چینی‌ها شن را به خاک تبدیل کردند
کد خبر: ۱۵۴۸۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 28    -    ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

پژوهشگران چینی موفق شدند ویژگی‌های خاک را به شن‌ها منتقل و بیابان‌ها را به مناطق قابل کشت تبدیل کنند.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داد: یک گروه تحقیقاتی چینی راهکار جدیدی برای تبدیل کردن بیابان‌ها به مناطق زراعی یافته است، امری که می‌تواند به بیابان‌زدایی در منطقه خاورمیانه کمک شایانی کند.

«ی چی چیان» استاد دانشگاه «چونجچینگ» که ریاست این گروه پژوهشی را بر عهده دارد، در این‌باره گفت: آزمایش‌های انجام‌گرفته برای بهبود شرایط محیط‌زیستی بیابان‌های «اولان بوه» در منطقه مغولستان داخلی، توانست نتایج بسیار قابل قبولی در زمینه بیابان‌زدایی این منطقه خودمختار به دست آورد.

به گفته دانشمند چینی، در این اقدام منحصربه‌فرد کارشناسان موفق شدند تفاوت ویژگی‌های مکانیکی مولکول‌های خاک و شن را بیابند و به فناوری‌ای دست پیدا کنند که مولکول‌های شن نیز از همان ویژگی مکانیکی و محیط‌زیستی مولکولی خاک بهره‌مند شوند .

او خبر داد این کار از طریق افزودن یک ماده مرتبط‌کننده انجام گرفته و توانسته است به شن‌های تعدیل‌شده توانمندی بالایی در ذخیره‌سازی رطوبت، مواد مغذی و هوا بدهد؛ اقدامی که می‌تواند مناطق بیابانی را به زمین‌های قابل کشت تبدیل کند.

به گفته این دانشمند: تاکنون در 2 میلیون متر مربع، که به شکل پایلوت در نظر گرفته شده، انواع محصولات کشاورزی به عمل آمده و توانسته‌ایم ذرت، سیب‌زمینی، ترب، سویا، گوجه‌فرنگی، هندوانه و صیفی‌جات مختلف برداشت کنیم و چند نوع گل‌وگیاه مختلف نیز در آن کشت شده است.

اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خان محمدعلی آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
1
خدارو بینهایت مرتبه شکر انشاءالله که راست باشه
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
1
خدمتگذار واقعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار