فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای
کد خبر: ۱۶۰۵۵۱
تاریخ انتشار: 2019 October 29    -    ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
گیاهان یشم جزء گیاهان اصلی در کلکسیون گیاهی محسوب می شوند و یکی از گیاهان محبوب برای نگهداری در محیط خانه هستند و مراقب کردن از این گیاهان برای حفظ طراوت انها بسیار راحت است و نگهداری آن در منزل هیچ مشقتی ندارد.

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای«تابناک با تو»؛ گیاهان یشم جزء گیاهان اصلی در کلکسیون گیاهی محسوب می شوند و یکی از گیاهان محبوب برای نگهداری در محیط خانه هستند و مراقب کردن از این گیاهان برای حفظ طراوت انها بسیار راحت است و نگهداری آن در منزل هیچ مشقتی ندارد.

انواع مختلفی از گیاهان یشم در دسترس است و افرادی که این گیاهان را در منزل دارند، با سوالات زیادی در مورد مراقبت از آن ها مواجه می شوند که در این قسمت از نکات باغبانی نمناک قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. پس راهکارهای زیر را دنبال کنید تا بتوانید مدت زیادی این گیاهان را در منزل نگه دارید.

چگونه از گیاه کراسولا نگه داری کنیم؟

زمانی که این گیاهان را خریداری می کنیم، احتمالا نوع لوزی شکل، صاف، کراسولا اوواتا را خریداری کنیم. گیاهان یشمی قاشقی انواع دیگری از این گیاهان هستند که برگ های آنها لوله ای است و حدود 2 تا 3 سانت ارتفاع دارد و شکل آنها شبیه قاشق است و این گیاهان به عنوان گیاهان خانگی فروخته می شوند و برگ های آنها یا گود و یا صاف هستند و اگر از این گیاه در محیط بیرون خانه و در باغچه نگه داری می کنید، باید توجه زیادی نسبت به آن داشته باشید چرا که کمی مراقبت از آن با داخل منزل متفاوت است.

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای

شرایط نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای

گیاه کراسولا را در کجا پرورش دهیم؟

فرض کنید که این گیاهان خانگی هستند و احتمالا می خواهید که روشن ترین آنها را در منزل نگه داری کنید، آن ها را می توان در برابر نور مستقیم خورشید زیر شیشه قرار داد و هیچ آفتاب سوختگی در آن به وجود نخواهد آمد و فقط کافی است که در منزل کمی نور طبیعی وجود داشته باشد و می توانید آنها را در این محیط پرورش دهید و این گیاهان همچنین می توانند در برابر سرما مقاوم باشند.

دمای پایین در نیمه شب تا 65 درجه فارنهایت نیز برای این گیاهان قابل تحمل است و می توانید آن را در بالکن نیز نگهداری کنید و همچننی می توانید این گیاه را چند روز در بیرون از منزل قرار دهید زیرا نور آفتاب در بیرون شدیدتر است و چند روز بعد آن را به داخل منزل ببرید چرا که قرار گرفتن در معرض نور خوشید هنگام صبح باعث می شود که این گیاه در محیط بیرون مقاوم تر از قبل شود.

چگونه گیاه کراسولا را از برگ یا ساقه کوتاه کنیم؟

کراسولا گیاه یشم را به راحتی می توان از قسمت ساقه یا برگ برش داد که در این قسمت چگونگی انجام این کار وجود دارد:

یک برگ از گیاه یا مقداری از ساقه را برش دهید، باید حداقل دو جفت برگ آن را بچینید و هنگام برش و کوتاه کردن برگ و ساقه، چند روز آن را در محل گرم قرار دهید و باید این گیاه را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید اما آن را خیس نکنید و سپس برگ را جدا کنید و آن را به طور افقی روی خاک قرار دهید و مقداری خاک را روی برگ بریزید و اگر مقداری از ساقه را بریده اید، آن را به صورت ایستاده روی خاک بگذارید و حال این گیاه را در محیط روشن و بدون نور مستقیم قرار ندهید و به آن آب هم ندهید. یک یا دو هفته بعد این برگ ها و ساقه های بریده شده کم کم جوانه می زنند و هر چند روز یک بار گیاه را چک کنید و اگر ریشه نزده بود، باز آن را در همین خاک قرار دهید.

زمانی که این گیاه ریشه زد، آن را به طور کامل و عمیق آب دهید و می توانید برای این کار از آب پاش هم استفاده کنید تا ریشه های گیاه بیش از حد آب نخورند و مراقب باشید که خاک های رویی و سطحی بیش از حد خیس نشوند تا ریشه های گیاه جای تنفس و رشد را به اندازه کافی داشته باشند و در نهایت اجازه دهید که بین آب دادن ها کمی خاک خشک شود و آن را از نور مستقیم خورشید دور نگهدارید.

چگونه گیاه کراسولا را درون گلدان قرار دهیم؟

باید این گیاه را درون خاکی قرار دهیم که به راحتی آب را به درون بکشد مثلا می توانید این گیاه را همراه با کاکتوس بکارید و مقداری خاک ارگانیک را در اطراف آن اضافه کنید.

به این صورت که:

خاک ارگانیک را در یک قسمت گلدان و خزه ها را در طرف دیگر بریزید و در سه قسمت گلدان شن بریزید و به یاد داشته باشید که باید از گلدان های سنگین استفاده کنید تا گیاه درون گلدان نلغزد و ثابت بماند.

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای

چگونه گیاه کراسولا را آبیاری کنیم؟

گیاهان یشم آب را درون خود نگه می دارند پس لازم نیست که زیاد به آنها آب بدهید، پس اجازه دهید که حدود 4 الی 5 سانت از سر آن روی خاک خشک شود و بعد به آن آب دهید.

گیاهان خانگی معمولا هر دو هفته یا سه هفته یک بار نیاز به آب دادن دارند اما حتما با دقت زیاد آن ها را چک کنید و نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که اگر دیدید روی برگ ها قطره آب و شبنم وجود دارد، به این معناست که گیاه زیاد آب خورده است.

اگر در تابستان، این گیاهان را به بیرون از خانه انتقال دادید، باید آنها را زیر ایوان یا هر سقف دیگری قرار دهید تا در روزهای بارانی در امان بمانند و در فصل تابستان سرعت رشد این گیاهان کاسته می شود و نیاز نیست که زیاد به آنها آب بدهید.

چگونه به گیاه کراسولا غذا بدهیم؟

تقریبا یک ماه بعد از کاشت گیاه باید غذا دادن را شروع کرد که باعث رشد زیباتر آن می شود. کافی است که خاک و آب گیاه به مقدار کافی باشد و به گلدان های کوچک یک دوم گلدان های بزرگ آب بدهید.

چگونه سر شاخه گیاه کراسولا را بزنیم؟

تنها زمانی نیاز دارید که سر شاخه گیاهان یشمی خود را بزنید، زمانی است که گیاه مرده، خشک یا شاخه های آن چروک شده باشد و اگر این اتفاق افتاد ، قسمت خرابی را جدا کنید. گیاهان یشم با بریده شدن سر، بیش از همیشه به رشد خود ادامه می دهند.

دمای مناسب کراسولا خرفه ای

گیاهان یشم به عنوان یک قانون عمومی می توانند در دمای اتاق رشد خود را انجام دهند و دمای ایده آل اتاق در طول روز بین 65 تا 75 درجه فارنهایت می باشد و این گیاهان همچنین در دمای پایین در شب و در طول زمستان دوام می آورند و دمای حدود 55 درجه برای آن ها مطلوب می باشد.

چنانچه در نمناک اشاره شده است اگر خانه شما گرم تر از این میزان است، نگران نباشید و اگر گیاه شما نور کافی را داشته باشد، می تواند به رشد خود ادامه دهد و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که از این گیاهان در روزهای سرد زمستان مراقبت کنید و اجازه ندهید که برگ های آن ها زیر پنجره یخ بزنند و به یک جای بهتر و مناسب تر منتقلشان کنید .

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای

دمای مناسب گیاه انرژی زا کراسولا

بارور شدن گیاه کراسولا

دو یا سه بار در ماه می توانید این گیاهان را برای بارور کردن تقویت کنید.

از یک تقویت کننده مایع گیاهی استفاده کنید و آن را هر سه ماه یک بار به گیاه بدهید و همیشه خاک را مرطوب نگه دارید و هنگام خشک شدن گیاه، آن را تغدیه کنید زیرا خشکی می تواند آسیب زننده باشد.

چگونگی رفع گرد و غبار از گیاه کراسولا

برگ های گیاهان یشم مثل لوازم خانه هستند و به شدت گرد و غبار را به خود جذب می کنند و این اتفاق باعث می شود که جذب نور خورشید توسط این گیاهان مختل شود.

خوشبختانه برگرداندن زیبایی آن ها کار راحتی است و کافیست که از یک پارچه نخی سبک استفاده کنید و گرد و غبار را از روی برگ ها بردارید.

تکثیر گیاه کراسولا

برای اینکه از زیبایی این گیاه بیشتر لذت ببرید، می توانید قسمت هایی از آن را برش دهید و کافیست که 6 سانت از شاخه ها یا برگ آن ببُرید و سپس گیاه را در محیط با دمای کمی بالاتر قرار دهید تا قسمت های بریده شده التیام پیدا کنند.

آیا دوستتان عاشق گیاه کراسولا شما شده است؟

این گیاه را به راحتی می توان قلمه زد و تنها کافیست که از ساقه و برگ های قسمت پایین برش دهید. فقط بهتر است که به دوستان خود یادآور شوید که خاک را مرطوب نگه دارند تا ریشه های آن خشک نشوند و حتی می توانید تنها یک برگ از این گیاه را از کسی بگیرید و در خاک گلدان قرار دهید تا کم کم جوانه بزند.

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه کراسولا خرفه ای

رشد و تکثیر گیاه کراسولا در منزل

گل های گیاه کراسولا چگونه است؟

هرجایی که از شکوفه یا گل این گیاه در شبکه های اجتماعی پست می شود، هزاران کامنت دریافت می شود که چرا گیاه ما شکوفه نمی دهد.

البته که در مناطق شمالی هم اگر گیاهان را در خانه نگه داریم، باز هم به ندرت شاهد شکوفه زدن آنها خواهیم بود، مگر این که شرایط داخل خانه را کاملا مثل بیرون فراهم کنید تا گیاه توانایی شکوفه زدن را داشته باشد و مثلا این که کمی محیط خانه را خنک تر کنید، نور کافی را به آن برسانید و گاهی اوقات اجازه دهید که کمی خاک خشک شود.

چگونگی مقابله با آفت های گیاه کراسولا ( یشم)

این گیاهان با مراقبت های کافی می توانند رشد سالمی داشته باشند.

گیاهان یشم در این شرایط معمولا آفت نمی زنند و تنها مشکل موجود این است که ممکن است در صورت وجود عنکبوت در منزل به برگ های آنها آسیب برسد و برای اینکه از نیش حشرات در این گیاهان جلوگیری کنید، می توانید کمی الکل به برگ های آن بزنید و بعد اینکه چند هفته به طور مرتب این کار را انجام دادید، خواهید دید که حشرات دیگر دور و بر گیاه نخواهند بود.

روغن نئم نیز در کنترل آفت های گیاهی بسیار موثر است و زمانی که گیاهان در اثر حمله حشرات قرار می گیرند، می توانیم از روغن نئم استفاده کنیم و از این حشرات خلاص شویم.

صابون های ارگانیک و اسپری هایی نیز برای این منظور وجود دارند و البته گیاهان یشم به اسپری ها حساس هستند که خطر آنها بیش از حشرات و آفت هاست.

بهترین خاک برای گیاه کراسولا چیست؟

خاک های معمولی برای رشد این گیاه مناسب است اما گاهی اوقات بعضی از این خاک ها هستند که آب را به مقدار زیادی درون خود نگه می دارند.

بهترین راه این است که از خاک های آبکش و پر منفذ استفاده کنید و خاک های شن دار نیز گزینه مناسبی برای گیاهان یشم است. خاک رس نیز خاک مناسب گیاه کراسولا خرفه ای است، مخصوصا اگر عادت به زیاد آب دادن دارید.

سایر نکات درباره گیاه کراسولا:

* برای اینکه گیاه را مجبور به گل دادن کنیم، باید ریشه های آن را در گلدان کوچک قرار دهیم و زیر گلدان را مرطوب نگه داریم.
* دماهای خنک تر نیز در زمستان باعث شکوفه زدن گیاه می شود.
* گیاهان یشم به گیاهان پول معروفند و علاوه بر طول عمر این گیاهان و ظاهر زیبای آن می توانید آن را به عنوان یک هدیه به دوستان تقدیم کنید.

منبع: نمناک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار