اسکناس‌های ایرانی کجا تولید می‌شوند؟
کد خبر: ۱۵۸۱۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 October 02    -    ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

شاید جالب باشد که بدانید در حال حاضر تمامی اسکناس‌های رایج در ایران، در داخل کشور و از طریق کارخانجات داخلی تولید و چاپ می‌شود.

اهمیت اسکناس و چگونگی استفاده از آن، به عنوان یک ثروت و سرمایه ملی بر کسی پوشیده نیست و از سال‌ها پیش، مسئولان اقتصادی کشور طی بررسی‌هایی ضرورت تاسیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار را به منظور صرفه جویی در هزینه‌های واردات کاغذ اسکناس و سایر اوراق بهادار مورد تاکید قرار دادند.

صنعت ساخت کاغذ اسکناس به مراتب پیچیده‌تر از کاغذ چاپ و تحریر و بقیه محصولات مشابه است، چراکه در درجه اول مسئله امنیت ملی کشور مطرح است و در درجه دوم حفظ استانداردهای بسیاری که برای این کاغذ تعریف شده، بسیار مهم است.

پیش از سال ۱۳۶۲، اسکناس‌های رایج کشور اغلب در اروپا تهیه می شد، اما در این سال با راه‌اندازی کارخانه چاپ اوراق بهادار توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، چاپ اسکناس در داخل کشور آغاز شد.

این در حالی است که در آن زمان حجم بالایی از واردات کاغذ برای چاپ اسکناس و سایر اوراق بهادار به کشور وارد می‌شد و همین امر، مسئولان وقت را بر آن داشت که به فکر ایجاد کارخانه تولید کاغذ اسکناس در داخل کشور باشند که در سال ۱۳۶۸، مقدمات کار فراهم و مطالعات اولیه جهت امکان‌سنجی طرح، شناخت تکنولوژی، ماشین‌آلات، امکانات ساخت داخل، شناسایی سازندگان خارجی، محل اجرای پروژه، اعتبار مورد نیاز، منابع مالی و ... آغاز شد.

اما به دلیل برخی مشکلات ارزی در این سال‌ها، اجرای این طرح مسکوت ماند تا اینکه در نهایت در سال ۱۳۷۶ با تامین اعتبار ارزی و ریالی و عقد قرارداد با سازنده خارجی ماشین آلات، عملیات اجرایی طرح شروع شد.

با این حال، این کارخانه در اواخر سال ۱۳۸۱ پس از اتمام عملیات نصب ماشین‌آلات و پشت سرگذاشتن تولید آزمایشی به بهره‌برداری رسید و اکنون به صورت شبانه‌روزی در حال تولید انبوه انواع کاغذ امنیتی است.

این واحد تولیدی در حال حاضر به عنوان تنها کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار، کاغذ اسکناس، چک، صفحات پاسپورت، کاغذ شناسنامه در سطح کشور محسوب می‌شود.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
اسکناس ها بی پشتوانه که باعث تورم می شود. داریم می بینیم درسته میگیم تفصیر تحریم هاست ولی خودمان هم بی تقصیر نیستیم
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
0
0
کجا تولید میشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار