سرازیر شدن طلای کثیف به بازارها با شمش‌های طلای با برندهای تقلبی
کد خبر: ۱۵۴۹۶۶
تاریخ انتشار: 2019 August 29    -    ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵

مدیران بانک‌ها و پالایشگاه‌های طلا به رویترز گفتند که بحران جعل شمش‌های طلا بازار‌های طلای جهان را در برگرفته است. شمش‌های طلایی که به طور فربکارانه‌ای دارای لوگوی پالایش‌گاه‌های معتبر هستند، برای ورود طلای غیرقانونی یا قاچاق به بازار‌های جهان و پول‌شویی، تولید می‌شوند. شناسایی این شمش‌های جعلی بسیار مشکل است و این آن‌ها را به ابزاری ایده‌آل برای دلالان مواد مخدر و اسلحه تبدیل کرده است.

به گفته مدیران ارشد صنعت پالایش طلا و بانک‌های بزرگ، در ۳ سال گذشته، شمش‌هایی به ارزش حداقل ۵۰ میلیون دلار با لوگوی پالایشگاه طلای سوئیس ضرب شده‌اند. این شمش‌ها توسط ۴ پالایشگاه ممتاز طلای سوئیس شناسایی و در صندوق طلای بانک جی‌پی‌مورگان، که یکی از بزرگترین بانک‌های فعال در قلب صنعت طلا است، کشف شدند.

۴ مدیر ارشد این بانک به رویترز گفته‌اند که حداقل ۱۰۰۰ شمش یک کیلویی استاندارد که به آن‌ها کیلوبار می‌گویند، با مشخصات جعلی بوده‌اند. البته این درصد کوچکی از صنعت تولید شمش طلای جهان است که سالانه ۲ الی ۲.۵ میلیون شمش یک کیلویی تولید می‌کند. اما ممکن است هزاران شمش دیگر شناسایی نشده باشند و هزاران شمش دیگر همچنان در چرخه خرید و فورش هستند.

در حالی که تشخیص شمش‌های جعلی که معمولا دارای خلوص پایینی هستند، آسان است، این شمش‌های جعلی جدید از طلای واقعی و با خلوص خیلی بالا استفاده می‌کنند و تنها چیز جعلی در مورد آن‌ها مشخصات حک شده و مهر شرکت تولیدکننده است.

این شمش‌های جعلی جدید راهی نو برای پول‌شویی و ورود پول‌های کثیف به بازار است. هنوز مشخص نیست که این شمش‌ها توسط چه کشوری تولید می‌شوند، اما بیشترین احتمال این است که آن‌ها در چین، که بزرگترین تولیدکننده طلای جهان است تولید شده باشند و با استفاده از تاجران این کشور به بازار‌های بزرگی مانند هنگ‌کنگ، ژاپن و تایلند راه یافته باشند. هرچند احتمال کشف و ممنوعیت خرید و فورش این شمش‌ها در غرب آن‌ها را وارد بازار‌هایی مانند بخش‌هایی از آفریقا، ونزوئلا، کره‌شمالی و سایر کشور‌هایی که به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌باشندف کرده است.

منبع: مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار