نام خیابان عربستان در هلند به خاشقچی تغییر کرد
کد خبر: ۱۵۸۲۳۳
تاریخ انتشار: 2019 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

شعبه سازمان عفو بین الملل در لاهه هلند، در حرکتی نمادین نام خیابان سفارت عربستان را از خیابان "سعودی" به خیابان "خاشقچی" تغییر داد.

به گزارش تارنمای روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی"، سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: یک سال از قتل خاشقچی گذشت و واقعیت این است که عربستان می خواهد این موضوع به فراموشی سپرده شود، اما ما هرگز آن را فراموش نمی کنیم، به همین خاطر امروز، نام خیابان سفارت عربستان در لاهه، به خاشقچی تغییر داده شد.

این اقدام سازمان عفو بین الملل همزمان با اولین سالگرد قتل خاشقچی در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه صورت می گیرد، جنایتی که افکار عمومی جهان را بشدت تحت تأثیر قرار داد.

نام خیابان عربستان در هلند به خاشقچی تغییر یافت

در همین راستا، روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای روز دوشنبه به مناسبت نخستین سالگرد کشته شدن "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد سعودی، بنای یادبودی مقابل کنسولگری سعودی در استانبول نصب کردند.

خاشقچی روزنامه نگار برجسته و منتقد آل سعود در دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) سال گذشته توسط عاملان امنیتی و اطلاعاتی آل سعود به طرز وحشتناکی کشته شد.

با تشدید فشار نهادهای بین المللی، دولت عربستان در ژانویه (دی ماه ۹۷) سال جاری تعدادی از ماموران اطلاعاتی و امنیتی را به دلیل دست داشتن در این قتل بازداشت کرد اما با گذشته هشت ماه از بازداشت این افراد، تا کنون هیچ اقدام جدی برای محاکمه افراد یاد شده صورت نگرفته است.

با نزدیک شدن به سالگرد قتل خاشقچی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا مدعی شد که دستور قتل خاشقچی را نداده و از طرح قتل وی خبر نداشته است اما گفت: «به عنوان رهبر عربستان سعودی مسؤولیت کامل آن را می‌پذیرم. »

خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهرماه ۹۷) در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و جسدش هرگز پیدا نشد.

دادستانی کل استانبول ترکیه ۳۱ اکتبر سال گذشته (۹آبان ۹۷) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که خاشقچی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

قتل خاشقچی ۵۹ ساله و سردبیر پیشین روزنامه الوطن سعودی، ضربه شدیدی به وجهه سعودی بویژه محمد بن سلمان در سطح جهان وارد کرد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار