نیمی از قربانیان سرطان‌پوست ملانوما زنده می‌مانند
کد خبر: ۱۵۷۸۹۸
تاریخ انتشار: 2019 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
ملانوما یکی از پنج سرطان رایچ در بریتانیا است و سالانه ۲۳۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری پوستی می‌میرند. چنانچه ملانوما زود تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن بیمار بیشتر است اما وقتی که پیشرفت می‌کند و به سرعت در سراسر بدن تکثیر می‌شود شانس بقا کاهش می‌یابد. این در حالی است که در گذشته نوع متکثر و پیش‌رونده ملانوما لاعلاج شناخته می‌شد.

نیمی از قربانیان سرطان‌پوست ملانوما زنده می‌مانند

نیمی از قربانیان سرطان‌پوست ملانوما زنده می‌مانندبه گزارش «تابناک با تو»؛ دکترها در بریتانیا می‌گویند با بهبود روش‌های درمانی و مراقبت از مبتلایان به سرطان پوستی ملانوما در یک دهه گذشته، اکنون نیمی از مبتلایان زنده می‌مانند. این در حالی است که تا ۱۰ سال پیش این بیماری لاعلاج معرفی می‌شد.

تا ۱۰ سال پیش از هر ۲۰ مبتلا به ملانوما پیشرفته فقط یکی شانس می‌یافت که برای ۵ سال دیگر زنده بماند. اکثر آنهایی که در مراحل پیشرفته این نوع سرطان پوستی قرار داشتند فقط برای چند ماه زنده می‌ماندند.

اما اکنون پژوهش‌های بالینی نمایان کرده که با استفاده از داروهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن حدود ۵۲ درصد از مبتلایان دست کم برای پنج سال زنده می‌مانند.

دکترها در بریتانیا این تحول سریع در درمان ملانوما را فوق‌العاده دانسته‌اند.

درمان ملانوما چه قدر دشوار است؟

ملانوما یکی از پنج سرطان رایچ در بریتانیا است و سالانه ۲۳۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری پوستی می‌میرند.

چنانچه ملانوما زود تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن بیمار بیشتر است اما وقتی که پیشرفت می‌کند و به سرعت در سراسر بدن تکثیر می‌شود شانس بقا کاهش می‌یابد.

پروفسور جیمز لارکین از موسسه رویال مارسدن ان‌چ‌اس می‌گوید در گذشته نوع متکثر و پیش‌رونده ملانوما لاعلاج شناخته می‌شد.

او می‌گوید: "سرطان‌شناس‌ها معمولا مانوما را از سایر انواع سرطان مجزا می‌دانستند و معتقد بودند در حالتی که ملانوما پیشرفته شده باشد و تکثیر یافته باشد دیگر درمانی برای آن قابل تصور نیست."

بیماران با ملانوما پیشرفته معمولا پس از تشخیص بین ۶ تا ۹ ماه زنده می‌ماندند.

نیمی از قربانیان سرطان‌پوست ملانوما زنده می‌مانند

استرالیا بیشترین آمار ابتلا به ملانوما را دارد. استفاده از کرم ضدآفتاب و دوری از آفتاب مستقیم می‌تواند از ملانوما پیش‌گیری کند

اما تحقیق از بیمارانی که از دو دسته داروهای تقویت و درمان سیستم ایمنی بدن استفاده کردند نتایج امیدوارکننده‌ای بروز داده است.

این داروها طوری طراحی شده بودند که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند سلول‌های سرطان ملانوما را هدف قرار بگیرد.

بیمارانی که در این دوره درمانی آزمایشی قرار گرفتند ۹۵۴ نفر بودند که در سه گروه تقسیم شده بودند؛ گروه اول داروی نیولوماب دریافت کردند؛ گروه دوم داروی ایپیلیموماب گرفتند و برای گروه سوم هم هر دوی این داروها تجویز شد.

پس از آغاز این دوره، دکترها بروی میزان زنده‌ماندگان در پنج سال آینده تمرکز کردند و این که چه تعداد از این بیماران تا پنج سال بعد زنده خواهند ماند

نتایج چنین بود

* ۲۶ درصد از کسانی که داروی ایپیلیموماب گرفتند هوز زنده‌اند
* ۴۴ درصد از کسانی که داروی نیولوماب مصرف کردند هم زنده مانده‌اند
* و در گروهی که هر دو دارو تجویز شده بود تعداد زنده‌ماندگان ۵۲ درصد است

بر اساس همین نتایج پروفسور لارکین به بی‌بی‌سی گفته: "واقعا شگفت‌آور است که این هم پیشرفت آن هم تنها در مدت زمان کوتاهی روی داده است."

"این فوق‌العاده‌ترین تحول درباره بیماری است که درمیان دشوارترین سرطان‌ها طبقه‌بندی شده بود."

به گفته او: "اکنون ۵۰ درصد از کسانی که سرطان ملانوما درجه ۴ دارند در صورت استفاده از ایمنی‌درمانی می توانند امیدوار باشند که ۵ سال دیگر زنده خواهند ماند."

منبع: فارسی نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار