اختصاصی «تابناک باتو» ـ در شهر قم، برخی قبرها به حسب این که در مکانهای متفاوتی قرار گرفته اند یا صورتهای غیر متعارفی دارند، شاید برای کسانی که ندیده و نشنیده اید، جالب توجه و همین طور تعجب آور باشند.
۱- قبر در پاساژ
قبر جناب «علی بن ابراهیم بن هاشم قمی» معاصر با حضراتِ امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و همچنین از محدثان و راویان بزرگ و مورد اعتماد شیعه در قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری در «پاساژ الغدیر» قم قرار گرفته است. نام این بزرگوار در سند بیش از ۷۰۰۰ حدیث در کتاب شریف «کافی» ـ یکی از چهار کتاب برتر و مرجِعِ شیعه ـ وجود دارد که جایگاه و منزلتِ رفیع علمی وی را در انتقال دانش معصومان (ع) به جویندگانِ دانش اهل بیت (ع) نشان میدهد.
۲- قبر در زیر زمین مسافرخانه
«شیخ محمد رضا چال حِصاری تهرانی» معروف به: «اَفضل» و متوفای ۱۳۳۲ شمسی، از علمای اَخباری مشربِ معاصرِ «آیت الله بروجردی» (ره) (م.۱۳۴۰ ش.) و مولف کتابهای متعدد به خصوص کتاب «فَلَتاتِ اهل ایمان» به زبان فارسی در رد عقاید باطل فرقه ضاله «بَهاییت»، در زیر زمین این مسافرخانه (سمت چپ حیاط) مدفون است.
۳- قبر در کتابخانه
آیت الله «سید شهاب الدین نجفی مرعشی» متوفای ۱۳۶۹ شمسی، از مراجع بزرگ فقهی شیعه و مؤسس «کتابخانه مرعشی» طبق وصیت، داخل همان کتابخانه دفن شده است.
مزار این عالم بزرگوار در اصل، پایین این ضریح و در زیر زمین قرار دارد و به قرار مسموع همسر و دو دختر ایشان نیز در آن جا دفن شده اند. نکته دیگر این که قبر ایشان را به گونهای ساخته اند که در صورت تعریض خیابان و هر نوع جابجایی بتوان آن را با جرثقیل به جای دیگر انتقال داد که این نیز نکته عجیبی بوده که به احتمال زیاد نمونه کم سابقهای در میان قبور به شمار میرود البته الان به دلیل این که خیابان ارم تبدیل به پیاده رو شده، به خودی خود بحث تعریض و به تبع آن انتقال مرقد ایشان منتفی است.
۴- قبر در مسجد
مرحوم «حاج یدالله رجبیان» متوفای ۱۳۶۴ شمسی، از تاجران مطرح فرش قم، در درگاه ورودی قسمت مردانه «مسجد امام حسن مجتبی (ع)»، مسجدی که خود بنا نموده، دفن شده است.
همچنین تعداد بسیاری از علمای بزرگ مانند: آیت الله «حائری یزدی» مؤسس حوزه علمیه، آیت الله «گلپایگانی»، آیت الله «بهاء الدینی» و دیگر عالمان بزرگوار را در «مسجد بالاسَر» حرم حضرت معصومه (س) و در جاهای مختلف آن به خصوص در طرف قبله، دفن نموده اند.
با این بیان میتوان این پرسش را در این فرصت مطرح نمود که آیا در فقه و احکام اسلامی، دفن اموات و درگذشتگان داخل در مسجد جایز است؟ آیا در این زمینه، استثنایی در قواعد فقهی وجود دارد؟
مسجد «فاطمیه» یا مسجد «خانم» در «گذر خان»، همان مسجدی که محل تدریس و اقامه نماز «آیت الله بهجت» (ره) (م.۱۳۸۸ ش.) بود توسط خانمی به نام «همایون رَخت دار» متوفای ۱۳۳۶ شمسی وقف شده است. قبر این بانوی واقف در اتاقکی در حیاط همان مسجد در سمت چپ قرار دارد.
۵- قبر با صورت فلزی
عجیب بودن این قبر، به صورت آن است. همیشه و همه جا صحبت از «سنگ قبر» است، ولی در یکی از آرامستانهای قم موسوم به «قبرستان نو» با پدیده شگفت «فلز قبر» در یکی از مزارات آن مواجه میشویم.
۶- قبر با تصاویر شغل میت
در گورستانهای قم مرسوم نیست که تصاویر مرتبط با شغلِ شخصِ فوت شده بر روی سنگ قبرها حکاکی شود، اما در قبرستان «شاه احمد قاسم» نمونه نادری از قبر، مربوط به مرد آهنگری در دهه چهل شمسی وجود دارد که برخی ابزارهای این شغل مانند: «پُتک»، «سِندان» و «انبر» بر روی آن نقش بسته است.
۷- قبر در خانه و منزل مسکونی
امامزاده «سید ابوالحسن الرضا» از امامزادگانِ اواخر قرن چهارم هجری در خانه خود و در محله «رضاییه» (بخشی از محله بزرگ موسویان) دفن شده است. برخی امامان مانند امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) نیز در خانه خویش دفن شده اند.
آیت الله «سید محمد روحانی» درگذشته سال ۱۳۷۶ شمسی نیز در خیابان «صفاییه» قم، در خانه و منزل مسکونی خود دفن شده است.
۸- قبر در حسینیه
آیت الله «سید محمد علی موحد ابطحی» از مراجع تقلید شیعه، در سال ۱۳۸۱ شمسی در «تهران» وفات نمود و پیکر ایشان را به حسینیه اش در گذر «عشقعلی» قم آوردند و در زیر زمین آن جا دفن نمودند.
آیا از نظر حقوقی این امکان برای علما و مراجع دینی در نظر گرفته شده است تا هر جایی که خودشان یا وابستگانشان تمایل داشتند، دفن و به خاک سپرده شوند؟
۹- قبر در کفشداری به طور نامرئی
قبر «میرزا علی اصغر خان امین السلطان» معروف به: «اتابک اعظم» مقتول در سال ۱۲۷۶ شمسی، صدر اعظم سه تن از پادشاهان دودمان قاجار (ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار) در محفظهای شیشهای و مات در کفشداری بخش زنانه حرم حضرت فاطمه معصومه (س) قرار دارد.
قبر اتابک اعظم تا همین چند سال پیش قابل رویت بود، ولی به علت این که برخی زائران خانم از روی نا آگاهی از مزار این صدر اعظم قاجاری تبرک میجستند و آن را مانند امامزادگان واجب التعظیم زیارت میکردند، با نظر مسئولان حرم به این وضعیتی که در تصویر میبینید در حالت شیشه ایِ مات و نامرئی قرار گرفته است.
۱۰- قبر در پیاده رو، کنار جوی آب
آرامگاه میرزا «حسن لاهیجی گیلانی قمی» متوفای ۱۱۲۱ قمری از عالمان و مولفان شیعه در عهد صفوی، اکنون در پیاده روی خیابان «اِرَم» و درکنار جوی آب و روبروی پاساژ «کویتی ها» قرار دارد. البته مزار ایشان، پیشتر سنگ مزارِ بزرگتر و بلندتری داشت که آن را به تازگی تغییر داده اند.
در ابتدای خیابان «کیوانفر» قم نیز تعدادی قبر در پیاده رو واقع شده اند؛
۱۱- قبر در پیش دبستانی
«سید ابوالفضل تولیت» متوفای ۱۳۵۸ شمسی، متولی آستان حضرت معصومه (س) در زمان «پهلوی» و نماینده مجلس در همان دوران، مزارش اکنون در پیش دبستانیِ متعلق به مسجد «قدس» قرار دارد.
۱۲- قبر در مدرسه غیر انتفاعی
مرحوم «حاج علی خودکار» متوفای ۱۳۸۴ شمسی، از تاجران سرشناس قم و موسسِ مدرسه غیر انتفاعی «خاتم الانبیاء» بنا بر وصیت خویش در آن مکان به خاک سپرده شد. البته این فضای آموزشی تغییر کاربری داده و اکنون تبدیل به یکی از مؤسسات آموزش عالی و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر شده است.
۱۳-قبر در مدرسه علمیه
آیت الله «سید محمد حجت کوه کمَره ای» از مراجع تقلید و مؤسس مدرسه «حجتیه» در قم و متوفای سال ۱۳۳۱ شمسی در همان مدرسه علمیه مدفون شده است. شایان ذکر است بعدها تعدادی چند از بستگان ایشان نیز در آن اتاقک مقبره، در کنار ایشان آرمیده اند.
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسن امراللهی یزدی» متوفای ۱۳۸۷ شمسی، واقف و مؤسس سخاوتمند مدرسه علمیه «امراللهی» -در بلوار «صَدوقی» ابتدای کوچه بیست و یک ممیز یک -که در امور خیریه و رشد اسلام، همت و اراده بالایی داشتند بر طبق وصیت، در زیر زمین آن موقوفه به خاک سپرده شده است.
«حاج غلامعلی خرمی» متوفای ۱۳۶۸ شمسی، بانی بخشی از «مدرسه علمیه امام حسین (ع)» در خیابان «صفاییه» کوچه «آمار» بود که در قسمتی از همان مدرسه و در محیط شهری دفن شده است.
۱۴- قبر نایب خادم کورُش کبیر
در یکی از آرامستانهای قم به نام «بهشت معصومه» مزار بزرگ خاندانِ «نایب خادم کورُش کبیر» قرار دارد. خوابم یا بیدار هستم؟ آیا به قرنهای دور رفته ام؟ حرفی در این زمینه برای گفتن ندارم!
۱۵- قبر در مجاورت و داخل توالت عمومی
این نمونه بیشتر به ژانرهای وحشتِ سینمای «هالیوود» نزدیک است. برخی مُردگان از شانس بد، مزارشان جنب توالت عمومی قرار گرفته است البته از آنها بدشانس تر، آنهایی هستند که گورشان بعدها داخل توالت واقع شده است. گفتنی است حس و حال افراد زندهای که جهت قضای حاجت به این توالتها میروند، وصف ناشدنی و حس و حال آنان نیز که برای فاتحه خوانی بستگان خود که قبورشان در مجاورت این توالتها قرار دارند، بی شک غیر قابل وصف و بیان است. تصویر اول، «قبرستان ابوحسین» و تصویر بعدی «قبرستان نو» است.
نویسنده و محقق: سید مرتضی میرسراجی
شاید اصلا اون احترامی که ما برای قبر و میت قائل هستیم جنبه دینی نداره.
نویسنده محترم هرچند دروغ نگفته اما تمام راست را هم نگفته
در بسیاری از تصاویر، تصاویر کامل زده نشده و مطلب طوری نوشته شده که عجیب به نظر بیاید
مثلا بسیاری از قبر ها که در پیاده رو یا مقابل توالت یا در پاساژ یا کنار خبابان و ... به واسطه تعریض خیابان از قبرستان اصلی جدا افتاده اند که بیننده وقتی قبرستان کنار را می بیند می فهمد که ماجرای عجیبی نیست
اگار واجب بوده سرویس بهداشتی رو اونجا کنار قبور بسازند!
و علت هر کدام در اینترنت موجود است
برای نمونه قبر کنار جوب، به هنگام ساخت پاساژ و خیابان ارم در زمان شاه، وقتی مشاهده شد که جسد فیاض لاهیجی سالم است، مقبره او را دست نزدند
یا قبور در پیاده رو در کنار قبرستان وادی الرحمه است که به واسطه تعریض خیابان کیوانفر ، بخشی از قبرستان را تبدیل به پیاده رو کرده اند
و موارد دیگر نیز ...
من خودم اصالتا اهل روستايي در خراسانم قبرستان قديمي روستا رو تبديل به پارك و محل بازي بچه ها كردن ! هر كي كه فهميد نسبت به جابجايي سنگ قبر عزيزانش اقدام كرد ما كه در مشهد بيخبر بوديم قبرهاي گذشتگانمان ( كه حتي از نظر تاريخي قدمت قابل توجهي داشت ) رو خراب كردن و اثري از آثارشان نيست .
البته كشوري كه به زنده هاش اهميت ميده ! براي مردگانش هم حتما حرمت قائله
اگر یه نفر توی اتوبوس سکته کنه تابوتش رو میبندن به اتوبوس؟
بعضی از این قبرها مربوط به قرون گذشته اند و آن زمان اینجا قبرستان بوده نه خیابان و پاساژ. و امروز بخاطر شان و جایگاه ایشان شکل قبر را حفظ کرده اند.
دفن علما در منزلشان یا مسجد و حسینیه شان یک امر بسیار عادی بوده و هست.
این قبوری رو این اقا گذاشته اکثرشون از علما و فقهای صاحب شان و عرفان قدیم هستش.بخاطر همین دست بهشون نزدن.
کمی تفکر کنیم...
حاضرم قسم بخورم اگه این سرویس ها رو با فاصله از قبرستون میزاشتن گیر برعکسش رو میدادید
در ضمن نظام طبقاتی گورستانها و توجه داشتن به ظاهر قبر و سنگ و سنگ رو هم گذاشتن و برج برافراشتن با اندیشه ی انسانی و روح اسلام سازگاری ندارد
که دنیا سر به سر اندوه و در ده
به قبرستون گذر کن تا ببینی
که دنیا با رفیقونت چه کرده
همین رانندگیهای احمقانه ما رو ببین آیا غیر از آدمهای روانی کس دیگری اینجوری رانندگی میکنه؟چرا بیخودی همه چیز رو به دین وآخرت وصل میکنید ؟این یک موضوع حاد اجتماعیه که باید توسط مسئولین شهری قم ساماندهی بشه !بچه و بزرگ که دم و دقیقه نباید مرده قبر سر راهشون باشه پس امید به زندگی چی میشه؟ سازندگی و شادابی و مثبت نگری چی میشه؟اسلام دین خوب زندگی کردن در دنیا و آخرته نه فقط آخرت
خوب بود منطقش را هم خبرنگار شما شناسایی می کرد.
به عنوان مثال قبرهایی که در پاساژها و خیابانها هست علتش این هست که اینها قبرستان بوده اند و به مرور تبدیل به پاساژو یا خیابان شده اند
نه به كجا دفن ميشود
اصلا مهم نيست
اينا هم خرافاته
بدي كن بد باش بد مدفنت كنار ضريح باشه چه سود
این قبرهایی هم که می بینید کنار خیابون و...قرار دارن دور تا دور حرم 50 سال پیش کلا قبرستان بوده و هر کسی که از دوران قدیم می مرده و نمی تونستن مثل شاه عباس ببرنش عتبات عالیات می آوردن قم خاک می کردن و 50 سال پیش تصمیم می گیرن این قبرهای دور تا دور حرم رو که قبرهای خیلی قدیمی بودن رو کلا جمع کنن و خیابان و پاساژ و گسترش حرم و ... انجام بشه ولی یه تعدادی که معروف بودن رو نگه داشتن که از جمله اینایی هست که می بینید.
یه قبری هم هست کنار خیابون و کنار جوی آب هست وقتی داشتن قبرها رو خراب می کردن که استخوانها رو جمع کنن این یکی که خیلی هم قدیمی هست و نمی دونن کی هست جنازه اش سالم بوده و همونجا می زارن بمونه!
داخل خود حرم حضرت معصومه هم کلی شاه و پادشاه قبردارن مخصوصا مسجد بالاسر که سنگ قبری هم ندارن (همون اتاقی که سنگ مرمر داره و گلهای رنگی)
مرحوم آیت الله نجفی هم که خودش وصیت کرده بود ورودی کتابخانه اش خاکش کنن...
یه استاد دانشگاهی هم یه بار با یه سری دانشجو اومده بود برای داشنچوهاش توضیح میداد تو حرم و من شنیدم که قبر مهرداد دوم هم توی حرم خاک هست ولی نمی دونم منظورشون دقیبا کی بود.
نویسنده مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی است. ایشان در نجف از دنیا رفتند و در صحن امیرالمومنین دفن شده اند
به چی اعتقاد داری؟
این بی حرمتی به اموات است
ضمنانماز خواندن کنار قبرهامکروه هست باید برن مسجد اعظم کنار حرم مطهار
۲۰۳۰ سند انحطاط اخلاقی و اجتماعی است استعمار گران با امثال این سند سعی در زدن ریشه عفت و حیا و گسترش فساد و فحشا رو دارند و با این سند میخوان اینو از پیش دبستانی و مهد کودک تا دانشگاه توسط خانین مزدوران و جاهلان انجام بدن
مطالعه کنید لطفا
! - «حسن لاهیجی گیلانی قمی» دقیقاً ایشون کجاییه ؟
2 - قبر اتابک اعظم تا همین چند سال پیش قابل رویت بود و برخی زائران خانم از روی نا آگاهی از مزار این صدر اعظم قاجاری تبرک میجستند و آن را مانند امامزادگان واجب التعظیم زیارت میکردند !!!
مثلا گلپایگانی قمی
بروجردی قمی
فکر کنم برا خاطر اینه
این نام خانوادگی من در آوردی است
البته کاش علما که مدعی زندگی این دنیاو آن دنیا هستند قدری بر کراهت وجود مقبره در وسط زندگی مردم و گسترش فضای نخوت در این دنیا و زندگی مردم زنده تاکید میکردند.
درسته وسط یه خونه قبر باشه؟ اخه همینجوریش ملت هزار تا هیجان استرس دارند نمیگن یه قوت مرده بلند بشه و...
چراقبر درست جلوی سرویس بهداشتیه؟؟؟
چه وضعیه بابا!
واقعا تاسف از این همه جهالت
اندکی انصاف
به نظرتون نویسنده گفته در قرن چهارم هجری اینجا پاساژ بوده؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر نمی کنید در نقد مطلب مقداری بی انصافی می کنید؟ خب قبلا اینجا قبرستان بوده و به هر علتی اکنون قبر علی بن ابراهیم در پاساژ واقع شده
خوب است که نویسنده محترم توضیحات کافی از صاحب قبر داده است و قدمت آن را مشخص کرده است.
کمی در نقد دیگران تعصب نداشته باشیم. به جای این که نویسنده را به دلیل نگاه متفاوتش تقدیر کنیم او را به کم اطلاعی متهم می کنیم
مرادرشهرغم خاکم سپارند
کنارسنگ برروی مزارم
درخت بیدمجنونی بکارند.
دوستانی که مخالف مطلب بالا هستید: اسلام دین دنیا و آخرته نه فقط آخرت! این یک معضل شهریست که باید توسط مسئولین شهری قم حل گردد ؛هر ازگاهی به قبرستان رفتن فرق دارد با اینکه دائم قبر سر راه زن و بچه و بزرگ و کوچک باشد ! پس امید به زندگی چه میشود؟ سازندگی کشور چه میشود؟ ایجاد روحیه شادی و نشاط مورد نظر اسلام چگونه اتفاق می افتد؟ آیا آمار افراد افسرده و روانی کشور را میدانید
نمونه ناراحتیهای روانی را در رانندگیهایمان ببینید که سالی چند نفر بیخود و بی جهت به خاطر بی احتیاطی و عجله و رانندگیهایی که بیشتر به جنگ گلادیاتورها میماند تا رانندگی در خیابان و جاده کشته میشوند. اینها همه ریشه در مشکلات روانی دارد که میبایست کم کم مرتفع گردد.