چگونه شوفاژ را هواگیری کنیم
کد خبر: ۱۶۰۰۱۸
تاریخ انتشار: 2019 October 22    -    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

برخی اوقات ممکن است سیستم گرمایش و پکیج منزل یا محل کارتان روشن باشد ولی شوفاژها به خوبی گرم نشوند. همچنین ممکن است قسمتی از شوفاژ گرم شده و طرف دیگر سرد بماند. علت وقوع این مشکل محبوس شدن هوا در داخل شوفاژ می­ باشد. این مشکل بسیار رایج بوده و به آسانی قابل حل است. در این شرایط هواگیری شوفاژ باید انجام گیرد. با خواندن این مطلب و انجام قدم به قدم مراحل گفته شده، بدون نیاز به تعمیرکار می­ توانید هواگیری شوفاژ را انجام دهید.


گام اول: بررسی شوفاژ

اگر شوفاژی دارای هوای سرد محبوس شده باشد، نیاز به هواگیری دارد. در این شرایط وقتی سیستم گرمایش روشن می­ شود، تمام یا بخشی از شوفاژ سرد می­ ماند. متاسفانه سرد بودن شوفاژ می ­تواند دلایل دیگری نیز داشته ­باشد؛ پس لازم است قبل از اقدام به هواگیری موارد ذکر شده در لیست پایین را چک کنید. اگر هیچ­ یک از مشکلات زیر وجود نداشته باشد، با یک هواگیری ساده مشکل شوفاژ حل خواهد شد. هنگام چک کردن گرمای شوفاژ مراقب دست خود باشید؛ زیرا ممکن است دمای بالایی داشته باشند.

اگر در ساختمان مورد نظر تعداد زیادی شوفاژ وجود دارد و همگی سرد هستند، مشکل از سیستم گرمایشی می­ باشد. ممکن است لوله کشی دچار شکستگی شده باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که در قسمتی از سیستم لجن یا رسوب ایجاد شده باشد.
اگر مشکل شوفاژ با جمع شدن آب زیر آن همراه است، شوفاژ دچار نشتی شده­ است. برای حل این مشکل، سیستم گرمایش را خاموش کرده و سپس اتصالات ورودی به شوفاژ را محکم کنید. اگر نشتی قطع نشود احتمال پوسیدگی اتصالات وجود دارد. آن­ها را تعویض کنید و یا با کارشناسان حرفه ­ای تماس بگیرید.
اگر شوفاژهای موجود در طبقات پایین گرم می ­شوند ولی شوفاژهای طبقات بالاتر سرد می­ مانند، سیستم گرمایشی در فشار مطلوب کار نمی ­کند. در این شرایط آب گرم مورد نیاز به طبقات بالایی نمی ­رسد.

گام دوم: تهیه پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژ1

وقتی اقدام به هواگیری شوفاژ می­ کنید، ابتدا باید وسیله ­ای برای باز کردن شیر خروجی شوفاژ تهیه کنید. در قسمت انتهایی بالای شوفاژ یک شیر خروجی وجود دارد. روی این شیر خروجی معمولا یک قسمت مربعی شکل وجود دارد. این دریچه مربعی­ شکل برای تنظیم کردن شیر خروجی به ­کار می ­رود. پیچ­ های مخصوص هواگیری شوفاژ ابزارهایی ارزان­ قیمت هستند و در تمام ابزارفروشی­ ها یافت می­ شوند. شیر مناسب با اندازه­­ ی شیر خروجی شوفاژ را تهیه کنید. همچنین به­ جای پیچ مخصوص می­ توانید از آچار فرانسه و یا ابزارهای مناسب دیگر استفاده کنید.

برخی از شوفاژهای جدید به صورتی طراحی شده­ اند که امکان تنظیم شیر خروجی شوفاژ با پیچ­ گوشتی نیز امکان­ پذیر می­ باشد.
قبل از اقدام به هواگیری شوفاژ از داشتن پیچ مخصوص یا آچارفرانسه و یا پیچ گوشتی مطمین شوید. وقتی یکی از شوفاژهای موجود در ساختمان را هواگیری می­ کنید، بهتر است بقیه شوفاژها نیز هواگیری شوند.

گام سوم: خاموش کردن سیستم گرمایشی

هواگیری شوفاژ2

یک سیستم گرمایش روشن، هوای بیشتری را وارد شوفاژ می­ کند. پس قبل از هواگیری شوفاژ، سیستم گرمایش مرکزی را خاموش کنید. گرمای موجود در سیستم باید قبل از هواگیری شوفاژ از بین برود. به سیستم زمان بدهید، قسمت­های مختلف شوفاژ را لمس کنید، اگر در قسمتی از شوفاژ هنوز گرما احساس می­ شود صبر کنید تا خنک شود.
گام چهارم: بازکردن شیر خروجی شوفاژ

هواگیری شوفاژ3

شیرهای ورودی و خروجی شوفاژ را در موقعیت باز قرار دهید. پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ و یا آچار فرانسه را به قسمت مربعی شکل، روی شیر خروجی بچسبانید. پیچ را در خلاف جهت حرک عقربه­ های ساعت بچرخانید تا شیر باز شود. در این شرایط باید صدای خارج شدن هوا از شوفاژ شنیده شود. وقتی هوای سرد از داخل شوفاژ تخلیه می ­شود، آب موجود در لوله کشی سیستم گرمایش، جای آن را می­ گیرد.
گام پنجم: جلوگیری از ریزش آب به محیط اطراف

هواگیری شوفاژ4

معمولا همراه با خارج­ شدن هوا از شوفاژ، چند قطره آب نیز از شیر خروجی چکه می ­کند. برای جلوگیری از خیس شدن محیط اطراف از یک دستمال و یا حوله آشپزخانه استفاده کنید. همچنین می­ توانید یک کاسه یا ظرف را زیر شیر خروجی شوفاژ بگیرید تا از ریزش قطرات آب به روی زمین جلوگیری شود.
گام ششم: ادامه دادن گام قبلی تا رسیدن به مرحله فواره زدن آب

هواگیری شوفاژ5

اگر جریان آب خروجی از شیر خروجی به حالت پایدار برسد و مخلوط با هوا نباشد، همه­ ی هوای موجود در شوفاژ خارج شده ­است. وقتی این شرایط اتفاق افتاد، باید پیچ مخصوص را در جهت عقربه­ های ساعت چرخانده و شیر خروجی را محکم کنید. از یک پارچه یا حوله برای پاک کردن آب پاشیده ­شده به اطراف استفاده کنید.
گام هفتم: انجام هواگیری شوفاژ برای بقیه­ ی شوفاژهای ساختمان

هواگیری شوفاژ6

برای حصول اطمینان از خارج شدن تمام هوای اضافی از سیستم گرمایشی ساختمان، هواگیری شوفاژ باید برای بقیه­ ی شوفاژها نیز انجام شود. هواگیری لوله­ ها از طریق حوله خشک­ کن حمام انجام می ­گیرد.

به منظور نگهداری مناسب از تاسیسات گرمایی، هواگیری شوفاژ باید به­ صورت دوره ­ای تکرار شود. هواگیری سالانه همراه با هواگیری شوفاژ پس از هر بار تعمیر کردن، مناسب می ­باشد.
گام هشتم: تنظیم کردن سطح فشار پکیج یا موتورخانه داخلی

هواگیری شوفاژ7

با انجام هواگیری شوفاژ، فشار موجود در سیستم گرمایشی ساختمان کاهش می ­یابد. اگر فشار بیش از مقدار معینی افت پیدا کند، گرما به تمام شوفاژها نخواهد رسید (مخصوصا شوفاژهای طبقات بالایی). برای تقویت این فشار، باید دیگ جوشاننده با آب پر شود.

برای سیستم گرمایشی منازل مسکونی، فشارpsi 15 – 12 مناسب است. هرچه فشار بالاتر باشد، آب موجود در سیستم گرمایش مسافت بیشتری را در خانه طی می­ کند. خانه­ های مختلف بر حسب تعداد طبقات، فشار متفاوتی نیاز دارند.
اگر دیگ بخار دارای تنظیمات اتوماتیک باشد، به­ صورت خودکار در فشارpsi 15-12 باقی­ می­ ماند. در غیر این­صورت باید به­ صورت دستی آب به دیگ بخار اضافه شود تا فشار در رنج مطلوب نگه داشته­ شود.

ابزاره

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار