کشمکش بر سر فروش آثار باستانی در یک حراجی
کد خبر: ۱۵۷۰۶۶
تاریخ انتشار: 2019 September 20    -    ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵

فروش چندین اثر باستانی متعلق به دوران «پیشاکلمبی» در یک حراجی فرانسوی اعتراض دولت مکزیک را به دنبال داشت.

به نقل از رویترز،‌ وزارت خارجه مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۹۵ اثر از ۱۲۰ اثری که در یک حراجی فرانسوی به فروش رسیده، به فرهنگ مکزیک و شهر باستانی «تئوتیئواکان» ‌این کشور تعلق دارند.

کشمکش بر سر فروش آثار باستانی در یک حراجی

مدیر این حراجی اما در مصاحبه‌ای با رویترز نام دو فرد را به عنوان مالکان اصلی این آثار اعلام کرد. این مجموعه شامل چندین مجسمه، نقاب و آثار باستانی مربوط به مراسم مذهبی می‌شود که قدمت‌شان به هزاره پیش از میلاد تا قرن هجدهم پس از میلاد بازمی‌گردد.

تنش ایجادشده بر سر فروش این آثار باستانی متعلق به دوران «پیشاکلمبی» تنها یکی از چندین جدال اخیر بین موزه‌های غربی و کشورهای مختلف بر سر بازگرداندن آثار باستانی و هنری به کشور مبدأشان است. چندی پیش، مجسمه سه‌هزارساله «توت عنخ آمون» در حراجی «کریستیز» لندن به قیمت ۴.۷ میلیون پوند به یک خریدار ناشناس فروخته شد که این اقدام واکنش‌ و اعتراض‌های شدید دولت مصر را به دنبال داشت؛ تا جایی که مقامات مصر از پلیس «‌اینترپل» خواستند پرونده فروش آثار باستانی مصر در بریتانیا را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین سفیر مکزیک در فرانسه اظهار کرد: «مکزیک مالک این آثار باستانی است و فروش این آثار نه ‌تنها قوانین مکزیک را زیر پا می‌گذارد بلکه نقض قوانین بین‌المللی نیز محسوب‌ می‌شود.»‌

کمشکش بر سر فروش آثار باستانی مکزیکی در یک حراجی فرانسوی در حالی به وجود آمده که «‌امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، سال گذشته خواستار انجام تحقیقات کلی در رابطه با وضعیت کنونی آثار تاریخی دوره استعمار آفریقا شده و بازگرداندن آثار تاریخی به کشورهای صاحب را از جمله اولویت‌های خود بیان کرده و قول داده بود که حداقل ۲۶ اثر باستانی متعلق به «بنین» را به کشور اصلی خود بازگرداند.

چندی پیش دولت فرانسه بیش از ۴۰۰ اثر باستانی ربوده‌شده از جمله چندین سردیس، گلدان‌، کوزه‌ و جام‌های باستانی را که قدمت برخی از آن‌ها به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد، به مقامات دولت پاکستان تحویل داد. در سال جاری نیز چندین اثر باستانی به «پرو»‌ بازگردانده شد. همچنین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲۵۰ اثر باستانی مصری به قاهره بازگردانده شد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار