چون یادتان نمی آید چه خوانده بودید. به گفته ی دانشمندان، این یکی از معایب خیالبافی است، چون این کار فهم اطلاعات را سخت می کند.

۳- ممکن است دچار فراموشی شوید

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

هر چه رؤیاهایتان از زمان حال دورتر باشند، احتمال اینکه دچار فراموشی ناشی از خیالبافی شوید بیشتر می شود. اگر به دیروزتان فکر کنید، بهتر می توانید به خاطر آورید که قبل از اینکه ذهن تان در جای دیگری پرسه بزند، مشغول چه کاری بودید. اما اگر درباره ی آنچه که سه سال قبل رخ داده خیالبافی کنید، یادآوری حال برایتان بسیار سخت تر خواهد شد.

۴- ممکن است اعتیاد پیدا کنید

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

بعضی افراد آنچنان در رؤیاهای پرشور و نشاط خود غرق می شوند که درگیر خیالبافی ناهنجار می شوند. این مسأله می تواند عملکرد طبیعی آن ها را مختل کند و حتی برای آن ها جایگزین ارتباط با آدم های واقعی شود. کسانی که زیاد خیالبافی می کنند و تا حدود ۶۰ درصد از زمان کاری خود را به این کار می گذرانند، ممکن است این مسأله باعث ایجاد نوعی اعتیاد رفتاری در آن ها شود.

چرا نباید به فانتزی های خود بی اعتنا باشیم؟

خیالباف ها به گوش! نگاهی به مزایا و معایب خیالبافی

خیالبافی می تواند به آشکار شدن ترس ها و تمایلات ما کمک کند. کسی که مکرراً درباره ی رئیس شدن خود خیالبافی می کند، به دنبال کسب قدرت در واقعیت است. کسی که آدم هایی از گذشته را به خاطر می آورد، ممکن است دلتنگ آن ها شده باشد. کسانی که درباره ی یک شریک عاطفی خیالبافی می کنند ممکن است تنها باشند و کسانی که درباره ی داشتن یک شریک عاطفی دیگر خیالبافی می کنند ممکن است از رابطه ی عاطفی فعلی خود راضی نباشند.

بنابراین مهم است که سعی کنید رؤیاهای خود را درک و مشکلاتی که در زندگی واقعی دارید را حل کنید. به خیالبافی های خود بی توجه نباشید و آزادانه خیالبافی کنید.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار