دارو‌هایی که برای سرماخوردگی «خطرناک» است
کد خبر: ۱۵۹۶۲۵
تاریخ انتشار: 2019 October 18    -    ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

با شروع فصل پاییز و به تدریج سرد شدن هوا، زمان اوج ابتلا به بیماری‌های گوناگون است. سرماخوردگی و آنفلوآنزا مهمترین بیماری‌ها است. احساس خارش گلو، گرفتگی و آب‌ریزش بینی و پس از آن سردرد و بدن‌درد از جمله نشانه‌های سرماخوردگی است. اگرچه این بیماری درمان خاصی ندارد اما گاهی راه های درمانی که از طریق دوستان و آشنایان می‌شنویم، بسیار است.

درمان‌های خانگی برای سرماخوردگی، به اندازه‌ خود آن بسیار است، اما آیا این روش ها تأثیری دارند؟

طی سال‌های اخیر اطلاعات پزشکی مردم با توجه به فضای مجازی افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که افراد با بروز کوچک‌ترین مشکل، در فضای اینترنت شروع به جستجو می‌کنند، این در حالیست که افراد بدون این که نگران خطرات و عوارض مصرف خودسرانه دارو‌های شیمیایی باشند یا به دلیل تنبلی یا هزینه‌های بالا سراغ انواع و اقسام دارو‌های پیشنهادی دکترنما‌های مجازی می‌روند، که مهم‌ترین علت مسمومیت‌های دارویی، همین «خود درمانی» است.

متاسفانه خود درمانی در کشوربه یک فرهنگ اشتباه تبدیل شده و معمولا کمتر کسی برای بیماری‌های ساده از جمله سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کند، در واقع افراد برای درمان سراغ جعبه‌های دارویی حتی قدیمی می‌روند یا با مراجعه به داروخانه اقدام به داروی مصرفی خود می‌کنند.

آنتی بیوتیک‌ها یا چرک خشک کن‌ها دارو‌هایی هستند که مصرف خودسرانه آنها، تاثیرات منفی بر سلامت افراد دارد. مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک‌ها و دگزامتازون می‌تواند علائم یک بیماری باشد که درمان آن متفاوت است. متاسفانه شاهد اغلب سرماخوردگی‌ها و گلودرد‌های ناشی از عفونت‌های ویروسی هستیم که مصرف انواع آنتی بیوتیک‌ها در درمان آن بی تاثیر است.

آنتی بیوتیک ها پر مصرف ترین داروها
مرتضی دادگر، عضو تیم داروسازی اقماری و بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: دگزامتازون دارویی از دسته کورتیکواستروئید‌های صناعی (کورتون) است که یکی از پرمصرف‌ترین دارو‌ها در سطح کشور محسوب می‌شود و می‌تواند عوارض نامطلبوبی برای افراد بدنبال داشته باشد.

او افزود: پوکی استخوان و اثرات ضدالتهابی و ضدحساسیتی، عفونت‌ها، افسردگی، افزایش فشارخون، افزایش قندخون و همچنین پوکی نیز از عوارض این داروی به ظاهر بی خطر است. در واقع یکی از مشکلاتی که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها دارد از بین رفتن میکروب‌های مفید دستگاه گوارش است. با مصرف این چرک خشک کن‌ها میکروب های روده از بین رفته و باعث ایجاد عفونت‌های خطرناک و سایر ناراحتی‌های گوارش می‌شود ، آنتی بیوتیک‌ها معمولا بر اساس تجویز پزشک با مقدار (دوز) تعیین شده باید مصرف شود.

این عضو تیم داروسازی اقماری و بالینی تصریح کرد: هر چند کاربرد وسیع داروی دگزامتازون مانند تمامی دارو‌های نجات بخش است، اما می‌تواند عوارض ناگواری برای افراد بر جای بگذارد.

او گفت: کورتون‌ها معمولا جز دارو‌های پرعارضه هستند، مصرف صحیح و آگاهانه دارو‌ها و پرهیز از تجویز و مصرف نابجا و بی‌رویه این دارو‌ها از سوی پزشکان و بیماران بسیار اهمیت دارد.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، باعث از بین رفتن میکروب های مفید روده می‌شود
داوود یادگاری، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: بسیاری از علائم بیماری ها شبیه هم هستند. بیماری هایی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی شبیه به هم هستند و معمولا هر بیماری که علائم سرماخوردگی مانند سرفه ، تب و یا خلط را می بیند؛ سریعا آنتی بیوتیک مصرف می‌کند.

او گفت: متاسفانه این روزها به دلیل هزینه های بالای درمان، بیماران سعی در خوددرمانی دارند؛ درحالی که خود درمانی می‌تواند باعث از بین رفتن میکروب های مفید روده می شود.

باشگاه خبرنگاران

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار