اعلام ممنوعیت ۶۰ روزه سوزاندن در آمازون
کد خبر: ۱۵۵۱۱۸
تاریخ انتشار: 2019 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵

به دنبال اعتراض‌های جهانی در مورد آتش سوزی‌های آمازون و داده‌هایی حاکی از وقوع صدها حریق جدید در این جنگل‌های بارانی روز گذشته (پنج‌شنبه) ممنوعیت ۶۰ روزه سوزاندن در برزیل اعمال شد.

فرمان صادر شده توسط ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، پس از تشدید فشارهای بین‌المللی بر روی بدترین آتش‌سوزی سال‌های اخیر آمازون که باعث ایجاد اختلافات دیپلماتیک بین برزیل و اروپا شده، صادر شده است.

اما فعالان زیست محیطی به سرعت نسبت به عملی شدن این ممنوعیت ابراز ناامیدی کردند. به گفته یکی از این فعالان، افرادی که بدون مجوز اقدام به سوزاندن جنگل‌ها برای اهداف کشاورزی می‌کنند، از این ممنوعیت‌ها پیروی نخواهند کرد.

هزاران سرباز و آتش‌نشان از آخر هفته برای مقابله با آتش‌سوزی‌های آمازون مستقر و دو فروند هواپیمای هرکولس C-130 و هواپیماهای دیگری برای عملیات اطفای حریق به مناطق شمالی برزیل اعزام شده‌اند.

اعلام ممنوعیت ۶۰ روزه سوزاندن در آمازون

پلیس برزیل روز گذشته (پنج‌شنبه) سه نفر را به دلیل سوزاندن بیش از ۵۰۰۰ هکتار در یک منطقه حفاظت‌شده در ایالت "پارا"ی این کشور بازداشت کرد.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد بیش از ۱۶۰۰ آتش‌سوزی طبیعی جدید بین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آغاز شده که شمار آتش‌سوزی‌های طبیعی سال جاری میلادی (۲۰۱۹) را در مجموع به ۸۵ هزار مورد رسانده است. این شمار، بیشترین تعداد از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. حدود نیمی از این آتش‌سوزی‌ها در حوضه وسیع آمازون قرار دارند.

این در حالی است که بولسونارو مدعی شده آتش‌سوزی‌های امسال کمتر از میانگین سال‌های اخیر بوده است.

آنتونیو گوترش، رئیس سازمان ملل همچنین برگزاری نشستی از کشورهای کلیدی را برای جلب حمایت از آتش‌سوزی‌هایی که باعث ویران شدن بخش‌هایی از بولیوی شده، پیشنهاد داده است.

وی ضمن مطرح کردن این پیشنهاد اعلام کرده که به شدت برای بسیج منابع درخواست کرده و با کشورها در تماس بوده است تا ببیند آیا در طول جلسه عالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌توان نشستی اختصاص داد که به بسیج پشتیبانی از آمازون اختصاص یابد یا خیر؟ وزارت امور خارجه برزیل گفته که از این پیشنهاد اطلاعی ندارد.

این نشست مقامات "خارجی" را ترغیب می‌کند که قبل از ارائه طرح‌های جدید، درباره سیاست‌های محیط زیستی برزیل، شرایط آمازون و اقدامات انجام شده برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

پیشنهادهای بین‌المللیِ کمک برای مقابله با آتش‌سوزی ها یک مسئله داغ و مهم در برزیل است که بولسونارو و سایرین اصرار بر حق حاکمیت این کشور بر سر آمازون را دارند.

بولسونارو روز چهارشنبه فرانسه و آلمان را پس از پیشنهاد ۲۰ میلیون دلاری G7 برای کمک به آمازون به "خرید" حاکمیت برزیل متهم کرد.

با این حال فرمانداران چندین ایالت در آمازون در جلسه روز سه‌شنبه به بولسونارو اعلام کرده بودند که کمک های بین‌المللی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های آمازون لازم است. این تقاضا پس از آن صورت گرفت که نروژ و آلمان حدود ۷۰ میلیون دلار یارانه حفاظت از آمازون را در ابتدای ماه جاری متوقف کردند.

مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد یک هواپیمای بمباران آب که با هزینه G7 تأمین مالی شده است برای کمک به مبارزه با آتش‌سوزی‌های آمازون با هماهنگی با شیلی از پاراگوئه پرواز کرده است.

هم‌چنین درخواست جدید بولسونارو در روز چهارشنبه مبنی بر عقب‌نشینی امانوئل مکرون از توهین‌هایی که به او می‌کند، جنگی لفظی را بین این دو نفر تحریک کرده است که بیم‌ها را نسبت به بر هم خوردن معامله تجاری عظیم بین اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل برانگیخته است.

در این اوضاع وخیم، مکرون بولسونارو را به دروغگویی درمورد وضعیت تغییرات اقلیمی برزیل متهم کرده و در همین حال بولسونارو مکرون را به دلیل داشتن ذهنیت استعمارگر مورد حمله قرار داده است.

با وجود تمام این اتفاقات، حتی هنگام صدور فرمان بولسونارو مبنی بر ممنوعیت سوزاندن جنگل‌ها با اهداف کشاورزی، هنوز هم در مورد چگونگی اجرای این ممنوعیت دو ماهه سوزاندن در منطقه دورافتاده‌ای که جنگل‌زدایی‌ها امسال نیز در آن افزایش یافته، تردیدهایی وجود دارد، چرا که سازمان‌های متصدی نظارت بر چنین فعالیت‌های غیرقانونی بسیار ضعیف شده‌ و عملکرد خوبی ندارند.

گروه زیست محیطی صندوق جهانی حیات وحش (WWF) برزیل اعلام کرده که در حال حاضر نیز قوانین و ابزارهایی برای کشف جنگل‌زدایی‌ها و سوزاندن‌های غیرقانونی وجود دارد که اجرایی نمی‌شوند، چرا که اطمینان از بخشودگی‌ها در برابر زیر پا گذاشتن این قوانین، جرقه بزرگی است که آتش‌سوزی‌ها را آغاز می‌کند.

کارشناسان می‌گویند افزایش پاکسازی اراضی طی فصول طولانی و خشک برای برداشت محصولات زراعی یا چرای دام‌ها مشکل عود آتش‌سوزی‌ها را تشدید کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع برزیل اظهار داشته که آتش‌سوزی‌های آمازون تحت کنترل و به دلیل بارندگی‌های اخیر در مناطق درگیر آتش‌سوزی‌ها، تعداد حریق‌ها رو به کاهش است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار