حمله ویروس‌ها در صبح خطرناک‌تر است
کد خبر: ۱۵۸۲۵۸
تاریخ انتشار: 2019 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

مطالعات محققان دانشگاه کمبریج نشان می دهد اگر افراد صبح هدف عفونت ویروسی قرار گیرند، ویروس ها به خاطر مهیا بودن شرایط تکثیر، 10 برابر موفق تر عمل می کنند.

 مطالعه حیوانی محققان دانشگاه کمبریج همچنین نشان می دهد اختلال در عملکرد ساعت بدن، ناشی از شیفت کاری شبانه یا مسافرت های هوایی طولانی، بدن را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می کند.

ویروس ها برخلاف باکتری ها و انگل ها، برای تولید مثل به بهره گیری از ساختارهای درونی سلول های میزبان وابسته هستند؛ ولی این سلول ها به عنوان بخشی از یک الگوی ۲۴ ساعته که به عنوان ساعت بیولوژیکی بدن شناخته می شود، در حال تغییر هستند.

در این مطالعه، موش های آزمایشگاهی یا با ویروس آنفلوآنزا که موجب سرماخوردگی می شود و یا با ویروس هرپس آلوده شدند که منجر به بروز مجموعه ای از بیماری ها از جمله زخم های سرد می شود.

میزان ویروس در بدن موش هایی که هنگام صبح دچار آلودگی شدند، ۱۰ برابر موش هایی بود که عصر آلوده شدند.

به اعتقاد محققان، علت این است که هنگام عصر اغلب سلول های کارگر بدن فعالیت خود را متوقف کرده اند و در نتیجه ویروس ها امکان ربودن ساختارهای تولیدمثل سلول ها را ندارند.

در واقع ویروس ها برای تکثیر باید در زمان مناسب به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، در غیر این صورت نابود می شوند. از این رو، یک آلودگی خفیف صبحگاهی می تواند به سرعت در بدن منتشر شود، اما هنگام عصر به دلیل نبود شرایط مناسب برای تکثیر، ویروس ها بسیار ضعیف تر عمل می کنند.

محققان بر این اساس توصیه می کنند که هنگام شیوع بیماری های مسری، ماندن در خانه در طول روز می تواند در حفظ و بازیابی سلامتی موثر باشد.

نتایج این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را در زمینه راه حل های موثر برای متوقف کردن بیماری های مسری در اختیار محققان قرار داده است.

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار