انتظار برای دریافت داروی پیشگیری از اچ‌آی‌وی مثبت
کد خبر: ۱۵۸۴۰۷
تاریخ انتشار: 2019 October 05    -    ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
آزمایش اچ‌آی‌وی دست‌کم پانزده تن در انگلستان زمانی که در انتظار دریافت قرص پیشگیری بودند مثبت شده است. روزی یک قرص پیشگیری (Prophylaxis Prep) از ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز جلوگیری می‌کند. انگلستان تنها منطقه در بریتانیاست که دسترسی به این دارو با بیمه درمانی عمومی محدود است و فقط در اختیار کسانی رایگان قرار می‌گیرد...

عده‌ای در انتظار دریافت داروی پیشگیری در انگلستان، اچ‌آی‌وی مثبت شدند

نتیجه آزمایش تعدادی از کسانی که در انتظار دریافت پرپ بودند مثبت بود

عده‌ای در انتظار دریافت داروی پیشگیری در انگلستان، اچ‌آی‌وی مثبت شدندبه گزارش «تابناک با تو»؛ آزمایش اچ‌آی‌وی دست‌کم پانزده نفر در انگلستان زمانی که در انتظار دریافت قرص پیشگیری بودند مثبت شده است.

روزی یک قرص پیشگیری (Prophylaxis Prep) از ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز جلوگیری می‌کند. انگلستان تنها منطقه در بریتانیاست که دسترسی به این دارو با بیمه درمانی عمومی محدود است و فقط در اختیار کسانی رایگان قرار می‌گیرد که زیر نظر درمانگاه‌های خاصی قرار بگیرند. به گفته کارشناسان، در صورتی که این قرص زودتر در اختیار این پانزده نفر قرار می‌گرفت، احتمالا سلامت آنان آسیب نمی‌دید.

وزارت بهداشت انگلستان گفته است که برنامه‌ای را در نظر دارد تا پس از تکمیل دوره آزمایشی در سال آینده، این دارو بین همه کسانی که به آن نیاز دارند توزیع شود.

در حال حاضر، در اسکاتلند برای افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند این دارو مجانی است و انجمن اچ‌آی‌وی بریتانیا، نماینده متخصصان و کارشناسان درمان و مراقبت از افراد اچ‌آی‌وی مثبت، خواسته همین روش در انگلستان هم به اجرا گذاشته شود.

از اوت سال ٢٠١٧ این قرص در چارچوب برنامه آزمایشی در انگلستان هم مجانی توزیع شده اما این برنامه تابستان سال آینده پایان می‌یابد.

در حال حاضر بعضی از درمانگاه‌ها همچنان دواطلبان شرکت در این برنامه آزمایشی را قبول می‌کنند اما بعضی دیگر با محدودیت مواجه هستند.

مشاوران بهداشت جنسی معتقدند که این برنامه آزمایشی بخصوص برای کسانی مفید است که استطاعت خرید قرص پیشگیری را ندارند و تعدادی از پانزده نفری که در لیست انتظار دریافت این دارو، اچ‌آی‌وی مثبت شدند افرادی کم درآمد بودند که امکان پرداخت بهای این دارو را نداشتند.

انتظار برای دریافت داروی پیشگیری از اچ‌آی‌وی مثبت

دیوید، مرد چهل و چند ساله ساکن لندن، یکی از این افراد است. او که توانایی ملی خرید قرص پیشگیری معروف به پرپ را نداشت سعی کرده بود با مراجعه به دو درمانگاه بهداشت جنسی در لندن، به عنوان داوطلب شرکت در این آزمایش، قرص را به دست آورد اما هیچ یک از دو درمانگاه داوطلب جدید نمی‌پذیرفت.

چند هفته بعد او بیمار شد و نتیجه آزمایش اچ‌آی‌وی او مثبت بود.

دکتر ایان ریوز، رئیس بخش اچ‌آی‌وی در بیمارستان هومرتون در شرق لندن گفت ناگزیر بوده به سه تن از مراجعانی که نتیجه آزمایش قبلی آنان منفی اما در گروه افراد در معرض خطر بودند بگوید نمی‌تواند این قرص را به آنها بدهد و آنها هم که امکان خرید قرص را نداشتند بعد اچ‌آی‌وی مثبت شدند.

دکتر ریوز می‌گوید به مراجعان اطلاعاتی در مورد نحوه خرید قرص از جمله در اینترنت داده شده بود اما این سه نفر ظاهرا قادر به خرید شخصی دارو نبودند.

تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد هزینه مصرف یک ماهه قرص با استفاده از بیمه یازده پوند در ماه و خرید خصوصی آن حدود سی پوند در ماه است، در حالی که هزینه داروی بیماران اچ‌آی‌وی مثبت بین صد تا پانصد پوند در ماه است که باید تمام عمر ادامه یابد.

برخی معتقدند افرادی که در معرض اچ‌آی‌وی هستند باید خطر رفتار جنسی بی‌ملاحظه را در نظر بگیرند و از کاندوم استفاده کنند اما مشاوران بهداشت جنسی چنین رویکردی را قابل قبول نمی‌دانند چون کاندوم همیشه کاملا موثر نیست و باید حق انتخاب افراد بین استفاده از کاندوم و قرص پیشگیری را رعایت کرد.

آنها می‌گویند درمانگاه‌هایی که پرپ تجویز می‌کنند مرتب بیماران را زیر نظر دارند اما کسانی که این دارو را شخصی از اینترنت می‌خرند ممکن است اچ‌آی‌وی مثبت باشند بدون اینکه خود بدانند.

سازمان بیمه درمانی انگلستان در بیانیه‌ای گفته است که نتیجه توزیع آزمایشی این قرص به برنامه‌ریزی دقیق و تجویز موثرتر کمک می‌کند.

وزارت بهداشت انگلستان هم گفته اقدامات لازم برای "گذر از تجویز آزمایشی به تجویز معمولی در جریان است" هر چند کارشناسان بهداشت جنسی می‌گویند از جزئیات این برنامه اطلاعی ندارند.

منبع: بی بی سی فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار