مدیران کارگاه چند همسری: مگر چه اشکالی دارد؟!
کد خبر: ۱۶۱۲۰۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 04    -    ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

چند روزی است که تصویری از برگزاری کارگاه چندهمسری در شهر تهران، واکنش‌های متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. تا جایی که برخی تصور می‌کنند این برگزاری این کارگاه‌ها واقعیت ندارد و پوستر طراحی شده برای این کارگاه غیر واقعی است.

بررسی‌های نشان می‌دهد، برگزاری این کارگاه در تهران واقعیت دارد و مسئولیت برگزاری آن با موسسه حیات حسنی در شهر قم است. درباره چرایی برگزاری این کارگاه حجت‌الاسلام محمد عسگری مسئول واحد مشاوره موسسه حیات حسنی در شهر قم به گفت: وگو با ایرنا زندگی پرداخت.

حجت‌الاسلام عسگری از برگزارکنندگان و مسئولان این موسسه است و معتقد است، مخالفت با چندهمسری، ظلم به آقایان و زنان بدون همسر است!

متن کامل این گفتگو را در ادامه بخوانید:

آقای عسگری، پوستر آموزش چند همسری چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و خیلی‌ها نفس برگزاری این کارگاه را حتی باور نکردهاند، واقعا شما در شهر تهران قرارست این کارگاه را برگزار کنید؟

بله، مگر چه اشکالی دارد؟ ما در این کشور حدود ۱۰۰ هزار خانواده‌ داریم که تعددی هستند، یعنی یک آقا چند همسر دارد. آیا این‌ها نیاز ندارند مرکزی باشد که به صورت علمی و مشاوره‌ای به آن‌ها خدمت کند؟

منبع آمارتان کجاست، که ۱۰۰ هزار خانواده به قول شما «تعددی» داریم؟

مراکز رسمی، شما می‌توانید از مراکز رسمی تایید این آمار را بگیرید!

مدیران کارگاه چند همسری: مگر چه اشکالی دارد؟!

درباره موسسه «حیات حسنی» کمی توضیح بدهید، این موسسه در کدام شهر است، آیا مجوزی برای فعالیت دارد، هدف از تشکیل این موسسه چیست؟

یک موسسه آموزشی، تبلیغی و طلبگی در حوزه آموزش تعدد زوجات و فرهنگ‌سازی در این زمینه، فعالیت‌های جهادی هم داریم و وابستگی به نهاد خاصی نداریم. دوره‌های کارگاهی برگزار می‌کنیم برای اعضای خانواده‌های تعددی چه مردان و چه زنان.

در کدام شهر فعالیت می‌کنید؟

ما در شهر قم مستقر هستیم.

غیر از شهر قم در شهرهای دیگر هم کارگاه برگزار کرده‌اید؟

بله در اصفهان و ان‌شاالله به زودی هم در تهران.

چرا در تهران؟

خب چه اشکالی دارد، تهران نیاز دارد ماهم در تهران برگزار می‌کنیم و البته درخواست‌هایی هم بود.

برای برگزاری این دوره از کجا مجوز گرفته‌اید؟

بالاخره گرفته‌ایم دیگر. ما هم تامین کننده استاد و محتوای این دوره‌ها هستیم.


مدیران کارگاه چند همسری: مگر چه اشکالی دارد؟!
تصویر یکی از دوره‌های چندهمسری

استادهای این دوره‌ها چه کسانی هستند؟

هرکسی که ان‌شاالله در این دوره‌ها شرکت کرد می‌تواند ببیند که استادها چه کسانی هستند.

یعنی این استادها به چه اساس انتخاب می‌شوند؟

در واقع این اساتید از حوزه هستند و ممکن است از دانشگاه هم انتخاب شده باشند، برخی عامل هستند و برخی دیگر عامل نیستند و سطح علمی قابل قبولی دارند.

عامل به این معنا که آن‌ها هم تعدد زوجات دارند؟

در برخی موارد بله!

دقیقا تخصص این اساتید چه هست؟

حوزه دین کار می‌کنند دیگه! و تخصص مسائل دینی دارند.

از انتقاداتی به شما در شبکه‌های اجتماعی شده با خبر هستید؟ خیلی‌ها به کلی متعجب هستند که اصلا چرا این چنین دوره‌ای در حال برگزاری است و خیلی‌ها عنوان می‌کنند این کار خلاف عرف جامعه ماست.

بله خلاف عرف است و اشتباه همین‌جاست. خدای متعال مرد را به طور تکوینی تعددی خلق کرده و متناسب با آن، قانون تشریح کرده، کسی می‌تواند منکر این واقعیت شود؟

اما خیلی‌ها معتقدند که این کار دقیقا در وضعیت امروز جامعه چه اولویت و ضرورتی دارد؟

ما سوپر میلیاردرهایی را داریم که بندگان خدا، دوست دارند که زندگی دوم تشکیل بدهند، سفره‌ی دیگری را پهن بکنند اما، جریان فرهنگی غرب زده، فمنیست‌های غرب‌گرا و البته فمنیست‌های مذهبی و حتی مسجدی به همراه قانون ظالمانه‌ای که ایجاد شده، مانع از این واقعیت مهم (چندهمسری) در جامعه ما شده اند.

در واقع شما می‌خواهید برای چند همسری برای گروهی از مردان نسخه بپیچید؟

نه، ما قصد نسخه پیچیدن نداریم و چندهمسری شرایط خاص خود را دارد، اما برخی هستند که می‌توانند و خانواده‌ی دیگر تشکیل دهند. ما در ایران بین ۳۰ تا ۴۹ سال، اعم از باکره تا مطلقه حدود ۴ تا ۵ میلیون زن داریم که این‌ها همسر ندارند. آیا این‌ها حق تاهل ندارد؟

این مواردی که می‌گویید حریم شخصی هر فرد است و علاوه بر این چرا شما فقط از چند همسری می‌گویید؟

مسایل دیگر مثل ازدواج آسان را باید از دولت و قوای دیگر مطالبه کرد. ما ۴ تا ۵ میلیون قربانی دارند ایا این‌ها حق تاهل دارند یا نه؟ چون امکان ازدواج اول برای آن‌ها ممکن نیست؟

چطور ممکن نیست؟

نیست بالاخره و این‌ها می‌توانند به عنوان همسر دوم، سوم و چهارم می‌توانند وارد زندگی مشترک شوند. کسانی هم هستند که شرایط‌ش را دارند و می‌توانند زیر بال و پر این‌ها را بگیرند.

یعنی معتقدید این موارد فقط باید با چندهمسری حل شود؟

بالاخره در حوزه‌های دیگر الی‌ماشاالله هستند نهادهایی که تبلیغ می‌کنند. نظام خانواده شامل بخش‌های مختلفی است و چندهمسری هم یکی از ضلع‌های این مجموعه است. اگر راه حلال ببندیم و سگ را ببندیم و سنگ را باز بگذاریم، فحشا جامعه را در بر می‌گیرد. همانطور که می‌بینیم برخی در جامعه گرفتار هستند. اگر راه حلال را باز بگذاریم و آن‌ها عدالت داشته باشد این مشکلات دیگر پیش می‌آید.

اما هستند نه کارشناسان دانشگاهی، بلکه کارشناسان دینی و مذهبی که عنوان می‌کنند پرداختن به مسائلی از این دست، راه لاابالی‌گری را باز می‌کند.

نه دیگه، برعکس، وقتی راه حلال باز شود دیگر راه لاابالی بسته می‌شود. مخالفت با چندهمسری علاوه بر مردان، ظلمی علیه زنان نیز هست. متاسفانه این حق زنانی است که همسر ندارد و حق آن‌ها ضایع می‌شود. یک مردی می‌خواهد بیاید و مسئولیت بپذیرد کجای این ماجرا بد است؟

بالاخره زنان نیاز تکوینی به شوهر دارند و نمی‌توان مانع این نیاز شد. زنان چهار نوع نیاز به شوهر دارند، نیاز عاطفی، نیاز معنوی به شوهر و نیاز جنسی به شوهر و نیاز اقتصادی به شوهر. شما به عنوان دولت اگر زنی ازدواج نکرده شما می‌توانید نیاز اقتصادی آن را حل کنید باقی نیازها چه می‌شود؟

مدیران کارگاه چند همسری: مگر چه اشکالی دارد؟!

تصویری از یکی از کارگاه‌های چند همسری، منبع عکس: سایت موسسه حیات حسنی

دوره‌هایی که برگزار می‌کنید به چه شکلی است و چه آموزش‌هایی می‌دهید؟

ما هم برای آقایان آموزش داریم و هم برای خانم‌ها. شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها ممکن است اعضای خانواده‌های تعددی باشد یا اصلا کسانی هستند که می‌خواهند در این رابطه اطلاعات خود را بیشتر کنند.

دقیقا چه آموزش‌هایی می‌دهید؟

ضرورت‌ها و الزامات زندگی تعددی تبین می‌شود. احکام شرعی چند همسری تبیین می‌شود که باور بفرمایید تا کنون باز نشده است. از بحث نفقه یا روابط بین خود. مهارت‌های زندگی چندهمسری هم یکی دیگر از سرفصل‌هاست که تاکنون مطرح نشده. ما الان حدود ۱۰۰ هزار خانواده دارای چندهمسر در کشور داریم که ممکن است برخی از این خانواده‌ها دچار بحران‌هایی باشند وقطعا نیاز به آموزش دارند و باعث می‌شویم زندگی آن‌ها قوام داشته باشد.

به کسانی که قصد چندهمسری داشته باشند هم آموزش می‌دهید؟

بله موارد زیادی بوده و ماهم قبل از آن مسائل این زندگی را به آن‌ها آموزش می‌دهیم. به خانم‌ها این آموزش‌ها داده می‌شود.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
6
28
خدا یکی عشقتم یکی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
4
33
عجب!!!...با این برنامه دقیقا داره قانون کشورهای عربی اینجا اجرا میشه! یعنی باید زنی که یه عمر زحمت کشیده و زندگی گذاشته، در همه ی سختیها همراه همسرش بوده و باعث پیشرفتش شده، به راحتی زندگیشو به یکی دیگه تقدیم کنه؟؟؟ میگن زنان ۳۰ تا ۴۹ سال مجرد داریم، خب آقایی که قصد ازدواج با زنی در این سن رو داره که همسر اولش هم در این سنه و چطور ممکنه نیاز به زنی دیگه داشته باشه؟؟؟ و آقایی که سنش بالاتره طبیعتا سن همسر اولشم بالاتر خواهد بود بعد این انصافه که مرد بره زنی رو که احتمالا هم سن بچه شه بگیره؟؟؟ این واقعا عدالت بین زنانه؟؟؟ زنی که در درگیریها و مشکلات عدیده ی زندگی تمام رمقش رفته بشینه تا یه تازه نفس بیاد بشینه سر جاش؟؟؟ بعد اون مرد صد تا کلاسم که براش بذارن میتونه رعایت انصاف و مردونگی رو بکنه؟؟؟ خداییش دیگه این موارد رو ملی نکنین، همینطوری مردایی هستن که پنهانی زن دوم یا سومم میگیرن، با این کارا شالوده و اساس خانواده ها از بین میره و هزاران بچه ی طلاق و زنان بیوه و در پی اون بی اخلاقی به وجود میاد. انصافا شما انعکاس ندین این خبرا رو...خانواده ها رو از هم نپاشونید.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
سلام دوست عزیز،اگر از زاویه ای که شما با توجه به شرایط و احساسات شخصیتون بصورت یکجانبه موضوع رو میبینید،مورد فوق رو تجزیه و تحلیل کنیم،حق با شماست اما در این صورت چشممون رو به روی حقیقت بسته ایم و به جای حل مشکلات و مسائل اشاره شده صورت مسئله رو پاک کرده ایم.معضلات مطرح شده صرفنظر از یافتن مسببین ناکارشناسی که با سوءمدیریت و بی تعهدی این شرایط رو با این ابعاد ایجاد کردند،آفت های انکار ناپذیر کشور هستند،به همین دلیل بهتره از کفه احساس کم کنیم و به منطق بیافزاییم تا چنانچه نسبت به هموطنانمون و کشورمون عرق و تعلق خاطر داریم بتونیم با خرد جمعی و چکش کاری طرح بالا یک سازوکار تا حد امکان نزدیک به ایده آل و قانونمند با بیشترین میزان رعایت جانب انصاف،عدالت و رضایت اشخاص از کار دربیاریم.یعنی الان در کشورهای عربی که موضوع تعددی وجود داره بنیان خانواده ها از هم پاشیده و لاابالی گری بیداد میکنه!؟اگر به آمارها مراجعه کنیم و کمی تحقیق میبینیم که فسادهای اخلاقی و مشکلات اجتماعی از جمله طلاق در اونجا به مراتب کمتر از کشور ما هست.روزانه بدون نیاز به کنکاش و دقت زیاد در جامعه شاهد انواع و اقسام جلوه های فساد و انحرافات اخلاقی هستیم که در سنوات اخیر به مدد شبکه های اجتماعی به صورت لحظه ای در حال جهانی شدن هست و واقعاً باید سرمون رو بکنیم تو شکممون و مسئولین ناشایست کلاهشون رو بزارند بالاتر.پس بهتره به جای تقبیح و تابو درست کردن از این فرهنگ،با مسئله مثل یک انسان آزاداندیش و بی تعصب برخورد کنیم و همه موضوع رو مرتبط و منوط به رضایت حداکثری کنیم تا در طی این فرآیند خیرخواهانه کمترین تضییع حقوق صورت بگیره.چه بسیار دختران محجوب و شایسته ای که به هر دلیل فرصت ازدواج رو از دست دادند و با وجود تمکن مالی به دلیل عدم اجابت نیازهای عاطفی و روحی مثل داشتن مونس و همدم یا تجربه حس مادری و در آغوش کشیدن بچه خود رو حسرت به دل هستند و به تدریج درگیر مشکلات روحی روانی میشوند که مطمئناً اطرافیان اونها خصوصاً والدین هم در گیر مشکلات خواهند بود و یادمون باشه همه تو یک قایقیم و نهایتاً کل جامعه دیر یا زود متاثر از آن خواهد بود.یا هستند دختران و زنان معصومی که به دلیل نیاز مالی یا بدسرپرستی و مشکلات خانوادگی و مسائلی از این دست و به دلیل نبودن شرایط و فرهنگ لازم که بتونن زیر پوشش مالی یک مرد حتی به عنوان همسر چندم باشند،به تن فروشی رو میارند.بعید میدونم کسی برای عشق و صفا و از رو سیری هر روز با چند تا مرد بخوابه و به جاهایی بره که مشخص نیست سلامت یا حتی زنده بر میگرده یا نه.همینطور هستند مردانی که درگیر سرد مزاجی همسرشون هستند-درگیر اختلاف سلیقه و دیدگاه با همسرشون که باگذر زمان و یکسان و همسان نبودن میزان رشد و بلوغ فکری بوجود اومده هستند ولی به خاطر حفظ آبروی خانواده و خراب نشدن آینده بچه ها از خودشون میگذرند و مظلوم واقع میشوند. به هرحال بررسی جوانب مختلف موضوع نیاز به متخصصین آگاه و دلسوز و زمان زیادی داره.فقط یادمون باشه سعی کنیم با کفش های افراد با شرایط مختلف راه بریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
1
37
الان اون خانمی که رئیس جلسه نشسته اون بالا دقیقا رفته واسه شوهرش خواستگاری و چند تا هوو داره؟؟؟؟ بخاطر این سوال کردم که کسانی که اینکار را ترویج می دهند حتما بهش باور دارند و کسی که باور داره حتما بهش عمل کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
2
21
میدونم که حرف من برای کسی سند نیس و شاید خیلیا قبول نکنن اما من شاهدم که یکی از آشناهامون یه خانمی رو صیغه کرده بود که همسن بچه ی اولش بود بعد هر وقت یه پولی به همسر اولش میداد خودش میگفت که دو برابرشو به اون صیغه ایه داده و حالا به حساب خودش میخواسته رعایت انصافو کرده باشه!!! خدایی این رعایت عدل آقایونه!!! این کارها رو لطفا اشاعه ندین تا بدتر از بد نشده وضع خانواده ها!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
24
6
مجرد موندن مشکلات جسمی روحی و اجتماعی شدیدی ایجاد می‌کنه.
اگر آمار تجرد قطعی پیردختران، بیشتر از مردان هم‌سن باشه که متأسفانه ظاهرا آمار همین رو میگه، حتما یک نهادی باید به شکل منطقی به این موضوع بپردازه.
متأسفانه این دختران به حال خودشان رها شده‌اند، در اطراف خودمان دختران مجرد را می‌بینیم که رنج می‌برند حتما باید کار منطقی صورت بگیره. انجام دادن کار مفید، حمایت خانوادگی و اجتماعی، پذیرش تجرد نه افسردگی و شاید کسی چندهمسری را قبول کنه و راهکارهای دیگه
آیات قرآن (آیه سوم و 129 سوره نساء) صراحتا چند همسری رو مجاز میدونه اما کسی که بخواهد اقدام کنه حتما باید اولا شرایط مالی رو داشته باشه (که متأسفانه به خاطر شرایط پیش آمده برای خیلی‌ها محاله) و ثانیا اصل ازدواج یعنی به اشتراک گذاشتن «محبت» و کسی که ظرفش خالی از محبت هست اجازه ازدواج با یک زن را هم نداره چه رسد به ...
متأسفانه فضای مجازی یا حتی بعضی فضاهای علمی به جای برخورد منطقی با موضوعی که در قسمتی از جامعه رواج داره با خشم، پرخاشگری و برخی توهین به این موضوع می‌پردازند جای تأسف داره.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
اون دختری که شما میگی مجرد مونده یکیش منم هنوزم خواستگار دارم ولی بدرد نخور حاضر نیستم متاهل باشم به هر قیمتی ،حالا چه برسه به زن دوم
لطفا شما واسه هوس بازی خودتون واسه ما دایه مهربانتر مادر نباشید و دلتون بحال ما نسوزه
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
5
32
اینهمه مشکلات و طلاق و بی مهری در خانواده داریم خواهشا آتیش به جوون خانواده ها نزنید بیشتر از این بنیان خانواده ها رو بهم نریزید. این دوره کدوم مغز سالمی آخه چند همسری رو میپذیره. این افکار بیمارگونه رو تو جامعه بسط ندید
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
با این مخارج اولین شرط برای چند همسری ثروت زیاد است .
مهدی غفوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
10
یه سئوال واسه از ترویج کنندهچند همسر داری دارم:
شما که تبلیغ این امر رو میکنی ، زن دوم و سوم وچهارم شدن رو برای خواهرت و دخترت و اناث خانواده ات رو هم می پذیری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
8
اینها رو برای حمله به بنیان خانواده باید محاکمه کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
8
1
باید واقعیت ها رو دید
افرادی که مخالفند لطفا فایل های صوتی مشاوره دکتر هلاکویی رو بشنوند تعداد خانم های تحصیل کرده مجرد که با آقایون مجرد ارتباط دارند زیاد است آیا این رابطه ها رسمی باشد بهتر است یا پنهانی.
این صحبت ها فقط برای افراد مذهبی نیست اتفاقا بیشتر برای قشر مرفه و متوسط رو به بالا هست اگر هر دلیلی داشته باشه نباید پنهانی باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
7
0
من خودم چند تا خانم مهندس می شناسم که صیغه استاد دانشگاه یا مدیر شرکت شدند هیچ کدومشون چادری نیستند خیلی از خانم های تحصیل کرده تو ازدواج دنبال مرد با کمالات هستند از طرفی اون مرد اگر ویژگی ها رو داشته باشه حتما زیر 30 سال ازدواج کرده و متاهله بقیه ماجرا رو خودتون حدس بزنید
اینها رو من تو زندگیم دیدم که میگم همین هفته پیش یه موردش رو دیدم نمیشه گفت که چون عرف نیست پس نباید در موردش صحبت کرد.
متاسفانه هرچی جلوتر ميريم این پدیده بیشتر میشه نباید صورت مسأله رو حذف کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
1
11
من یه دختر مجردم...34 سالمه...تمام عمرم مجرد بمونم بهتره تا اینکه زن دوم یکی بشم یا شوهر خودم بخواد زن دیگه ای بگیره...
چنین ازدواجی رو هرگز نخواسته و نمیخوام..والسلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
8
يحتمل حاج اقا قبلاً ها فولكس سوار مي شده ولي الان پورشه اي مازراتيي چيزي داره به قول قديمي ها شلوارش دو تا شده و هوس تجديد فراش كرده و مي خواد چند تا همراه هم داشته باشه . واسه همين برا خودش دفتر و دستك راه انداخته .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
3
شما اگر راست میگویید بسم الله...........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
10
تو آشناهامون یک مرد دو زنه هست. زندگی خودش و زنهاش و بچه هاش که خراب شده هیچی، عروس و داماد ها و نوه هاش هم مشکل خانوادگی و روحی روانی دارند.
توی جامعه جدید امکانش نیست. همون روابط آزاده داشته باشی عواقبش کمتره.
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
8
با ترویج این افکار فقط زندگی هارو نابود میکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
6
هزاراااااان تاسف
تاسف
تاسف
خیانتکاری از نوع شرعی رو دارید رواج میدین
خانمها خانمهای قدیمی نیستن که تن به همچین ذلتی بدن مطمعن باشید همسرش بره خیانت کنه خودشم میره با یکی دیگه ......چشم در مقابل چشم .....خیانت در مقابل خیانت
پس حواستون باشه چ چیزی رو ترویج میدین ؟؟!!!!
چیزی که فقط باعث تزلزل بنیان خانواده میشه
گناهش و تبعاتش پای خود شما!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
4
کاش می پرسیدین همه دست اندرکاران این کارگاه، چند همسری هستند و یا تک همسر هستن
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
6
0
تعداد زنان مجرد بیش از مردان مجرد است. الان منظور این است که چنذ صد هزار دختر تمام عمر مجرد بمانند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار