سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللی
کد خبر: ۱۵۹۰۵۱
تاریخ انتشار: 2019 October 12    -    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
بر اساس این گزارش، کلمه سوشی به معنای «ترش» است و به برنجی که با سرکه، شکر و نمکی که از آن غذای سنتی ژاپنی تهیه می‌شود، اشاره دارد. بنا به گفته «جیرو اندرو» در فیلم مستند Jiro dreams of Sushi مهمترین چیز برای یک سوشی خوب برقراری تعادل بین برنج و ماهی است.

سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللیاختصاصی تابناک باتو؛ سوشی دیگر فقط یک مد ژاپنی گذرا نیست، بلکه به طور فزاینده‌ای در خارج از ژاپن در سراسر جهان رواج یافته و با استقبال گسترده‌ای روبرو شده است. بر اساس این گزارش، کلمه سوشی به معنای «ترش» است و به برنجی که با سرکه، شکر و نمکی که از آن غذای سنتی ژاپنی تهیه می‌شود، اشاره دارد. بنا به گفته «جیرو اندرو» در فیلم مستند Jiro dreams of Sushi مهمترین چیز برای یک سوشی خوب برقراری تعادل بین برنج و ماهی است.

سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللی

«جیرو» یک سرآشپز سوشی ۹۳ ساله صاحب رستوران کوچک به نام «سوکیابایاشی جیرو» در مترو توکیو، با دو ستاره میشلین با ارزش حدود ۳۵۰ دلار است. جیرو از نظر نحوه تهیه سوشی یا خوردن آن در رستوران خود قوانین سختی وضع می‌کند. تهیه این غذا برای او آداب و رسومی دارد، شبیه یک جشن و در خوردن آن هم باید این آداب و رسوم رعایت شود.

سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللی

در سال ۲۰۱۵ میلادی خانم «میساو آوکاوا» پیرترین زن جهان لقب گرفت و چند ماه بعد در ۱۱۷ سالگی از دنیا رفت، وقتی از او درباره راز طول عمرش سؤال کرده بودند گفت: خواب زیاد و خوردن سوشی!

سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللی

ژاپن همیشه در صدر کشور‌هایی بوده که مردمش عمر طولانی داشته اند، این امتیاز به سبک زندگی مردم ژاپن باز می‌گردد. سیستم غذایی خالی از چربی، متعادل و سرشار از ماهی و غذا‌های دریایی، برنج، سبزیجات، توفو (پنیر گیاهی تهیه شده از شیر سویا).

سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللی

این ثابت می‌کند که تنها درصد کمی از مردم ژاپن چاق هستند. در سال ۲۰۱۷، فقط ۳.۵ درصد چاقی در این کشور آسیایی گزارش شد در مقابل ۴۰ درصد مردم آمریکا از چاقی رنج می‌بردند.

ریشه‌های سوشی به چین قرن هفتم برمی گردد، به ویژه هنگامی که ماهی در برنج نگهداری می‌شد، تکه‌های ماهی را در کاسه‌های برنج پخته شده برای تخمیر قرار می‌دادند و ماهی بعد از چند ماه قابل خوردن می‌شد.

در وب سایت رسمی جهانگردی ژاپن، انواع مختلف سوشی نامبرده شده؛ از جمله «چیراشی زوشی» که متشکّل است از یک لایه برنج با لایه‌های مختلف ماهی که در یک کاسه سرو می‌شود، و «فوتوماکی» در طرز تهیه آن سعی می‌شود که هنگام برش سوشی، رنگ مواد غذایی داخل سوشی مانند آبنبات‌های رنگی جذاب و شاد به نظر بیایند. ممکن است مواد سوشی توسط یک لایه تخم مرغ یا جلبک کاغذ مانند نوری پیچانده شود.

در «ایناری زوشی» توفو قهوه‌ای سرخ شده جایگزین برنج می‌شود، اما سوشی «نیگری» مشتی برنج است که یک تکه ماهی در بالای آن قرار دارد و سرانجام «اوشی زوشی» سوشی فشرده شده در قالب است و «تیماکی» مخروطی از جلبک‌های نوری با برنج و سایر مواد تشکیل شده می‌باشد.

سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللی

یک نوع دیگر از این نوع غذا‌ها که محبوبیّت زیادی دارد «ساشیمی» است که فقط یک تکه ماهی برش داده شده به شکل‌های مختلف می‌باشد، با این حال مهارت در تهیّه آن ممکن است سال‌ها طول بکشد.

سوشی از انواع مختلف ماهی و غذا‌های دریایی مانند میگو شیرین، صدف، ماهی مرکب، صدف غول پیکر، ماهی خال مخالی، سالمون، اسنپر قرمز و اختاپوس تهیه می‌شود، اما ستاره اصلی آن ماهی تن است.

در ژاپن سیستم خوردن سوشی به این شیوه است که ابتدا ماهی‌های سبکتر از نظر طعم و چربی را می‌خورند بعد سراغ تکه‌های سنگین و پر چرب می‌روند و قطعات سوشی را می‌توان با چوب یا با دست میل کرد، خوردن غذا با دست در ژاپن رفتار زشتی به شمار نمی‌رود.

سوشی از مد ژاپنی تا غذایی بین المللی

سوشی یک وعده غذایی بسیار سالم، کم کالری و سرشار از اسید‌های چرب امگا است، اما اتّکا بر سوشی در رژیم غذایی یک اشتباه است.

بعضی اوقات خطر آلودگی ماهی و سایر محصولات دریایی به جیوه وجود دارد، اما مسمومیت با جیوه از طریق مصرف ماهی کم اتفاق می‌افتد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار