کدام مناطق تهران سالمندنشین هستند؟
کد خبر: ۱۵۷۸۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به رشد آمار سالمندی در کشور، گفت: بر اساس آخرین پیمایش صورت گرفته در کشور ۱۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند که از این بین سهم مناطق سه، چهار و پنج در تهران بالاتر از سایر مناطق پایتخت است.

دکتر محسن شَتی با اشاره به اینکه سن سالمندی در ایران و کشورهای در حال توسعه ۶۰ سال در نظر گرفته می‌شود، ‌ گفت: نکته قابل توجه در خصوص ورود به سن سالمندی این است که به هیچ عنوان ورود به این دوره به معنای آغاز بیماری نیست و فرد می‌تواند همچون گذشته زندگی کند، اما نمی‌توان از مراقبت افراد مسن نیز غافل بود.

بیماری‌های شایع سالمندی

وی بیماری‌های غیرواگیر شامل اختلالات شناختی دمانس_آلزایمر، افت سلامت شاخص دهان و دندان، فشارخون بالا، دیابت، بی اختیاری ادرار، سقوط، کم شدن قدرت بدنی و... را از بیماری‌های مهم دوره سالمندی معرفی کرد و گفت: مصرف داروهای زیاد باعث تداخل دارو با دارو، تداخل دارو با غذا و... می‌شود که همین امر نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در خصوص غربالگری برای شناسایی بیماری‌های غیرواگیر میان سالمندان، گفت: سیاست‌های ما در وزارت بهداشت همواره پیشگیری را مقدم بر درمان می‌شمارد. در همین زمینه بسته‌های خدمات جامع سلامت سالمندی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشت توسط مراقبان سلامت به صورت رایگان ارائه می‌شود و در صورت لزوم افراد به سطوح تخصصی ارائه خدمات ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: اصلاح سبک زندگی، انجام فعالیت فیزیکی، کنترل اضافه وزن و نیز انجام تمریناتی که منجر به تقویت ذهن و حافظه شوند می‌توانند منجر به کاهش آسیب‌های دوره سالمندی شوند.

پیرترین و جوان‌ترین شهرهای کشور

وی شهر گیلان را پیرترین شهر و سیستان و بلوچستان را جوان‌ترین شهر معرفی کرد و افزود: این داده‌ها بر اساس آخرین پیمایش ما در سال ۹۵ به دست آمده است و بر اساس آن ۹/۲۸ درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که قطعا در سه سال گذشته بر میزان آن افزوده شده است.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت همچنین گفت: در پایتخت نیز مناطق سه، چهار، پنج و شهرستان طالقان دارای بیشترین تعداد سالمند هستند.

رونمایی از سند ملی سالمندان؛ بزودی

وی با اشاره به اینکه با گذر زمان و تا رسیدن سال ۲۰۵۰ بیش از ۳۰درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود، به نیاز مبرم این قشر به دریافت خدمات درمانی اشاره کرد و افزود: ما باید آماده پاسخگویی به این نیازها باشیم. بر همین اساس سند ملی سلامت سالمندان که در دوسال گذشته در شورای عالی سلامت و شورای ملی سالمندان با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت رفاہ و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی تدوین شده است مصادف با روز جهانی سالمند در تاریخ ۹ مهر ماه رونمایی خواهد شد.

شتی ادامه داد: در کنار این سند ملی برنامه‌های گوناگونی دنبال می‌شوند. یکی از این برنامه‌ها تربیت متخصصان طب سالمندی است که بتوانند با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در آینده، پاسخگوی نیاز این افراد باشند.

حدود ۳۱ درصد سالمندان کشور بیمه تکمیلی دارند

وی ضمن بیان اینکه ۹۴ درصد سالمندان بیمه پایه دارند؛ اما تنها ۳۱/۳۴ درصد این افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی ھستند، اظهار کرد: از آنجایی که خدمات کاردرمانی و بازتوانی بخشی از نیازهای سالمندان را تشکیل می‌دهد، نیاز است بیمه‌ها توجه ویژه‌ای به ارائه این دست خدمات داشته باشند تا فشاری به این قشر برای دریافت این دست خدمات وارد نشود. درحال حاضر عمده ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی برای سالمندان است و همین موضوع می‌تواند نشان دهنده بار هزینه‌ای باشد که بر دوش این افراد برای دریافت خدمات درمانی است.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
سیستان و بلوچستان استان هست عزیز نه شهر
البته مقاله مفید و ارزنده بود تشکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار