از بین بردن سلول‌های مقاوم سرطان پستان
کد خبر: ۱۵۸۴۸۰
تاریخ انتشار: 2019 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰

پژوهشگران انگلیسی، ترکیبی از دو دارو را ارائه داده‌اند که می‌تواند تکامل سلول‌های سرطان پستان و مقاومت دارویی آن‌ها را متوقف کند.

به نقل از نیوساینتیست، بسیاری از درمان‌های سرطان در آغاز عملکرد خوبی دارند اما در مراحل بعد و با افزایش مقاومت تومورها در برابر درمان، با شکست روبرو می‌شوند.

یکی از درمان‌های در حال بررسی، با مهارکننده‌ای موسوم به "BOS172722" صورت می‌گیرد که برای حفظ اثر یک داروی ضد سرطان موسوم به "پاکلیتاکسل"(Paclitaxel)، روی حیوانات مبتلا به "سرطان پستان سه گانه منفی"(TNBC) و شیمی‌درمانی آنها آزمایش شده است.

"اسپیروس لیناردوپولوس"(Spiros Linardopoulos)، پژوهشگر "موسسه پژوهش سرطان"(ICR) انگلستان و سرپرست این پژوهش گفت: سرطان پستان سه گانه منفی، کشنده‌ترین نوع سرطان است. ما در نظر داریم آزمایش انسانی را نیز در مورد این دارو انجام دهیم. اگر تاثیر دارو در آزمایش ثابت شود، شاید از آن برای درمان سرطان‌های ریه و تخمدان نیز استفاده کنیم.

پاکلیتاکسل برخلاف انواع دیگر شیمی‌درمانی، با آسیب رساندن به سلول‌هایی کار می‌کند که تقسیم آنها به سرعت صورت می‌گیرد. این دارو، در فرآیند تقسیم سلول مداخله می‌کند و به ناهنجاری در کروموزوم‌ها و نهایتا از بین رفتن سلول‌ها منجر می‌شود. در هر حال سلول‌ها می‌توانند با نشان دادن مقاومت دارویی، به این فرآیند پایان دهند و نجات پیدا کنند؛ در نتیجه اثر دارو پایدار نمی‌ماند.

لیناردوپولوس و همکارانش با مشاهده تکامل فرآیند مقاومت دارویی، تصمیم گرفتند داروهای جدید و یا روش‌های جدیدی برای استفاده از داروها پیدا کنند تا امکان پیشگیری از مقاومت دارویی فراهم شود.

BOS172722 می‌تواند در فرآیند تقسیم سلولی مداخله کند اما این کار را با روش متفاوتی انجام می‌دهد. این مهارکننده، به پروتئینی موسوم به "MPS1" که نقش اصلی را در تقسیم سلول‌ها بر عهده دارد، متصل می‌شود و آن را متوقف می‌کند. ادغام این دو دارو می‌تواند نوعی از ناهنجاری‌های کروموزومی را ایجاد کند که هیچ کدام از سلول‌های سرطانی نمی‌توانند از آن نجات یابند. اگر هیچ سلولی از این ترکیب نجات پیدا نکند، دیگر مقاومت دارویی وجود نخواهد داشت.

یقینا این دارو نیز مانند هر داروی دیگری، عوارض جانبی مشخصی را به همراه خواهد داشت؛ در نتیجه پژوهشگران قصد دارند حداکثر مقدار مجاز مصرف آن را تعیین کنند.

"دلیث مورگان"(Delyth Morgan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: با توجه به عدم وجود درمان هدفمند برای از بین بردن سرطان پستان سه گانه منفی، نیاز به راه حلی برای توقف مرگ و میر زنان در اثر این بیماری، ضروری به نظر می‌رسد. این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه داروها می‌توانند در سطح مولکولی با یکدیگر ترکیب شوند و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار