هشدار ۱۱هزار دانشمند درباره تغییرات آب و هوایی
کد خبر: ۱۶۱۴۰۴
تاریخ انتشار: 2019 November 06    -    ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
بیش از ۱۱ هزار دانشمند از سراسر جهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند؛ اگر دولت‌ها فوراً اقدام به مقابله با تغییرات آب‌ و هوایی نکنند «مصائب بشری بی‌شماری» به بار خواهد آمد.

 بیش از ۱۱ هزار دانشمند از سراسر جهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند؛ اگر دولت‌ها فوراً اقدام به مقابله با تغییرات آب‌ و هوایی نکنند «مصائب بشری بی‌شماری» به بار خواهد آمد.

در این نامه که روز سه‌شنبه در نشریه «بیو ساینس» منتشر شد، آمده است: تغییرات آب‌ و هوایی به وقوع پیوسته، سریع‌ تر از آن چیزی که بسیاری از دانشمندان تصور می‌کردند و در حال شدت گرفتن است.

«ویلیام ریپل» استاد دانشگاه «اورگون» آمریکا و یکی از نویسندگان مشهور این نامه در مصاحبه‌ با «ایندیپندنت» اظهار کرد: ۴۰ سال است که مذاکرات گسترده‌ای در سطح جهان جریان دارد اما هنوز این بحران حل نشده است.

این نامه بر ۶ هدف مهم که دانشمندان آن را حیاتی می‌دانند، یعنی جایگزینی سوخت‌ های فسیلی، کاهش آلاینده‌ها، احیا و حفظ اکوسیستم‌ها، کاهش مصرف گوشت و ایجاد اقتصادی جهانی بدون کربن متمرکز است.

«توماس نیوسام» یکی دیگر از نویسندگان نامه اظهار کرد: اوضاع، بد شده اما ناامید نیستیم. ما می‌توانیم گام‌هایی برای حل مسائل اضطراری آب‌ و هوایی برداریم.

در این نامه آمده است که با استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر، کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش فعالیت‌ های زیست محیطی در سطح جهانی می‌تواند به بهبود وضع آب‌ و هوایی امیدوار بود.

این نامه یک روز پس از آن منتشر شد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به رغم انتقادهای جهانی، روند خروج از معاهده تغییرات آب‌ و هوایی پاریس را آغاز کرد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که اعلامیه رسمی در مورد فرایند خروج آمریکا از پیمان آب‌ و هوایی پاریس را به سازمان ملل متحد فرستاده است.

توافق پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییرات اقلیمی (UNFCCC) در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز خواهد شد.

متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مورد مذاکره قرار گرفت و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع آرا تصویب شد.

این توافق ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۹۵ عضو پیمان‌ سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم این پیمان را امضا کردند و ۱۴۷ کشور آن را به تصویب مجلس خود رساندند.

آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی به سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ به طور رسمی از این پیمان بین المللی خارج می‌شود اما تا آن زمان در جلسات شرکت خواهد کرد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار