کشف بزرگترین ستاره نوترونی ۲ برابر خورشید
کد خبر: ۱۵۶۷۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

محققین دانشگاه وست ویرجینیا موفق به کشف بزرگ‌ترین ستاره نوترونی شدند. در مقاله منتشر شده آن‌ها آمده است که این ستاره ۴۶۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد و جرم آن تقریبا ۲ برابر جرم خورشید ارزیابی شده است.

این ستاره توسط تلسکوپ گرین بنک و به کمک دانشگاه وست ویرجینیا کشف شده است. محققین در حین تحقیقات برای یافتن امواج ثقلی متوجه جرم بسیار زیاد این ستاره نوترونی شدند. این ستاره که J0740+6620 نام‌گذاری شده است، جرمی ۲.۱۷ برابر خورشید دارد. اما نکته حیرت‌‌انگیز این است که تمام این جرم در کره‌ای به قطر ۲۵ کیلومتر جای گرفته است. بر اساس گزارش منتشر شده، محققین انتظار دارند به دلیل جرم بیش از اندازه و همچنین ابعاد کوچک، این ستاره به زودی به یک سیاه‌چاله تبدیل شود.

کشف ستاره نوترونی با کمک تلسکوپ گرین بنک

کشف بزرگ‌ترین ستاره نوترونی ۲ برابر خورشید

تلسکوپ گرین بنک

حال با یک مثال قصد داریم که درک بهتری از جرم این ستاره ایجاد کنیم. جرم خورشید حدود ۳۳۳۰۰۰ برابر بیشتر از جرم زمین است، در نتیجه با توجه به قطر کم این ستاره و همچنین جرم ۲.۱۷ برابری آن نسبت به خورشید، می‌توان گفت که اگر یک حبه قند از این ستاره را روی زمین بیاوریم، چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون تن وزن خواهد داشت.

Maura McLaughlin یکی از محققین این کشف می‌گوید:

در سایت گرین بنک، هدف ما تشخیص امواج ثقلی ساطع شده از تپ‌اخترهاست. برای دست‌یابی به این امر ما باید تپ‌اختر‌های بسیاری را در در کسری از ثانیه بررسی کنیم که به نوعی همان ستاره‌های نوترونی هستند.

تپ‌اختر (Pulsar) نوعی ستاره نوترونی چرخان است که سرعت چرخش بالایی داشته و پالس های مداوم انرژی از خود ساطع می کند.

روند تشکیل این ستاره نوترونی نیز قابل توجه است. زمانی که یک ستاره با حداقل جرم ۸ سولار (8 برابر جرم خورشید) منفجر می‌شود، ستاره نوترونی تشکیل می‌گردد که حداکثر دارای جرم ۳ سولاری خواهد بود. اگر جرم این ستاره نوترونی از این مقدار بیشتر شود، ستاره نوترونی به ستاره کوارکی تبدیل می‌شود که در نهایت منجر به تشکیل سیاه‌چاله خواهد شد.

دیجیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
0
" می‌توان گفت که اگر یک حبه قند از این ستاره را روی زمین بیاوریم، چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون تن وزن خواهد داشت."
واقعا فوق العاده نيست؟!!
پاسخ ها
جام
| |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
من حساب کردم با این وزن و قطر حجمی از آن معادل یک حبه قند با ابعاد یک سانتیمتری بیشتر از 500 ملیون تن میشه نه 100 ملیون تن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار