تراکم زائو در بیمارستان‌ها به خاطر ۹۸/۸/۸
کد خبر: ۱۶۰۸۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 October 31    -    ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

 

روزنامه ایران در گزارشی به تولد لاکچری نوزادان در برخی از بیمارستان های خصوصی پرداخته است.

«دوست داشتم پسرم امروز به‌دنیا بیاد، تاریخ تولدش مثل تاریخ تولد مادربزرگش رند باشد، 60 سال پیش مادربزرگش 8/8/38 به‌دنیا آمده است. دیروز هم 8/8/ 98 روز به یاد ماندنی برامون میشه.» «دکتر برای 18 آبان وقت سزارین داده بود ولی از هفته پیش خواستیم برای 8/8/98 وقت بگیریم چون‌که عدد رندی هست، خیلی هم لاکچری است.»« ما به دو دلیل این روز رو انتخاب کردیم؛ یکی اینکه روز اول ربیع‌الاول هست و دوم به‌خاطر جور بودن دو عدد 8 کنارهم.» اینها تنها بخشی از حرف‌های پدر و مادرانی است که دنبال ثبت تاریخ تولد فرزندشان در هشتمین روز از هشتمین ماه سال 98 بودند، موضوعی که در اصطلاح پزشکی به آن می‌گویند «دستکاری در تاریخ تولد». خبر تاریخ تولدهای لاکچری نخستین بار 8/8/88 مطرح شد، بعد از آن تاریخ معروف «لاکچری» هر وقت تقویم روزهای خاصی را نشان می‌دهد صف‌های طولانی زایمان نیز در بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود.

مشاهدات میدانی ما نیز حکایت از افزایش زایمان‌ها در دومین هفته آبان دارد. مادرانی که به نظر می‌رسد حتی با وجود خطرات احتمالی برای سلامت نوزادشان به این راحتی‌ها از تاریخ 8/8/98 نگذشته‌اند و با اصرار زیاد تاریخ زایمان را دو هفته زودتر یا دو هفته دیرتر جابه‌جا کرده‌اند.

گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد که انتخاب تاریخ رند برای انجام عمل سزارین اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که پدر و مادر به‌خاطر هماهنگی با تاریخ تولد پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، سالگرد عقد و عروسی و... نوزادشان را در تاریخ‌های ویژه‌ای به دنیا می‌آورند و تاریخ سزارین را بر اساس آن انتخاب می‌کنند. موضوعی که از آن به‌عنوان دستکاری یا جابه‌جایی تاریخ تولد نام برده می‌شود و به گفته مدیران وزارت بهداشت، هر گونه دستکاری در تاریخ تولد نوزادان نه فقط میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را افزایش می‌دهد بلکه منجربه اختلالات تنفسی، نارسایی قلبی، ریوی و آسیب‌های مغزی به نوزاد نیز می‌شود.

بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های تهران 8/8/98 خیلی شلوع بودند، به‌طوری که جا برای سوزن انداختن نبود. دکترها، ماماها و پرستارها از نیمه شب که وارد روز هشتم آبان شده‌اند در بخش زایمان مشغول جراحی‌هایی هستند که در یک چیز مشترکند؛ آن هم تاریخ تولد!

آن‌طور که کادرهای درمانی ادعا می‌کنند؛ بیمارستان‌های خصوصی تخت کم آورده‌اند، تا جایی که تخت مراقبت‌های ویژه‌شان پر شده است، آمبولانس‌هایشان آماده‌اند برای اعزام‌های فوری. آماده‌باش زده‌اند که اگر خدای ناکرده جان مادر یا نوزادی به خطر افتاد سریع به بیمارستان دیگری منتقل کنند. لابی بیمارستان‌ها آنقدر شلوغ است که نگهبان‌ها از همراهان مادران باردار می‌خواهند در محوطه بیرونی منتظر بمانند. دست همراهان گل و شیرینی و وسایل تزیین اتاق مادر و نوزادست. گویی همه انتظار این روز را می‌کشیدند یعنی 8/8/98.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
1
2
اگر ثبت احوال همکاری می کرد و تاریخ تولد رو به همین میزان دو هفته کمتر یا بیشتر تغییر می داد ، جان نوزادان و سلامت شان هم به خطر نمی افتاد .
پاسخ ها
سلام
| |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
راست میگی عید نوروز رو هم بندازند اردیبهشت ک تو برف و بارون گیر نکنیم به محرم و صفر دست نزنند که تعطیلاتش تو مدرسه هاست
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
1
متاسفم برای اینهمه بیشعوری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار