عقده خاک بر سری ایرانیان
کد خبر: ۱۵۵۸۴۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
ما یکسری جملات کلاسیک داریم که این گونه آغاز می‌شود: در کشور‌های پیشرفته، این جملات با کشور‌های پیشرفته یا با بقیه کشور‌های دنیا شروع می‌شود و هر چیزی که واقعیت دارد یا ندارد، اما آرزوی ماست را می‌گوییم. گویی که ده‌ها سال تمام کشور‌های دنیا را بررسی میدانی و حضوری کرده ایم. اگر یک ژاپنی بیاید و چند عدد پلاستیک از روی زمین بردارد، می‌گوییم که آن‌ها چقدر با شعورند و ما چقدر ...!

عقده خاک بر سری ایرانیان

عقده خاک بر سری ایرانیان«تابناک باتو» ـ عقده خاک بر سری ایرانیان چهار نشانه دارد؛

۱- نوستالوژی دیروز؛ همیشه می‌گوییم که دیروز، خیلی بهتر از امروز بود. هر سال می‌گیم دریغ از پارسال. ولی هیچ یک از ما حاضر نیستیم که به زندگی سی سال قبل بازگردیم.

۲- غازپنداری مرغ همسایه: ما یکسری جملات کلاسیک داریم که این گونه آغاز می‌شود: در کشور‌های پیشرفته، این جملات با کشور‌های پیشرفته یا با بقیه کشور‌های دنیا شروع می‌شود و هر چیزی که واقعیت دارد یا ندارد، اما آرزوی ماست را می‌گوییم. گویی که ده‌ها سال تمام کشور‌های دنیا را بررسی میدانی و حضوری کرده ایم. اگر یک ژاپنی بیاید و چند عدد پلاستیک از روی زمین بردارد، می‌گوییم که آن‌ها چقدر با شعورند و ما چقدر ...! ولی اگر یک گروه ۱۰ نفره سه شبانه روز خود را برای پاکسازی جنگل صرف کنند بازتابی پیدا نمی‌کند. اگر در اسکاتلند کسی مغازه اش را باز بگذارد و قیمت اجناس را بزند و برود و هر کسی خودش حساب کند این عین فرهنگ است، اما اگر در ایران کسی چنین کند (که کرده است) می‌گوییم.

۳- نفرت از مسئولین و دیگران: دیگران بد رانندگی می‌کنند. دیگران صف را رعایت نمی‌کنند. دیگران بی توجهند. دیگران صدای ضبط شان بالاست. دیگران فرزندانشان را درست تربیت نمی‌کنند. اشکال کار در دیگران است اگر نه حتما مسئولان مقصرند!

۴- ناامیدی نسبت به هر گونه تلاش: از نظر ما قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد! این بهبود‌ها هم که می‌بینی اتفاقی، موردی و موقت است.

عده‌ای هم موج‌سوار پوپولیست با توجه به «عقده خاک‌برسری ایرانیان» به «فرمول جادویی محبوبیت و لایک در یک دقیقه» دست یافته اند. این فرمول محبوبیت یک دقیقه‌ای چیست؟

هر جا نشستید بگویید می‌توان «یک شبه» گرانی، فساد و تبعیض و رانت و... را از بین برد و بعد قیافه دلسوز واقعی مردم را بگیرید و بگویید حیف که نمی‌خواهند.
بگویید که در فلان کشور چنین کاری می‌کنند. دقت کنید که اصلا لازم نیست که واقعا در آن کشور چنین کاری کنند. شما فقط احتیاج دارید که از غازپنداری مرغ همسایه استفاده کنید.
مدام بگویید همشون سر و ته یه کرباسند. در پشت هر پیشرفتی، مذاکره ای، تعاملی، کاسه‌ای زیر نیم کاسه هست (تئوری توطئه) و بدون اینکه راهکار عملی بدهید صحنه را ترک کنید. با این دستورالعمل یک دقیقه ای، شما هزاران لایک به دست می‌آورید.

تجویز راهبردی

چه می‌توان کرد؟

۱- کمی فقط کمی در مورد جهان بیشتر بدانیم. حتی یک مورد هم دیده نشده است که کشور‌ها و ملت‌ها یک شبه، یک ساله، حتی یک دهه به پیشرفت و رفاه رسیده باشند.

۲- به خاطر بیاوریم در همه کشورها، هنوز که هنوز است چالش‌های جدی دارند؛ یکی از افسردگی رنج می‌برد، دیگری از ترافیک وحشتناک (گاهی چهار ساعت در ترافیک می‌مانند)، دیگری از آلودگی شدید هوا، بعدی از اعتیاد و خودکشی فزاینده، دیگری از اختلاف طبقاتی بسیار زیاد، دیگری از پیری سن و آخری از سنت‌های غلطی مانند گاوبازی یا گاوپرستی! اینگونه نیست که دنیا همه با فرهنگ، خوش حال و خوش آتیه باشند و ما نفرین شدگان زمین.

۳- دیدن ابتکارات: نسل جدیدی که من می‌بینم از ما خلاق تر، امیدوارتر و باهوش‌تر هستند. هر روز می‌بینم که چه ایده‌های نابی را به اجرا می‌گذارند. آن‌ها هر روز دنیا را بهتر می‌کنند. امروز من راحت‌تر و بهتر از دیروز کتاب می‌خرم، تاکسی می‌گیرم، پول جابجا می‌کنم، قبض پرداخت می‌کنم، خرید می‌کنم، کولر خانه ام را تعمیر می‌کنم. اگر امروز ماشینم خراب شود کمتر از ۱۵ دقیقه تعمیرکار سیار می‌رسد (این را بر اساس تجربه می‌گویم و نه آرمان و آرزو). سریع‌تر از جریان اخبار و اطلاعات از کانال‌های متنوع قرار می‌گیرم. تا دیروز باید به سختی و با دایال آپ به اینترنت کم سرعت وصل می‌شدم، اما امروز فیلم می‌بینم. همه این‌ها را مدیون جوانان باهوشی هستم که عقده خاک بر سری ایرانیان را ندارند. اصلا وقت ندارند و وقت نمی‌کنند به نوستالژی دیروز، نفرت از دیگران و مسئولان و ناامیدی به فردا و غازنما‌های همسایه فکر کنند. فقط ایده می‌دهند و اجرا می‌کنند، شکست می‌خورند و بهبود می‌دهند و دوباره شروع می‌کنند.

ایران ما زخمی است، افتان و خیزان به پیش می‌رود. اما به پیش می‌رود. شما می‌توانید من را نیز به لیست کسانی که نسبت به آن‌ها نفرت دارید اضافه کنید و بگویید همه سر و ته یک کرباسند یا اینکه آستین‌های تان را بالا بزنید و کاری کنید.

مجتبی لشکربلوکی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
0
39
هستند كساني كه درست رانندگي مي كنند ، درست اپارتمان نشيني مي كنند ، درست غذا مي خورند ، درست حرف مي زنند ، ... به عبارتي درست زندگي مي كنند . حق طبيعي اينهاست كه نسبت به مردمان بي مبالات و سهل انگار اعتراض داشته باشند . اعتراض هم نوعي امر به معروف و نهي از منكر است .
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
موضوع اینجاست که در قرن بیست و یکم اگر هر کشوری ریشه، اصل و سنتش را به فراموشی سپرد و خواست که کاملا به یکی از چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه یا آلمان تبدیل شود، سرآخر هیچیِ هیچی نمیشه
دقیقا مثل ماجرای پرنده ای که راه رفتن پرنده دیگری را تقلید کرد اما سرانجام راه رفتن خودش راهم فراموش کرد!
ناشناس
| |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
یه چیز ما داریم که هیچ کشوری تو دنیا نداره اونم بیگانه پرستی محضه
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
7
37
کی گفته ما حاضرنیستیم به زندگی 30سال قبل برگردیم من ولله حاضرم یه چیزی هم بدم به زندگی 40سال قبل برگردیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
منهم دلم میخواد بچه بشم و در بچگی بمیرم و هرگز بزرگ نشم که این روزهارو ببینم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
0
12
همه باید برای بهتر شدن همت کنیم و سختی تحمل کنیم ودرستکار و با وجدان باشیم در ضمن راستگو و شفاف مردم و مسیولین
مجید
|
Spain
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
14
12
جهانگرد اسپانیایی که این تابستان ایرانگردی کرده بود پیشم آمد و به من گفت: من تمام دنیا را گشته ام و ملتی مثل ملت ایران هنوز ندیده ام.ما از شما ایرانیان هنوز خیلی چیزها هست که باید بیاموزیم. خون گرمی و مهربانی امنیت و آسایش در سفر و دها چیز دیگر. واقعا کیف کردم.
خشایار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
7
7
آفرین . و جمله ها کلیشه ای مثل جهان اول جهان سوم از کسانی میشنویم که ازشون سوال کنی جهان اول از چه لحاظی فنی یا اخلاق ؟ پس این همه جنگ سالیان اخید نشانه چیه ؟متاسفم که این جماعت شب تا صبح پا بی بی سی و من وتو از صبج تا شب هستن و چیز مثبتی از ایران نخواهند شنید .کاش بیشتر به دنیا سفر میکردیم و میتونستیم زندگی کنیم نه فقط توریست باشیم تا با واقعیت آشنا میشدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
12
7
ممنمون بسیار زیبا و به حق بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
8
17
من يكي حاضرم برگردم 25 سال پيش.در حال حاضر ژاپني ها مردمان بسيار تربيت شده و آرامي هستند و ... . لطفا سفسطه نكن مغلطه بافي هم درنيار.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
3
1
این یه قلمه نان چه بلایی سر ادم میاره باید همه چیز را یه جوری توجیه کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار