خطر جدی در کمین دختران پایتخت
کد خبر: ۱۵۶۱۱۸
تاریخ انتشار: 2019 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

ویتامین D یا کسیفرول، یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های محلول در چربی است که از طریق تابش نور خورشید و جذب منابع گیاهی( قارچ، غلات و برخی سبزیجات و میوه‌ جات) و حیوانی( کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین) تامین می شود.

 اصلی ترین راه دریافت ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است؛ برای اینکه تابش نور آفتاب برای تامین ویتامین دی، در بدن کفایت کند باید نواحی صورت و گردن و دست‌ها تا آرنج و ساق پا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض تابش مستقیم و بدون واسطه نور آفتاب باشد.

در حال حاضرعواملی مانند زندگی در مناطق شهری و همیشه ابری، آلودگی بیش از حد هوا، داشتن پوست تیره، اضافه وزن و گیاه‌ خواری از مهمترین علت های کمبود این ویتامین در بدن به شمار می روند؛ البته زندگی در مناطق شهری و آلودگی هوا نقش بیشتری نسبت به سایر عوامل در کمبود جذب این ویتامین دارند.

متاسفانه شهروندان ساکن در کلانشهرها (به ویژه در پایتخت)، به دلیل افزایش میزان آلایندگی های هوا (به ویژه در فصل سرد سال) و حجم انبوه ساختمان ها و برج ها و حتی مردمان ساکن در مناطق گرمسیری مانند بوشهر( به علت گرمی هوا بیشتر از محیط های خنک و سایه دار استفاده می کنند)، از نعمت نور خورشید محروم هستند. در این بین زنان به علت پوشش بیشتر نسبت به مردان در معرض کمتری از نور خورشید قرار دارند.

این در حالی است که ویتامین D نقش مهم و اساسی در پیشگیری از ابتلا به نرمی استخوان (استئومالاسی) و پوکی استخوان (استئوپروزیس) دارد و کمبود آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی، التهابی روده، زوال عقل و آلزایمر، دیابت و MS را افزایش دهد.

به گفته ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، در حال حاضر ۷۶ درصد دختران ایرانی از کمبود ویتامین D رنج می برند؛ قرار است این دختران مادران آینده این سرزمین باشند.

وی کمبود کلسیم و ویتامین D را یکی از عوامل زمینه ساز پوکی استخوان در دختران عنوان کرد و گفت: نور آفتاب در تامین ویتامین D اهمیت فراوانی دارد بنابراین مناسب سازی مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است. اکنون شرایط آزادانه فعالیت ورزشی دختران تنها در مدارس غیرانتفاعی ایجاد شده بنابراین لازم است که شهرداری برای مناسب سازی مدارس دخترانه دولتی اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع: سیناپرس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار