مورد عجیب «سوغاتی» مهران مدیری
کد خبر: ۱۵۴۲۷۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 22    -    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مهران مدیری چهره شناخته شده‌ای در عرصه طنز است که طرفدارانش به او لقب «سلطان طنز» را داده اند. او گاهی کنسرت می‌گذارد، بلیط کنسرت هایش به سرعت به فروش می‌رسند. شهرت یا صدا، کدامیک باعث می‌شود تا سالن‌های کنسرت او مملوء از جمعیّت شوند؟

مورد عجیب «سوغاتی» مهران مدیریاختصاصی «تابناک باتو»ـ  مهران مدیری چهره شناخته شده‌ای در عرصه طنز است که طرفدارانش به او لقب «سلطان طنز» را داده اند. او گاهی کنسرت می‌گذارد، بلیط کنسرت هایش به سرعت به فروش می‌رسند. شهرت یا صدا، کدامیک باعث می‌شود تا سالن‌های کنسرت او مملوء از جمعیّت شوند؟ این سؤالی است که افراد متخصص در زمینه صدا و موسیقی و مخاطبان کنسرت‌های او به یک اندازه می‌توانند به آن پاسخ دهند.

نکته‌ای که توجه ما را درباره کنسرت‌های اخیر او جلب می‌کند بازخوانی یک ترانه پیش از انقلاب تحت عنوان «سوغاتی» است. به تازگی در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام انتشار فیلم‌های بازخوانی این ترانه در کنسرت او بار دیگر داغ شده است. همین ماجرا دستاویزی شد تا به واکنش‌هایی که بازخوانی این ترانه با صدای مدیری تاکنون داشته است بپردازیم؛ از اعتراض چهره‌های موسیقی گرفته تا واکنش‌های مردم در فضای مجازی، اما پیش از آن بهتر است بدانیم که ماجرای سوغاتی چیست:

مورد عجیب «سوغاتی» مهران مدیری

شناسنامه یک ترانه: سرماخوردگی خواننده اصلی و اشتباه ماندگار

تاریخ ساخت و اجرای ترانه سوغاتی از ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ هجری شمسی می‌باشد. «اردلان سرافراز» این ترانه را با تقدیم به «نصرت رحمانی» سرود، آهنگساز آن «محمد حیدری» و ارکستراسیون آن «ناصر چشم آذر» بودند و «معصومه دَده بالا» با نام هنری «هایده» آن را خواند.

«هومن خلعتبری» موزیسین خارج نشین، چندی پیش در ماه مِه سال ۲۰۱۶ میلادی با زبانی کنایه آمیز درباره ترانه سوغاتی به افشاگری پرداخت و پرده از اشتباهات موجود در آن برداشت و نوشت:
«وقتی هایده با وجود سرماخوردگی و گرفتگی صدا، برای امتحان کردن ترانه ماندگار " سوغاتی " به استودیو رفت، هیچگاه فکر نمیکرد این " امتحان " جزو ده ترانه برتر موسیقی پاپ و برای همیشه به دنیا باقی خواهد ماند و دیگه اجرای بهتر و شایسته تری (بدون سرماخوردگی) وجود نخواهد شد. شاید پیش خودش گفته: " خُب عیبی نداره! الان که فقط یک تست خالیه! "

شاید وقتی هایده تکه شعر " واسه کبوتر‌های عشق " رو به اشتباه " دست کبوتر‌های عشق " خواند (واژه‌های واسه و دست جابجا اجرا شده اند)، در اتاق فرمان استودیو فکر کردند که: " خُب ...! حالا بعداً تو ضبط اصلی، صحیح خواهد گفت! الان که فقط یک تست خالیه! ".

شاید وقتی ادیت و تدوین ارکستر این ترانه (در قسمت تکرارش/ حدود دقیقه ۴.۱۵) ایراد بزرگی پیدا کرد و ادیت موسیقی تمیز و روان نشد، پیش خودشون گفتند: " آره خُب... خوب نیست! ولی بعداً، درستش میکنیم که ادیتش تمیزتر از آب در بیاد ...! الان که فقط یک تست خالیه!»

مورد عجیب «سوغاتی» مهران مدیری

بازخوانی‌های ترانه از علی لهراسبی و رضا صادقی تا مهران مدیری

این ترانه در سال‌های پس از درگذشت خواننده اصلی، در داخل و خارج از کشور، بار‌ها توسط خوانندگان متعددی بازخوانی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به علی لهراسبی (وقتی میای) و رضا صادقی (سوغاتی) اشاره کرد. همچنین این ترانه در سکانسی از فیلم سینمایی «پل چوبی» توسط برزو ارجمند بارخوانی شد، نکته جالب این است که مهران مدیری در این سکانس برزو ارجمند را در خواندن ترانه سوغاتی همراهی می‌کند. با این حال بازخوانی ترانه سوغاتی در کنسرت مهران مدیری یکی از جنجالی‌ترین آن‌ها بود که با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.

گفتنی است مدیری در حوزه موسیقی فعالیت داشته است که از آن جمله می‌توان به فعالیت با گروه موسیقی دارکوب، خواندن تیتراژ‌های سریال‌های تلویزیونی و … اشاره کرد. مهران مدیری شامگاه چهارشنبه، سی‌ام مرداد ۹۷ در کنسرتش برج میلاد قطعه‌ای را خواند که به گفته خودش بعد از سال‌ها اولین بار بود که خوانده می‌شد. مدیری در این مورد گفت: ترانه‌ای را که می‌خواهم برایتان بخوانم برای اولین بار است که دارد خوانده می‌شود و بعد از این همه سال اصلا خوانده نشده است؛ «وقتی میای صدای پات» …. این صحبت‌های مدیری با تشویق ممتد تماشاگران همراه شد و او گفت: «چقدر همه‌مان خاطره داریم. نسل قدیم، نسل وسط و نسل جدید. ما به اردلان سرفراز، شاعر نازنین این ترانه زنگ زدیم و از او اجازه گرفتیم و او با بزرگواری گفت: بخوانید. تنظیم این اثر هم از دو عزیزی است که روح هر دویشان شاد باشد؛ محمد حیدری و ناصر چشم آذر.»

انتقاد تند شهرام آذر از خوانندگی مهران مدیری

پس از اجرای بازخوانی سوغاتی در کنسرت مهران مدیری، سندی (شهرام چشم آذر) به مهران مدیری بابت خواندن آهنگ «سوغاتی» در کنسرتش اعتراض کرد و در اینستاگرام خود متن اعتراض خود را منتشر کرد. شهرام آذر ضمن انتقاد از اجازه یافتن مهران مدیری برای اجرای ترانه «سوغاتی» هایده درباره خوانندگی او نوشت: «مردم شما را به عنوان هنرپیشه طنز اجتماعی (نه سیاسی) میشناسند که این را از راه تمسخر دیگران و تیکه و مزه پرانی به دست اوردید و نه از راه بازیگری ممتاز و این کار را خوب اجرا می‌کنید. بنده حقیر به شما توصیه می‌کنم که همین راه را ادامه دهید و هرگز به فکر خوانندگی نباشید به چند دلیل. کاملا بدون احساس می‌خوانید. وسعت صدای بسیار کمی دارید. اجرای تحریر موسیقی ایرانی را نمی‌دانید. نمی‌توانید کلمات شعر را با احساس خود ان کلمه اجرا کنید. شنونده فکر می‌کند که شما دارید شوخی می‌کنید.»

مورد عجیب «سوغاتی» مهران مدیری

کنایه حمید حامی به مهران مدیری و اجرای ترانه «سوغاتی» در کنسرت او

حمید حامی درباره ترانه «سوغاتی» در کنسرت مهران مدیری و مجوزنگرفتن ناصر چشم آذر گفت: شما تصور کنید آهنگساز یک قطعه برای مجوز گرفتن عمرش را بگذراد آخرهم نگیرد و از غصه مجوز نگرفتن بمیرد بعد در کنسرت مردم آن را بخوانند و، چون مردم خواندند کلا مجوزش را لغو کنند و یک نفر به واسطه روابطش با آقایان بدون مجوز کار ایشان را بخواند.

واکنش‌های مردم در فضای مجازی

در این بخش چند کامنت از مردم در فضای مجازی و در یک هفته اخیر را می‌خوانید، کاربری به نام مصطفی در واکنش به بازخوانی سوغاتی مدیری می‌پرسد: نمیدونم چرا به جایگاه خودش قانع نیست، ساناز می‌نویسد: بازیگر و کارگردان بی نظیری هستی، بسنده کن و خدا رو شاکر باش. عباس از جمله کاربرانی است که کار مدیری را تأیید می‌کند و می‌نویسد: همین که مردم رو حال میاره دمش گرم!
نظر شما درباره این واکنش‌ها و جنجال‌ها چیست؟ آیا به خواندن این ترانه با صدای مهران مدیری تمایل دارید؟ با ذکر دلیل بیان کنید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
0
2
عجب آهنگیه با صدای بی نظیر هایده
مانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
0
1
به قول استاد محمد حیدری همه چیز این آهنگ با هم جور میاد
مجید
|
Spain
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
1
3
مردم می روند که ببیننش. والا صداش و کارش برای کنسرت بدرد نمی خورد.
پیشنهاد می کنم کنسرت مخلوط بگذارد و در بین اجراها کمی بخواند وخودش در درجه اول شومن و طنز پرتازی کند که پول مردم به هدر نرود.
ناشناس
|
Sweden
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
3
1
بله چون خودشو وکاراکترشو دوست دارم ، صداش هم مثل وجودش گرم و انرژی داره
بهلول
|
United States
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
2
2
بنظرم کسی که از شهرت ومعروفیت فوق العاده ای برخورداره،خیلی باید از خود گذشتگی بکنه وبا خواندن خود وخوب کردن حال مردمش ،به معروفیتش لطمه وارد نکنه .پس آقای مدیری از خیلی از داشته های خودش گذشته واقدام به اینکار کرده است.آقا ،دمت گرم وسرت خوش باد......شاد زی مهر افزون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
2
3
مدیری صدای بدی نداره ولی نه برای خوانندگی . برای گویندگی خوبه ولی خوانندگی اصلا و ابدا ....
عباس ثانی
|
-
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
1
3
با سلام اجرای برخی از اثار ماندگار حتی در صورت تبحر و تسلط کامل خواننده بعلت ماندگاری ذهنی اثر اولیه برای مخاطب کاری بس مخاطره انگیز است,حال که اقای مدیری بدون هرگونه تسلط بر موسیقی ایرانی و فالشی اشکار صدا مبادرت به اجرای این اثر بدون درنظر گرفتن عواقب ان نموده اند و متاسفانه مخاطب نیز بعلت عدم وجود سواد موسیقایی این امر را ترغیب بی جهت میکند,بیش از پیش متوجه این میشویم که هیچ چیز سر جای خودش نیست,روح اهنگساز و خواننده اصلی اثر شاد و تکرار این اثر جز بردن عرض مقلدین بی دانش اثری نخواهد داشت
مسعود سعیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
1
3
صداش که واقعا برای خوانندگی افتضاح است ، از طرفی میگن گوینده هر چی میخواد بگه شنونده باید عاقل باشه ، آدمها واسه چی پول میدهند میروند چنین کنسرت بی کیفیتی ؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
0
سلام ...اولا اون خواننده های نادان که حرف از آهنگ اسطوره ی ایران خانوم هاید یعنی سوغاتی میزنن که سیاسی هست،دقیقا بهمون بگه کجای این آهنگ سیاسی چرا کشش میدید..همه ی مردم ایران با این آهنگ خاطره دارن. خانوم هاییده هم چیزه بدی توی آهنگ سوغاتی نگفته که بعضیا میگن بحث رو سیاسی میکنید..کشش ندید سرتون تو لاک خودتون باشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار