آیا ما فساد نمی‌کنیم؟!
کد خبر: ۱۵۳۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 16    -    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
یکی از آشنایانم که خبرنگار است، صادقانه می‌گفت مدت‌هاست راه پول درآوردن را پیدا کرده ‌است. او سراغ افرادی که تمایل به دیده شدن دارند، ولی در شرایطی شایسته‌سالار، استحقاق مصاحبه‌شدن را ندارند می‌رود و در قبال اخذ مبالغی، خبر یا مصاحبه و یا گزارشی از آن‌ها را رسانه‌ای می‌کند. گزارشگر دیگری می‌گوید همکارش فساد شرکت، مؤسسه یا هر نهاد دیگری را شناسایی می‌کند و...

آیا ما فساد نمی‌کنیم؟

آیا ما فساد نمی‌کنیم؟«تابناک باتو» ـ درمورد فساد، ذهن‌ها کمتر به سمت حوزه‌های هنر و یا مطبوعات رفته ‌است؛ حوزه‌هایی که شاید به‌ دلیل لطیف بودن یا منتقد بودنشان، انتظار این که خودشان هم فاسد باشند، بعید به نظر می‌رسید.

یکی از آشنایانم که خبرنگار است، صادقانه می‌گفت مدت‌هاست راه پول درآوردن را پیدا کرده ‌است. او سراغ افرادی که تمایل به دیده شدن دارند، ولی در شرایطی شایسته‌سالار، استحقاق مصاحبه‌شدن را ندارند می‌رود و در قبال اخذ مبالغی، خبر یا مصاحبه و یا گزارشی از آن‌ها را رسانه‌ای می‌کند.

گزارشگر دیگری می‌گوید همکارش فساد شرکت، مؤسسه یا هر نهاد دیگری را شناسایی می‌کند و با گرفتن حق‌السکوت، آن فساد را منتشر نمی‌کند. روزنامه‌نگارانی را هم می‌شناسم که با حلال دانستن پذیرش سکه و یا کارت هدیه از فلان وزارتخانه یا نهاد، خود را وامدار آن‌ها کرده‌اند.

آیا ما فساد نمی‌کنیم؟

در حوزه‌ی هنر و ادبیات، شاید وضعیت بدتر هم باشد. یکی از دوستان پاک، از همکار بسیار خوشنام خود می‌گوید که در یک فراخوان ادبی، پیش از جداکردن سربرگ مشخصات مقالات رسیده، با زدن علامت‌هایی در صفحات مشخصی از مقاله، برندگان اول تا سوم را مشخص کرده‌ است. این ادیب معروف به آزادیخواه بودن، چنین روشی را امری تقریباً رایج در شیوه‌ی اعطای جایزه‌ها دانسته و مصادیق آنان را هم ذکر کرده ‌است.

همچنین حدود یک ‌ماه پیش، بازماندگان زنده‌یاد استاد چنگیز شهوق نقاش و مجسمه‌ساز معاصر، متوجه شدند که در اقدامی عجیب، سردیس برنزی ناصرخسرو اثر این هنرمند صاحب‌نام که در پارک ملت نصب شده‌ بود، مفقوده شده و آن‌ را با یک سردیس دم‌دستی عوض کرده‌اند، ولی نام خالق اثر، همچنان باقی است. فرزند این هنرمند که خود به واسطه‌ی سال‌ها فعالیت در مطبوعات، ارتباطات خوبی با اصحاب رسانه دارد می‌گفت یک‌ ماه دوندگی کرده تا خبر این ماجرا را در رسانه‌ای رسمی منتشر کند اما تاکنون موفق نشده‌ است. ظاهراً بسیاری از خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌های علاقه مند به حوزه‌ی هنرهای تجسمی، با این توجیه که مصلحت نمی‌دانند رابطه‌شان با سازمان زیباسازی شهرداری شکرآب شود از انتشار این خبر سر باز زده‌اند.

آیا ما فساد نمی‌کنیم؟

با آن‌که به باور من تعداد زیادی از فعالان حوزه‌ی هنر و رسانه افرادی پاک هستند که زیر فشارهای معیشتی، همچنان با شرافت زندگی می‌کنند، باید به گسترش فساد در رکن چهارم دموکراسی اذعان کرد.

اینجاست که باید علاوه‌بر انتشار فسادهای دولتی و مسئولان به قبیح بودن فساد احتمالی خود و نزدیکانِ ظاهراً منتقدمان هم توجه کنیم. کمتر شعار بدهیم و بيشتر به عمل سالم بپردازیم و ببینیم آیا می‌توانیم با همان سرعت که به دیگران می‌تازیم، شمشیر تیز نقد را به ‌طرف خود نیز بگیریم؟
کیوان صمیمی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریخ
|
Luxembourg
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
0
فساد عملی است خلاف روال اداری و بخش نامه و ایین نامه و قانون وضع شده در یک اداره دولتی و یا خصوصی جهت کسب منفعت مالی با سوء استفاده از سایر قوانین موجود که توسط کارمند یا رئیس اداره ای دولتی و یا خصوصی انجام میشود فساد خرد با عث ایجاد فساد کلان خواهد شد و باید ریشه کن شود و شدید ترین مجازات برای ان در نظر گرفته شود فساد و دروغ یک جامعه را نابود میکند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار