آنچه در مورد خرگوش‌ها نمی‌دانید
کد خبر: ۱۵۸۱۸۴
تاریخ انتشار: 2019 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
خرگوش‌ها جزو حیوانات خانگی محبوب در دنیا هستند. در بریتانیا بیش از یک میلیون خرگوش به عنوان حیوان خانگی زندگی می‌کنند. این مطلب در مورد حقایقی جالب از زندگی خرگوش‌ها است و همین‌طور عکس‌هایی بامزه از این حیوانات زیبا. شایعه این که خرگوش‌ها مدفوع خود را می‌خورند، درست است و در واقع این کار نقشی حیاتی در سلامتی آن‌ها دارد.

آنچه در مورد خرگوش‌ها نمی‌دانید

به گزارش «تابناک با تو»؛ خرگوش‌ها جزو حیوانات خانگی محبوب در دنیا هستند. در بریتانیا بیش از یک میلیون خرگوش به عنوان حیوان خانگی زندگی می‌کنند. این مطلب در مورد حقایقی جالب از زندگی خرگوش‌ها است و همین‌طور عکس‌هایی بامزه از این حیوانات زیبا.

خرگوش‌ها مدفوع خودشان را می‌خورند

شایعه این که خرگوش‌ها مدفوع خود را می‌خورند، درست است و در واقع این کار نقشی حیاتی در سلامتی آن‌ها دارد. خرگوش‌ها دو نوع مدفوع تولید می‌کنند: یکی سخت و خشک و گرد و دیگری نرم و مرطوب. نوع دوم سرشار از پروتئین و ویتامین ب است. خرگوش‌ها روزی یکبار آن را می‌خورند تا بیشترین انرژی لازم از غذایشان را جذب کنند.

یک خرگوش سالم تا ۳۰۰ مدفوع مرطوب در روز می‌تواند تولید کند و آن‌ها دست‌کم به پاک کردن اندکی از آن کمک می‌کنند!

فقط با هویج خوردن نمی‌توانند زندگی کنند

آنچه در مورد خرگوش‌ها نمی‌دانید

وقت دست رد زدن به سینه هویج و قبول علوفه است

احتمالا بچه‌ها بارها باگز بانی را دیده‌اند که در حال جویدن هویج می‌گوید: "چه خبر داک؟" اما واقعیت این است که هویج خوردن بیش از حد برای خرگوش‌ها ضرر دارد. هویج سرشار از قند است و فقط باید گاه و گداری آن را به خرگوش‌ها داد.

غذای اصلی خرگوش علوفه است‌ و اندازه آن به جثه حیوان بستگی دارد. علوفه دندان‌های خرگوش (که مرتب رشد می‌کند) را حفظ می‌کند و شکم آن‌ها را سالم نگه می‌دارد.

خرگوش‌ها با زبان بدن ارتباط برقرار می‌کنند

زمانی که خرگوش‌ها این طرف و آن طرف می‌پرند و دماغ‌شان را می‌جنبانند، بی دلیل نیست. این شیوه آن‌ها برای ارتباط برقرار کردن است. وضعیت گوش دراز خرگوش‌ها آگاه کننده است: وقتی دو گوش به سوی بالا سیخ شده، آن‌ها در حالت هشدار هستند و به دقت صداهای اطراف را گوش می‌کنند. اگر یک گوش بالا و دیگری پایین باشد، آن‌ها کماکان گوش می‌کنند ولی نه با تمرکز کامل؛ درست مثل وقتی که پدر و مادرتان فریاد می‌زنند که کارهای روزمره‌تان را انجام دهید.

خرگوش‌ها نشانه‌هایی برای ابراز خوشحالی، اضطراب و اشتیاق‌ دارند. اگر دیدید خرگوش شما در حال جست و خیز به عقب لگد می‌زند، احتمالا خوشحال و مشغول بازیگوشی است. وضعیت دماغ خرگوش‌ها معیاری مناسب برای دانستن میزان معاشرت آن‌ها است و حسشان را نشان می‌دهد. وقتی با دماغ‌شان به شما می‌زنند احتمالا به معنای این است که یا توجه بیشتری می‌خواهند یا این که می‌خواهند از سر راهشان کنار بروید.

بعضی خرگوش‌ها به بزرگی بچه آدم هستند

آنچه در مورد خرگوش‌ها نمی‌دانید

وقتی در مورد خرگوش‌ها حرف می‌زنید، حیوان کوچکی را تصور می‌کنید که در دستان یک بچه جا می‌شود. ولی بعضی از نژادهای خرگوش خیلی بزرگ‌تر هستند و جثه آن‌ها حتی به اندازه بچه انسان هم می‌شود. بعضی نژادهای خرگوش مانند "فلمیش جاینتز" تا ۶ کیلو وزن و ۷۵ سانتیمتر قد دارند.

رکورد گینس بزرگ‌ترین خرگوش، متعلق به داریوس است که ۱۳۱ سانتیمتر قد و ۱۸ کیلو وزن دارد. احتمال زیادی وجود دارد که بچه‌های داریوس رکورد او را بشکنند؛ جف و آنیا بالای ۱۲۱ سانتیمتر قد دارند. اگر با خودتان فکر می‌کنید که کاش این خانواده متعلق به شما بود، شاید بد نباشد که یکبار دیگر فکر کنید؛ خرج غذای آن‌ها سالیانه ۵۰۰۰ پوند است.

خرگوش‌ها تقریبا دید ۳۶۰ درجه‌ای دارند

خرگوش‌ها این توانایی را دارند که تقریبا همه جا را ببینند. در طبیعت آن‌ها انتهای زنجیره غذایی هستند و چشمان‌شان به گونه‌ای تکامل پیدا کرده که اول آن‌ها شکارچیان را ببینند نه برعکس. چشم خرگوش با فاصله در دو سوی سرش قرار دارد و این به معنای آن است که آن‌ها شانس بالایی برای دیدن شکارچیانی که پشت سرشان هستند هم دارند.

البته این قضیه موجب شده که آن‌ها یک نقطه کور درست مقابل خودشان داشته باشند؛ چیزی در حدود ۱۰ درجه. به بیان دیگر اگر شما تهدیدی را درست مقابل دماغ یک خرگوش بگیرید، احتمالا آن را نمی‌بیند.

به این دلیل که چشمان خرگوش در دو طرف سرش است و آن‌ها سخت بتوانند همزمان با دو چشمشان چیزی را ببینند. به بیان دیگر آن‌ها در حال دویدن سخت بتوانند برآوردی از سرعت و مسافت رسیدن به چیزی داشته باشند.

در واقع نیمه پر لیوان این است که خرگوش‌ها تقریبا هر زاویه‌ای را می‌توانند ببینند و نیمه خالی این است نمی‌توانند اشیا را خیلی خوب ببینند.

پریدن خرگوش‌‌ها یک مسابقه است

آنچه در مورد خرگوش‌ها نمی‌دانید

وبسایت "RSPCA" می‌گوید که مسابقات پرش خرگوش می‌تواند تمرینی خوب برای این جانوران باشد. آن‌ها البته می‌گویند که این کار برای همه نژادهای خرگوش مناسب نیست و توصیه می‌کنند که صاحبان خرگوش قبل از وارد کردن آن‌ها به مسابقه با یک دامپزشک صحبت کنند.

منبع: فارسی نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار