دلیل این نوع آبریزش بینی، سرماخوردگی یا آلرژی نیست
کد خبر: ۱۵۸۴۵۹
تاریخ انتشار: 2019 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

بسیاری از افراد دچار حساسیت فصلی بوده و در بهار و پاییز دچار آبریزش بینی می‌شوند؛ همه ما گاهی سرما می‌خوریم و آبریزش بینی علامت شایع و شناخته شده ابتلا به آنفلوآنزا‌ست؛ برخی افراد هم به سینوزیت مزمن مبتلا هستند و ترشح از بینی و پشت حلق در روزهای زیادی از سال وجود دارد.

تمام این بیماران برای درمان آبریزش بینی به متخصصین گوش و حلق و بینی یا پزشکان دیگر مراجعه کرده و درمان دارویی دریافت می‌کنند. اما نوعی آبریزش بینی وجود دارد که اهمیت و علت آن زمین تا آسمان متفاوت است و درمان آن را جراح مغز و اعصاب و جراح قاعده جمجمه انجام می‌دهد.ضربه به سر و صورت در تصادفات، سقوط و نزاع ممکن است اتفاق افتاده و سبب ایجاد شکستگی در سینوس‌های اطراف بینی شود.

اگر این شکستگی در قسمت بالای سینوس‌ها و در واقع در قاعده جمجمه رخ دهد و استخوان شکسته پرده‌های اطراف مغز را پاره کند، مایع مغزی نخاعی از داخل جمجمه به سینوس‌ها و بینی جریان می‌یابد؛ این یعنی ارتباط محیط استریل اطراف مغز با محیط آلوده بینی و خطر انتقال عفونت و در نهایت مننژیت.

مکرر دیده می‌شود که بیماران دچار نشت مایع مغزی نخاعی به‌دلیل بی‌توجهی به این علامت و عدم مراجعه یا تشخیص اشتباه، مدت‌ها تحت درمان با داروهای ضدحساسیت قرار می‌گیرند و به این دلیل آگاهی از این عارضه ضربه به سر بسیار مهم است.

مایع مغزی نخاعی مایعی شفاف است که برخلاف ترشحات بینی لزج و چسبناک نیست. با خم کردن سر از بینی به بیرون می‌چکد و با عقب بردن سر وارد حلق شده و مزه شوری یا شیرینی آن احساس می‌گردد.بیماری که دچار نشت مایع مغزی نخاعی شده حتما باید در مرکز درمانی بستری شود و تحت مراقبت و مداوا قرار گیرد، زیرا خطر بروز عفونت مغزی هر لحظه او را تهدید می‌کند.

گام اول درمان این بیماران تجویز داروهای کاهنده حجم مایع مغزی نخاعی است و در صورت عدم موفقیت، باید به‌طور روزانه از ستون فقرات کمری بیمار مایع مغزی نخاعی با سوزنی نازک کشیده شود تا شاید ترمیم خودبه‌خودی شکستگی و پارگی پرده‌های اطراف مغز اتفاق بیفتد.

عدم موفقیت این درمان‌ها، انجام جراحی برای ترمیم شکستگی قاعده جمجمه را ناگریز می‌سازد. جراحی این بیماران گاهی به صورت آندوسکوپی از طریق بینی و گاهی به شکل باز از طریق جمجمه توسط جراح مغز و اعصاب متبحر در جراحی قاعده جمجمه انجام می‌گیرد.

منبع: جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار