پای درد دل رانندگان تاکسی پس از سهمیه بنزین
کد خبر: ۱۶۲۵۹۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 18    -    ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از ساعت صفر بامداد ۲۴ آبان سهمیه بندی بنزین برای وسایل نقلیه لحاظ شد و در این بین برای حمل و نقل عمومی همچون وانت بارها، مسافربر‌های اینترنتی و تاکسی‌های درون شهری سهمیه‌ای ویژه در نظر گرفته شد.

در کلانشهر بزرگ تهران 78 هزار تاکسی در حال فعالیت است که از میان 85 درصد تاکسی دوگانه‌سوز و مابقی تک سوخت- بنزین‌- هستند.

برای تاکسی‌های شهری براساس تک‌سوخت یا دوگانه سوز به ترتیب 400 و 250 لیتر سهمیه در نظر گرفته شد؛ سهمیه‌ای که از همان دقایق ابتدایی اعلام سهمیه با انتقادات و واکنش های مختلفی از سوی مسئولان شهرداری و همچنین رانندگان تاکسی مواجه شد برخی معتقدند که باید براساس نوع فعالیت تاکسی باید سهمیه داده شود و برخی نیز معتقدند حداقل بهتر بود زیرساخت‌ها را فراهم می‌کردند.

علیرضا -راننده تاکسی گردشی با اشاره به دلخوری رانندگان تاکسی از این نوع سهمیه بندی، می‌گوید: من تاکسی گردشی دارم و باید برای پیدا کردن یک مسافر در سطح شهر پرسه بزنم و دست آخر هم آیا مسافر پیدا می‌شود یا نه؟! اما به من 250 لیتر سهمیه بنزین داده‌اند در حالیکه یک روز در میان مجبورم 30 لیتر بنزین بزنم و این سهمیه 250 لیتری فقط برای 18 روز کاری من جوابگو است و بعد از آن چه کنم؟

وی با بیان اینکه برای یک مسیر نمی‌توانم بیشتر از 2000 تومان کرایه دریافت کنم، ادامه می‌دهد: من از یک مسافر 2000 تومان کرایه دریافت می‌کنم و حالا با این کرایه تنها می‌توانم یک لیتر بنزین بزنم و اگر سهمیه‌ام نیز تمام شود باید 1000 تومان دیگر روی این کرایه بگذارم تا بتوانم یک لیتر بنزین 3000 تومانی بزنم.

حسین راننده 40 ساله خط بازار – فاطمی است و با بیان اینکه هنوز میزان سهمیه‌ای داخل کارت ما مشخص نیست؟ می‌افزاید: وقتی کارت سوخت را وارد دستگاه می‌کنیم تنها قید می‌شود که 1500 تومان و مقدار سهمیه مشخص نیست و نمی‌دانیم که اصلا چقدر سهمیه داخل کارتمان وجود دارد و امیدواریم که حداقل این 250 لیتری که می‌گویند به ما تخصیص داده شده حداقل در کارت‌هایمان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه من سرویس مدرسه نیز هستم و کارم دو برابر است، می‌گوید: کسی را می‌شناسم که تاکسی دارد؛ اما در یک سازمان دولتی به عنوان راننده در آنجا کار می‌کند و بنا به گفته خودش این 250 لیتر برایش خیلی زیاد است و برایمان جای سوال است که چرا بین تاکسی‌ها تفاوتی قائل نشده‌اند یعنی تاکسی که فعال است باید 250 لیتر بگیرد و تاکسی غیرفعال نیز که در یک سازمان کار می‌کند یا تاکسی که صرفا خریده شده تا صاحبش در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد راحت‌تر فعالیت کند با ما تفاوتی ندارد؟

طی سالهای اخیر شهرداری تهران در راستای کاهش آلایندگی تاکسی‌ها، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که بر مبنای آن تاکسی‌ها باید دوگانه سوز شوند که بر همین اساس احمد راننده تاکسی خط ولیعصر – هفت تیر است و با بیان اینکه عمدتا از گاز استفاده می‌کنم، تصریح می‌کند: سهمیه تاکسی‌های دوگانه سوز را 250 لیتر اعلام کرده‌اند و این در حالیست که عمده تاکسی‌ها دوگانه سوز هستند اما زیرساختی وجود ندارد یعنی اینکه من مجبور هستم که برای کاهش هزینه‌ها از CNG استفاده کنم اما مگر جایگاه‌های CNG در شهر به وفور پیدا می‌شود؟ جایگاه CNG مخصوص تاکسی وجود ندارد و این در حالیست که مجبور هستیم ساعت‌ها در صف گاز بمانیم و از سوی دیگر اگر دیر به خط کاری‌مان برویم یا بازرس خط ما را تنبیه می‌کند یا اینکه اگر خط خالی شود مردم به 137 تماس گرفته و از نبود تاکسی گلایه می‌کنند.

وی می‌افزاید: در حالیکه ما مجبور هستیم برای کاهش هزینه‌هایمان ساعت‌ها در صف CNG بمانیم و برخی از همکاران‌مان نیز برای اینکه در طول روز بتوانند به مردم خدمت کنند، شبانه در صف می‌مانند و آنجا از زمانی که باید برای خانواده‌هایشان صرف کنند هزینه می‌کنند. بهتر بود حالا که می‌خواهند ما را ملزم به استفاده از گاز کنند حداقل زیرساخت‌هایشان را فراهم می‌کردند تا مجبور نباشیم برای پرکردن مخزن گاز به محله فدائیان اسلام و... بروم.

صف طولانی جایگاهCNG

مجید یکی از رانندگان خط نوبنیاد – هفت تیر با بیان اینکه بهتر است برای کاهش هزینه‌هایتان از گاز استفاده کنید می‌گوید: طی سال‌های گذشته ناوگان تاکسیرانی را به سمت خودروی پژو و سمند که پر مصرف است هدایت کردند و حالا مجبوریم از گاز استفاده کنیم تا هزینه‌هایمان کاهش یابد؛ اما در شیب‌های تند برخی خیابان‌ها، نمی‌توانیم از گاز استفاده کنیم چرا که از شتاب خودروی ما می‌کاهد و در سربالایی‌ها آن هم وقتی که چهار نفر مسافر در خودرو باشند سرعت ماشین به شدت کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه روز شنبه در صبح برفی پایتخت در ترافیک چند ساعته مانده و حتی باک بنزینش خالی شده ادامه می‌دهد: بنزین را گران کردند اما نرخ کرایه‌ها ثابت مانده و هر روز نیز گشت‌های نظارتی در خطوط مختلف فعال هستند تا مبادا کرایه‌مان را 100 تومان یا 200 تومان افزایش دهیم و اگر بفهمند که یک راننده تاکسی کرایه‌اش را زیاد کرده مصیبت آغاز می‌شود. چرا که آن را به کمیته انضباطی معرفی می‌کنند اما از سوی دیگر مشکلات ما را نمی‌بینند. از یک سو نرخ بنزین که وسیله اصلی کار ما است افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر چند ماهی قطعات یدکی خودرو گران شده و در این میان هیچ کس راننده تاکسی را که شرمنده زن و بچه‌اش شده را نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه ما مجبوریم در روزهای گرم تابستان و سرد زمستان در خیابان‌هاحضور داشته باشیم و حتی زمان نهار و نماز نداریم،‌ گفت: با این حال فقط کافی است در یک روز برفی یا بارانی در ترافیک بمانیم و آن زمان است که سیل تماس‌ها به 137 روانه می‌شود که چرا تاکسی در روزهای سرد یا گرم وجود ندارد.

مهدی تاکسیران جوان است که از فعالیت بی‌نظارت خودروهای شخصی که مسافربری می‌کنند، گلایه دارد و می‌گوید: تاکسی ها از افزایش کرایه‌ها منع شده‌اند اما در این میان تکلیف خودروهای شخصی که به راحتی در شهر جولان می‌دهند و مسافران را سوار می‌کنند، از همان روز اول کرایه‌ها خود را براساس مابه تفاوت نرخ بنزین و حتی بیشتر ، افزایش دادند و فقط تاکسی‌ها هستند که در این میان متضرر شده‌اند ضمن اینکه چندگانه شدن کرایه‌ها به سردرگمی مسافران اضافه می‌کند.

سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در حالی چهارمین روز خود را بسر می‌برد که شنیده‌ها حکایت از برنامه‌ریزی وزارت کشور برای تدوین بسته حمایتی از رانندگان دارد، اگرچه تدوین این بسته حمایتی بخش زیادی از دغدغه‌های رانندگان تاکسی را برطرف می‌کند اما توقع زیادی نیست که بسته مذکور پیش‌تر تدوین و همزمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی اجرایی می شد.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
5
پس مسولین که میگن گرانی بنزین هیچ اثری ندارد!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
1
5
آخ ،نگو ،درد دل تکسیرانان ،دل مسافرها را خون می کنند واینقدر مظلوم نمایی اولا دربست می برند وچه بیرحمانه کرایه می گیرند خدا نکند مجبور باشی وتاکسی کرایه کنی خیلی طلبکار تشریف دارند امروز یکی از انها انچنان مبلغی از من گرفت که به هفت جدش نفرین کردم انتقام گرانی بنزین را که نباید از مسافر گرفت دعا کردم خلاصه کارشان با دزدی ودست در جیب دیگران کردن تفاوتی ندارد به انها بفهمانید به مسافر چه ربطی دارد گرانی که مسافر را تیغ می زنید
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
شما یه ماه اگر غیرت داری، بیا توی یک خط کار کن که راننده تاکسی ها جیب بقیه مسافرهارو نزنند.
آدم حسابی، همه جا سالم و عوضی هست. سوای این، الان راننده تاکسی چه خوبش چه بدش، چه گناهی داره که باید باز تصمیم دولت رو به گردن بکشه و به زور از نونش ببرند؟ خودت بودی چه حالی داشتی؟ از این دست تصمیمات دولتی در جاهای مختلف دیدم، پیه ش هم به تنم خورده. کلاً عقل کل ها فکر میکنند کار با بخشنامه و دستور هست.
قلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
0
عیب نداره شما مقاومت کنید تا یه عده راحت بخورن بخابن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار