عجیب ترین دانستنی های قلب
کد خبر: ۱۵۶۸۱۷
تاریخ انتشار: 2019 September 18    -    ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

بعضی افراد نسبت به دیگران قلب بزرگتری دارند و از نظر جسمی، این چیز خوبی نیست و می‌تواند نشان دهنده بیماری قلبی یا فشار خون بالا باشد که هر دو می‌توانند منجر به نارسایی قلبی و ضربان قلب غیر طبیعی شود.

 قلب شما یک ارگان شگفت انگیز است که روزانه حدود ۱۰۰ هزار بار تپش دارد و بدن را با خون غنی از اکسیژن پر می‌کند.

همه می‌دانیم که قلب تقریباً به اندازه یک مشت است و قلب زنان سریعتر از قلب مردان می‌تپد، اما در ادامه با واقعیت‌های غیر معمول دیگری درباره قلبتان و کار‌هایی که می‌تواند انجام دهد آشنا می‌شوید.

قلب می‌تواند پس از جداشدن از بدن هم بتپد

از آنجا که قلب تکانه الکتریکی خود را دارد که توسط مغز تنظیم نمی‌شود بنابراین، تپش می‌تواند حتی در صورت جدا شدن قلب از بدن و تا زمانی که منبع کافی اکسیژن داشته باشد، انجام شود.

قلب در محلی که شما فکر می‌کنید قرار نگرفته است

از آنجایی که همه‌ی مردم دنیا گمان می‌کنند قلب در سمت چپ بدن قرار گرفته است، هنگام خواندن سرود ملی دست شان را روی آن قرار می‌دهند، ولی قلب در جایی درست زیر استخوان جناق است و فقط کمی به سمت چپ کج شده است.

سرطان قلب بندرت اتفاق می‌افتد

از آنجا که سلول‌های قلب در اوایل زندگی تقسیم خود را متوقف می‌کنند، جهش‌های ایجاد کننده سرطان در آن‌ها بسیار نادر است. با این وجود انواع دیگر سرطان‌ها می‌توانند به قلب هم سرایت کنند و شیمی درمانی می‌تواند به بافت آن آسیب برساند.

قرنیه تنها قسمت بدن که از قلب خون دریافت نمی‌کند

بیشتر بافت‌های بدن حاوی رگ‌های خونی برای تغذیه و محافظت در برابر عفونت هستند، اما قرنیه‌ها تنها قسمت بدن هستند که فاقد رگ‌های خونی هستند و به همین دلیل خون دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین به روش‌های دیگری مانند مایع اشکی تغذیه می‌شوند.

میزان پمپاژ خون توسط قلب شگفت‌انگیز است

هر فرد سالمی حدود ۶ لیتر خون در بدن خود دارد. در طول یک عمر قلب حدود یک میلیون بشکه خون را پمپاژ می‌کند.

بالا رفتن سایز کفش می‌تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد

اگر قلب شما به درستی پمپاژ نکند، بدن شما آب را در خود حفظ می‌کند و این باعث ایجاد تورم در پا‌ها می‌شود و همین امر باعث می‌شود کفش‌های شما برایتان دیگر اندازه نباشند. اگر متوجه تورم شدید و احساس کردید به کفش‌های بزرگتری احتیاج دارید، با پزشک خود مراجعه کنید.

عطسه باعث توقف فعالیت قلب نمی‌شود

این یک افسانه قدیمی است. وقتی عطسه می‌کنید، جریان خون به قلب کاهش می‌یابد. ضربان قلب این جریان را تنظیم می‌کند، اما قلب هرکزمتوقف نمی‌شود.

آیا قلب هم می‌تواند اندوهگین شود؟

هر اتفاق عاطفی ناگهانی می‌تواند باعث مشکلی به نام سندروم قلب شکسته شود که به آن کاردیومیوپاتی ناشی از استرس هم می‌گویند.

قلب بزرگتر می‌تواند نشانه یک مشکل جسمی باشد

بعضی افراد نسبت به دیگران قلب بزرگتری دارند و از نظر جسمی، این چیز خوبی نیست و می‌تواند نشان دهنده بیماری قلبی یا فشار خون بالا باشد که هر دو می‌توانند منجر به نارسایی قلبی و ضربان قلب غیر طبیعی شود.

قلب بر خلاف سایر اندام ها، خودش را ترمیم نمی‌کند

بر خلاف دیگر اندام‌ها و بافت‌های بدن، قلب آسیب دیده نمی‌تواند خودبخود بهبود پیدا کند، اما اندام‌ها و بخش‌هایی مانند پوست و استخوان بعد از بریدگی یا شکستگی برای ترمیم خود تلاش می‌کنند به همین دلیل درمان فوری یک حمله‌ی قلبی ضروری است و هر یک دقیقه پس از آن، ترمیم قلب را دشوارتر می‌کند.

ضربان قلب شما براساس موسیقی تغییر می‌کند

آیا متوجه شده اید که اگر استرس دارید موسیقی می‌تواند شما را آرام کند؟ مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی با سرعت زیاد می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد، در حالی که موسیقی آهسته سرعت آن را کاهش می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار