نظامی گنجوی در رُم به نام آذربایجان مصادره شد
کد خبر: ۱۶۰۰۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 October 22    -    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در بزرگ‌ترین پارک رم مجسمه نظامی را نصب کرده بودند که نوشته بود متعلق به کشور آذربایجان است. از سفارت ایران سوال کردم که چرا از این موضوع دفاع نکردیم و گفتند سفارت آن‌ها زودتر اقدام کرده است.

 حمیدرضا موحدی‌زاده اظهار کرد: در ایتالیا شهری به نام ماترا وجود دارد که در سال ۲۰۱۹ از طرف اتحادیه اروپا پایتخت فرهنگی کشورهای اروپایی شد. این شهر ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که آن را تبدیل به پایتخت فرهنگی اروپا کرده است.

نصب مجسمه نظامی در رُم به نام کشور آذربایجان!

وی افزود: مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت کشورهای اسلامی شناخته شده بود. این موضوع به ذهن شهردار ماترا رسید و با رایزنی سفارت ایران، دعوتی از مدیریت شهری مشهد انجام داده بودند که من در آن مراسم شرکت کرده و تلاش کردم نام و آوازه شهر مشهد از امام رضا(ع) تا ابوالقاسم فردوسی را در آن شهر و پایتخت ایتالیا، یعنی رم، در فرصت‌هایی با رسانه و کنفرانس‌ها معرفی کنم.

موحدی‌زاده ادامه داد: به این سوال نیز پاسخ دادیم که چرا مشهد پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب شده است. زمانی که آن‌ها می‌شنیدند سالانه ۳۰ میلیون زائر، مسافر یا توریسم وارد مشهد می‌شود و در جریان مشکلات شهری ما قرار می‌گرفتند، تعجب می‌کردند و می‌گفتند که نباید مشکل درآمدی داشته باشید و باید جنب‌وجوش اقتصادی در شهر وجود داشته باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: نمایشگاه عکسی در آن شهر برپا کرده بودند. ۱۵۰ سال پیش، یک ایتالیایی در مشهد عکس‌هایی را از خیابان‌های منتهی به حرم و خود حرم تهیه می‌کند و در سال ۲۰۱۷ نیز عکاس خوش‌ذوقی از همان چشم‌اندازها عکس‌های متناظری را تهیه می‌کند. در این نمایشگاه عکس‌های قدیمی و جدید مشهد را نصب کرده بودند، هر کسی بازدید می‌کرد با مشهد و پیشینه آن آشنا می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: خیابانی را در ماترا به نام خراسان نامگذاری کردند که نظر ما این بود به نام مشهد باشد، البته تفاوت ماهیتی چندانی ندارد اما تمایل داشتیم نام مشهد باشد. آن‌ها انتظار دارند که ما یکی از خیابان‌ها را به نام ماترا نام‌گذاری کنیم. آن‌ها دعوت ما را در اسفندماه قبول کردند و امیدواریم آنچه شأن و برازنده شهر مشهد است را به نمایش بگذاریم. آن‌ها در شهر خود جاذبه‌های گردشگری و شرایط تاریخی و فرهنگی سطح بالایی داشتند که امیدواریم بتوانیم شهر خود را بهتر از این معرفی کنیم.

موحدی‌زاده با بیان اینکه «من از بزرگ‌ترین پارک رم بازدید کردم که مجسمه فردوسی در میدان مرکزی آن نصب شده بود»، عنوان کرد: چند قدم آن طرف‌تر مجسمه نظامی را نصب کرده بودند که نوشته بود متعلق به کشور آذربایجان است. از سفارت ایران سوال کردم که چرا از این موضوع دفاع نکردیم و گفتند سفارت آن‌ها زودتر اقدام کرده است؛ بنابراین من از سفیر خواستم در این موارد دفاع بهتری داشته باشند. مجسمه فردوسی مهجور شده بود که گفتیم بیشتر در این زمینه کار کنند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در جمع‌بندی این رویداد فرهنگی ما زمینه‌های همکاری مشترک در خصوص گردشگری فرهنگی و مذهبی با ماترا و رم را داریم، زیرا ایتالیا کشوری تاریخی و نیز مذهبی است. خود رم یک نمایشگاه است و در هر خیابان آن آثار برجسته‌ای وجود دارد. آن‌ها آثار تاریخی قدیمی را حفظ کردند و در کنار آن اثر جدیدی ساختند. ایتالیا ۶۰ میلیون جمعیت دارد و شعارش این بوده که در سال ۲۰۲۰، ۶۰ میلیون گردشگر داشته باشد، یعنی هر ایتالیایی یک گردشگر. تا سال ۲۰۱۷، ۴۰ میلیون گردشگر داشتند. گردشگران به اقتصاد شهرهای ایتالیا و مسایل فرهنگی رونق دادند.

موحدی‌زاده گفت: عامل کلیدی توسعه شهرها مدیریت منابع است، اگر منابع انسانی و مالی مدیریت شود می‌تواند شهرها را توسعه دهد، اما مهم‌ترین وظیفه مدیران که حلقه مفقوده توسعه شهرها بوده، برنامه‌ریزی است که پایه آن به آمار و اطلاعات صحیح برمی‌گردد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: وقف یک توصیه دینی و قرآنی است و خداوند اراده فرموده مردم از طریق وقف به احسان نسبت به جامعه و دیگران اهتمام بورزند و فرهنگ کارهای خیر و نیکوکاری در جامعه گسترش یابد، این اهتمام بین واقفان و افرادی که مدیریت می‌کنند برقرار می‌شود تا مردم به این سمت حرکت کنند.

وی با اشاره به ایام پایانی دهه صفر، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) ۱۲ قرن پیش با نمایندگان ادیان الهی و حتی افرادی که خداوند را قبول نداشتند، مناظره برگزار می‌کردند، شهر ما باید نماد همان آزاداندیشی شود باید به این مشی و مرام ائمه عمل کنیم. برگزاری مراسم‌ها ایرادی ندارد، اما وجه اصلی نباید تحت‌الشعاع حاشیه‌ها قرار گیرد.

موحدی‌زاده عنوان کرد: امیدوارم در آینده نه‌چندان‌دور، شهری داشته باشیم که در آن زیبایی، تمیزی و رونق جلوه بیشتری داشته باشد. در شهرهای ایتالیا یک رمز توسعه شهرها این بود که توسط مردم اداره می‌شد و کارهای آن‌ها بیشتر حمایت، نظارت و برنامه‌ریزی بود.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
2
2
خوب این شاعر در شهر گنجه زندگی میکرده و الان این شهر در اذربایجان واقع است. حتی قبرش هم ایران نیست... دیگه چه انتظاری دارید... وقتی ابن سینا که بخارایی بوده رو و فقط قبرش تو همدان هست انتظار دارید ایرانی باشه، پس اونها هم حق دارن که نظامی که قبرش اذربایجان هست آذری بدونن
پاسخ ها
نیما
| |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
خوب آن موقع بخارا جزء خاک ایران بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
0
0
واقعا شرم آوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار