انسان‌های اولیه راحت‌تر زایمان می‌کردند
کد خبر: ۱۵۷۶۱۳
تاریخ انتشار: 2019 September 26    -    ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴

امروزه برای زنان جوامع مدرن، درد زایمان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که پیش از تصمیم برای بچه‌دار شدن به آن فکر می‌کنند. مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه به نسبت انسان امروزی روند زایمان بسیار آسان‌تری داشتند.

 فرایند زایمان برای بسیاری از انسان‌های امروزی، فرایندی طولانی و همراه با درد است که نیازمند همکاری و همیاری پزشکان و پرستان بوده و تبعات آن تا چند روز می‌تواند ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر این سؤال ممکن است مطرح شود که چرا سایر گونه‌های نخستینیان مانند شامپانزه‌ها، به‌سادگی وضع حمل کرده و بدون نیاز به کمک دیگران، از پس این کار برمی‌آیند.

تیمی از دانشمندان برای پاسخ به این سؤال مهم، اقدام به بررسی نحوه زایمان انسان‌های باستانی و سایر شاخه‌های انسانی منقرض‌شده در طول تاریخ حیات انسان روی زمین کرده و نتایج قابل‌توجهی به دست آورند.

به گفته دکتر ناتالی لودیسینا (Natalie Laudicina) از اعضای این تیم تحقیقاتی، حدود دو میلیون سال پیش انسان‌های اولیه قادر به وضع حمل بسیار ساده و بدون دردی بودند.

بر این اساس، گونه انسانی منقرض‌شده آسترالوپیتیکوس سدیبا (Australopithecus sediba) که حدود ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار سال پیش در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرده، دارای زایمانی به نسبت ساده بوده است. وی در ادامه توضیحات خود افزود: «وسعت سر و شانه جنین انسان‌های باستانی، فضای کافی برای عبور از لگن مادر و خروج از رحم را داشت. این موضوع حتی در مورد تنگ‌ترین ابعاد کانال تولد نیز صدق می‌کرد.

امروز این داستان، بسیار متفاوت است و علاوه بر تنگ شدن ابعاد لگن مادران، اندازه سر و شانه نوزادان بزرگ‌تر شده و این امر موجب سخت شدن روند زایمان می‌شود.»

به گفته پژوهشگران، این عوامل باعث شده تا نوزادان انسان مدرن، به‌جای اینکه مستقیماً از لگن مادر بیرون بیایند، مجبورند چندین چرخش را از طریق کانال زایمان انجام دهند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تولد نوزاد انسان در طول تاریخ تکاملی خود به سمت دشوار شدن میل داشته است.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد موضوع فوق بسیار پیچیده بوده و پاسخ به این سؤال که چه زمان تولد نوزاد و زایمان انسان‌های مدرن پیچیده و دشوار شده، بسیار سخت است.

امروزه ما در بین زنان مختلف نیز شاهد تنوع در نحوه زایمان هستیم: برخی از زنان زایمان‌هایی نسبتاً آسان دارند که به‌هیچ‌وجه طولانی نمی‌شود درحالی‌که زنان دیگر زایمان‌هایی دارند که بیش از ۲۰ ساعت با درد شدید به طول می‌انجامند. به‌طورکلی می‌توان این موضوع را به رشد بیشتر سر و مغز انسان در طول مسیر تکاملی خود ارتباط داد.

منبع: سیناپرس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار