افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار
کد خبر: ۱۵۹۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 October 19    -    ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

برومند چهارآئین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از افزایش ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۴۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی تعطیلی کشتارگاه‌ها و ازدیاد تقاضا جهت نذورات در ایام اربعین را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: باتوجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ در همین حد باقی بماند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه روند قیمت جوجه یک روزه همچنان رو به کاهش است، بیان کرد: باتوجه به کاهش تقاضای مرغداران به امر جوجه‌ریزی و تعدد بیماری در فصل سرما و تجربه تلخ تولیدکنندگان در سنوات گذشته موجب شده تا آن‌ها تمایل چندانی به جوجه‌ریزی نداشته باشند که همین امر بر افت قیمت جوجه در بازار دامن زده است. بیشتر بخوانید: سودجویی واسطه‌ها عامل اصلی عرضه دام با نرخ دلخواه
چهارآئین ادامه داد: در شرایط فعلی کمبود واکسن‌های کیفی در بازار یکی از نگرانی‌های اصلی مرغداران به شمار می‌رود که همین امر موجب شده تا کانون بیماری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ تا ۳ برابر افزایش یابد از این رو تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا تقاضا برای جوجه‌ریزی همزمان با آغاز فصل سرما کاهش یابد.

به گفته او: علی‌رغم آنکه قیمت مرغ زنده در مرداد به مرز ۱۰ هزار تومان رسیده بود، اما هم‌اکنون به دلیل تثبیت قیمت نهاده‌ها که ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد، در مرز ۹ تا ۹ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی، بیان کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو ذرت داخلی ۱ هزار و ۸۵۰ تا ۱ هزار و ۹۰۰ تومان و ذرت برزیلی ۱ هزار و ۹۰۰ تومان است که با نرخ مصوب خود فاصله دارد، اما در خصوص کنجاله سویا مشکلی نداریم به طوری که این نهاده با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد که در صورت ثبات بازار ذرت همانند کنجاله سویا شاهد آرامش بازار مرغ خواهیم بود.

این مقام مسئول متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی ۱۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده شده است که امیدواریم با بهبود شرایط جوجه‌ریزی به این نرخ برسیم تا از میان تولیدکنندگان جوجه کاسته شود.

چهارآئین با بیان اینکه مرغ به میزان کافی در واحد‌های مرغداری تولید می‌شود، افزود: این در حالی است که برخی افراد با بیان اظهاراتی مبنی‌بر کمبود عرضه و تولید به دنبال افزایش قیمت هستند.

او با اشاره به اینکه احتکار مرغ زنده در واحد‌های مرغداری صحت ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه ضریب تبدیل نگهداری مرغ از سن ۴۲ روزگی به بعد افزایش می‌یابد، از این رو این امر شدنی نیست و حداکثر مرغداران می‌توانند ۲ تا ۳ روز مرغ تولیدی خود را در واحد‌ها نگه دارند که این امر نمی‌تواند در بازار تلاطم ایجاد کند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ، گفت: با پایان ماه سفر و شروع مجالس و مهمانی‌ها پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده به مرز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به تعداد بالای تولیدکنندگان و ایجاد رقابت در بازار مرغ، از دولت انتظار می‌رود که در قیمت‌گذاری دخالت نکند چراکه این امر منجر به برهم زدن بازار می‌شود در حالیکه با عرضه مرغ در مبنای سیستم عرضه و تقاضا و ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان، بازار به تعادل می‌رسد.

چهارآئین درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ، افزود: اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه دولت مشکلات متعددی برای صادرات ایجاد کرده است که این امر به نفع ما نیست، از این رو انتظار می‌رود هرچه سریعتر نسبت به کاهش تعرفه و عوارض صادرات اقدام کنند تا بتوانیم در بازار‌های هدف حرفی برای گفتن داشته باشیم.

او در پایان تصریح کرد: باتوجه به اخذ عوارض بالای صادراتی و مقرون به صرفه نبودن صادرات برای تجار، مرغ به صورت غیرقانونی و محدود از مرز‌های کشور خارج می‌شود در حالیکه با کاهش تعرفه، پتانسیل بالایی برای صادرات به کشور‌های همسایه وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمیدخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
مرغی که قدقد میکنه / غلطای بیخود میکنه .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار