دانستنی‌هایی شگفت انگیز درباره جسم انسان
کد خبر: ۱۵۸۱۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 October 02    -    ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
هر روز اتفاقات زیادی در بدن رخ می‌دهد که شبیه به معجزه هستند و دانستن آن‌ها می‌تواند برای ما غافلگیر کننده باشد؛ برای مثال آیا می‌دانستید با از بین رفتن جاذبه قلب انسان کروی شکل می‌شود و انسان مغز دوم دارد و یا اسید معده‌ی انسان می‌تواند تیغ را هم هضم کند.

دانستنی‌هایی شگفت انگیز درباره جسم انسان

دانستنی‌هایی شگفت انگیز درباره جسم انساناختصاصی «تابناک باتو» ـ جسم انسان قوی ترین آزمایشگاه شیمیایی است و از قواعد و قوانین سخت و منظمی پیروی می کند. شاید این گونه تصوّر شود که دانشمندان همه چیز را درباره جسم انسان می دانند، در حالی که این طور نیست. آنها هنوز هم در حال کشف های جدیدی درباره بدن انسان هستند. هر روز اتفاقات زیادی در بدن رخ می دهد که شبیه به معجزه هستند و دانستن آنها می تواند برای ما غافلگیر کننده باشد؛ برای مثال آیا می دانستید با از بین رفتن جاذبه قلب انسان کروی شکل می شود و انسان مغز دوم دارد و یا اسید معده ی انسان می تواند تیغ را هم هضم کند.

۱. وقتی بیدار می شویم ستون فقرات ما حدود یک اینچ در طول شب بلندتر شده است. این موضوع به مهره های موجود در ستون فقرات بازمی گردد که با ماده ای شبیه به ژلاتین حفظ و نگهداری می شوند. در روز وقتی می ایستیم فشار جاذبه زمین و عوامل دیگر باعث می شود تا کوتاه تر شویم.

دانستنی‌هایی شگفت انگیز درباره جسم انسان

۲. قلب غالباً بین ۶۰ تا ۸۰ بار در دقیقه، صد هزار بار در روز، ۳۰ میلیون بار در سال و ۲.۵ میلیارد بار در ۷۰ سال می زند. در کنار این تعداد ضربان، روی هم رفته حدود بیست سال هم نمی زند و ساکت است.

۳. این فقط اثر انگشت شما نیست که منحصر به فرد است. بلکه اجزا و عضوهای دیگری هم در بدنتان وجود دارد که منحصر به فرد و خاص خود شما هستند؛ مانند گوش و عنبیه چشم، شبکیه چشم، دندان ها، انگشتان پا، زبان و لب. برای مثال گوش هر فردی با دیگری متفاوت است. استفاده از این عضو بدن برای تشخیص هویت تا جایی مقدور است که شرکت یاهو درصدد ساخت تکنولوژی برای باز کردن قفل گوشی های هوشمند از طریق یک اسکنر گوش است. به این صورت که فرد می تواند فقط با فشردن تلفن همراه به گوش خود قفل آن را باز کند.

دانستنی‌هایی شگفت انگیز درباره جسم انسان

۴. دانشمندان ناسا دریافته اند در شرایط عدم جاذبه در فضا عضلات قلب کارآیی خود را از دست می دهند و قلب کروی تر از حدّ ممکن می شود. پزشکان قلب وابسته به ناسا قلب دوازده فضانورد که در ایستگاه فضایی بین المللی کار می کردند را مورد بررسی قرار دادند. تصاویر نشان می داد که قلب فضانوردان به نسبت ۹.۴ درصد در فضا کروی تر می شود، پس از بازگشت به زمین قلب آنها به شکل طبیعی خود بازمی گردد.

۵. آیا می دانستید که دانشمندان می تواند صدای ضربان قلب را به موسیقی تبدیل کند. دانشمندان با تبدیل صدای ضربان قلب نامنظم به یک موسیقی کلاسیک می توانند کار را برای پزشکان در جهت تشخیص بیماری آسان کنند. قلب افراد با ضربان قلب منظم دارای ریتم منظمی است و قلب افراد دچار بیماری ریتم نامنظم اصطلاحاً (آریتمی) دارد.

۶. دانشمندان دریافته اند که درجه حرارت غذاها بر درک ما از مزه ها اثر می گذارد. وقتی غذا داغ باشد، مزه ترش فعّال تر است و اگر غذا سرد باشد تلخی بهتر احساس می شود. گیرنده های ما زمانی که درجه حرارت بین ۶۵ تا ۹۵ درجه فارنهایت باشد، حساسیّت بیشتری دارند. به همین دلیل، یک فنجان قهوه خیلی داغ تلخی کمتری نسبت به یک فنجان قهوه با درجه حرارت معتدل دارد.

دانستنی‌هایی شگفت انگیز درباره جسم انسان

۷. علاوه بر چهار نوع از گیرنده های طعم (شیرین، ترش، تلخ و شور) یک مزه دیگر نیز به نام «اومامی» وجود دارد، این طعم در غذاهای پروتئینی و گوشت، ماهی و غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات وجود دارد. انسان ها دارای گیرنده هتی معیّنی هستند که مسئول چشیدن اومامی است. اومامی واژه ای ژاپنی است که می توان آن را به «طعم خوش لذت بخش» ترجمه کرد.

۸. اسید معده می تواند معده را نیز هضم کند. معده برای محافظت از خودش هر سه یا چهار روز یک بار لایه داخلی خود را ترمیم می کند. اسید معده می تواند تیغ آرایشی را هم هضم کند.

۹. کارشناسان دانشگاه «فلیندرز» استرالیا می گویند انسان ها مغز دوم دارند. مغز دوم در شکم و روده ها وجود دارد. نکته این است که دستگاه هاضمه تنها دستگاهی است که دارای سیستم عصبی ویژه ای است که می تواند مستقل کار کند. سیستم عصبی روده مغز دوم نامیده می شود به دلیل آنکه کل سیستم گوارش از مری تا انتهای سیستم دفعی را کنترل می کند و جایگاه ویژه ای در عملکرد بدن دارد و حتی زمانی که عملکرد مغز از کار بیفتد می تواند به تنهایی سیستم گوارش را کنترل کند.

دانستنی‌هایی شگفت انگیز درباره جسم انسان

۱۰. بدن های ما در تاریکی می درخشد. اما نمی توانیم این درخشش را ببینیم زیرا نوری که از جسم ما برمی خیزد ۱۰۰۰ بار کمتر از میزان حساسیت چشمان غیر مسلح است.

۱۱. در سال ۲۰۱۰ دانشمندان دانشگاه «ایموری»، ژن قابل توجهی را در موش ها کشف کردند، به طوری که حذف این ژن باعث باهوش تر شدن آنها می شد، دانشمندان توضیح دادند که این ژن در انسانها نیز وجود دارد اما هیچ کسی نمی داند حذف آن آثار منفی خواهد داشت یا نه، دانشمندان اسم این ژن را ژن «هومر سیمپسون» با نام علمی RGS14 گذاشته اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
3
18
شگفت انگیز حقیقی روح و روان انسان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار