سرو کهنسالی که تکه تکه شد
کد خبر: ۱۵۳۵۵۲
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 14    -    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
این سرو راست قامت، دست کم ۵۰۰ سال عمر داشت و ارتفاع آن ۱۳ متر (اندازه ساختمانی حدودا چهار یا پنج طبقه) بود و قطر ۳ متری تنه درخت بر عظمت و هیبت بیشتر آن افزوده بود. درخت مزبور از نظر گیاه شناختی از گونه «زَربین» بود و در نهایت زیبایی و سر سبزی در آن میانه برای هر زائر شیفته امامزاده جلوه گری و دلربایی می‌کرد.

سرو کهنسالی که که تکه تکه شداختصاصی «تابناک باتو»ـ رسم فاخر درختکاری و لزوم احترام و توجه ویژه به درختان در پیش و پس از طلوع اسلام عزیز برای مردم با فرهنگ و طبیعت دوست ایران زمین، امری متداول بوده و هست. از میان انواع درختان، درخت پر ابهت «سرو» در فرهنگ ما ایرانیان و همین طور آیین «زرتشتیان» جایگاه ویژه و ممتازی داشته است. سرو این درخت زیبا و همیشه سر سبز در برابر سرما و گرما و تغییرات ناگهانی دما بسیار مقاوم و با دوام بوده و حیاتی بس طولانی دارد و وجود آن در محیط زیست کشور ما، یادمانی نفیس و با اصالت از نیاکان و گذشتگانِ پاک طینت و طبیعت دوست ما به شمار می‌رود.
در «تخت جمشید» نیز درخت سرو به جهت منزلتی که برای پیشینیان ما داشته توسط هنرمندان توانا و چیره دستِ ایران باستان در کتیبه‌ها اجرا و خلق شده است؛

سرو کهنسالی که که تکه تکه شد

 

سرو کهنسالی که که تکه تکه شد
در دیگرآثار هنری ایرانیان همچون «فرش»، «کاشی» و ... نیز طرح سرو جایگاه خاصی برای هنرمندان ماهر این سرزمین پهناور داشته است.

سرو کهنسالی که که تکه تکه شد

 

سرو کهنسالی که که تکه تکه شد


در فرهنگ ایرانی، سرو نمادِ «آزادگی»، «راست قامتی» و «مقاومت» است و در اشعار نیکوی فارسی سَرایان، به دفعات از این درخت پر هیبت و زیبا یاد شده است برای نمونه «خواجه شیراز» در مورد مقاومت و تحمل این درخت سروده است:


نه هر درخت تحمل کند جفای خزان
غلام همت سروم که این قدم دارد

 

وقتی صفحات پر غبار تاریخ را ورق می‌زنیم، چهره و نماد دیگری از شهر قم برای ما نمود پیدا می‌کند که کمتر به آن پرداخته شده است و آن چیزی جز «سرو قم» نیست. برای نمونه، «مَجدی» از تاریخ نگاران قرن یازدهم هجری مقارن با عهد صفوی درکتاب خویش موسوم به «زینت المجالس» که به سال ۱۰۰۴ قمری (حدود ۴۳۶ سال پیش به تاریخ امروز) تالیف نموده، از «سرو قم» و همچنین مساعد بودن محیط این شهر برای رشد و نمو این درخت یاد نموده و نوشته است: «و در آن شهر، درخت سرو، سخت نیکو مى‏آید.» (ر. ک: زینت المجالس، چ. کتابخانه سنایی، ص. ۷۷۱.)
با این بیان در نهایت افسوس و دریغ با همه پیشینه و دیرینه سرو در فرهنگ کهن ایرانی و همین طور شهر قم، امروز بنا بر آنچه نگارنده مشاهده نموده است، باید سوگمندانه، مرثیه‌ای جانسوز و جانکاه در این رابطه بیان کنیم.
قصه پر غصه از این جا آغاز می‌شود که در سال ۱۳۸۲ شمسی جهت برخی تحقیقات میدانی راجع به «مسجد مقدس جمکران» مشغول جست و جوی نشانه‌های تاریخی و معنوی در آن روستای باستانی و پیرامون آن بودم تا این که در محوطه امامزاده‌ای معروف به «هادی مهدی» (پنج امامزاده) (در محله یا به عبارتی روستای کوچک گُرگابی، چسبیده به جمکران) از سرو کهنسال و بلند قامتی که در آنجا بود، عکس‌هایی گرفتم.
این سرو راست قامت، دست کم ۵۰۰ سال عمر داشت و ارتفاع آن ۱۳ متر (اندازه ساختمانی حدودا چهار یا پنج طبقه) بود و قطر ۳ متری تنه درخت بر عظمت و هیبت بیشتر آن افزوده بود. درخت مزبور از نظر گیاه شناختی از گونه «زَربین» بود و در نهایت زیبایی و سر سبزی در آن میانه برای هر زائر شیفته امامزاده جلوه گری و دلربایی می‌کرد. در خاطرم هست بر آن درخت تنومند شماره ثبتی هم وجود داشت. نمی‌دانم ثبت «منابع طبیعی» بود یا ثبت «میراث فرهنگی»، ولی به هر روی پلاک ثبتی و شماره آن را بر روی درخت دیدم. درخت در بین حصار‌های فلزی بلندی محصور شده بود و امکان نزدیک شدن به درخت و حتی پیرامون آن نبود.
این موضوع گذشت و خاطره زیبایِ دیدار با سرو شکوهمند امامزاده هادی مهدی (پنج امامزاده) و کرشمه و ناز آن پیوسته در ذهن من حاضر و جاری بود تا این که پنج سال بعد و در سال ۱۳۸۷ شمسی برای انجام پاره‌ای تحقیقات جدیدتر دوباره به آن مکان محترم مشرف شدم و در نهایت تعجب و شگفتی متوجه شدم آن سرو کهنسال به طرز عجیبی دیگر در میان آن محوطه تاریخی حضور ندارد و آن را شوربختانه عده‌ای در اوج کج سلیقگی از بین برده اند. از سوی دیگر خوشبختانه، یادگار آن ایام دو عکس زیر از آن سرو باشکوه است که در میان نگاتیو‌های دوربین آنالوگ قدیمی خودم پیدا و ظاهرکردم و در این فرصت تقدیم حضورتان می‌کنم.

سرو کهنسالی که که تکه تکه شد

سرو کهنسالی که که تکه تکه شد
اگر می‌دانستم قرار است به زودی این سرو با عظمت نیست و نابود شود بیشتر از دو عکس از آن می‌گرفتم تا اقلا زوایای مختلف آن در حافظه دراز مدت تاریخ، باقی و ماندگار شود. بی تردید این سرو باشکوه و راست قامت، هویت تاریخی و میراث طبیعی برای مردم قم و همین طور ایرانیان با فرهنگ در اعماق روستای جمکران و گرگابی به شمار می‌رفت و از منظری دیگر «قدیمی‌ترین موجود زنده قم» بود که سرنوشتی غمبار پیدا کرد، سرنگون شد و کمرش در برابر تیشه نادانی‌ها شکست.
باری، از نبود سرو امامزاده بسیار کنجکاو و حیرت زده شدم و از مردم محلی و همین طور افرادی که در امامزاده بودند، از سرنوشت مشکوک سرو با عظمت، ولی نگونسار امامزاده پرسیدم. همگی گفتند که یک شب عده‌ای دست و پای خادم امامزاده را بستند و با سرعت و هماهنگی فراوان درخت تناور را قطعه قطعه کردند و بی درنگ جای آن را سنگ کاری کردند و صبحگاهان دیگر اثری از آن درخت باشکوه نبود، گویی که در این چند قرن نیز اثری از این سرو دلربا در آن میانه نبوده است.
خوشا به حال درختان، لا اقل طعم غربت را نمی‌چشند، زیرا در همان جایی که متولد شده اند، در همان مکان نیز می‌میرند. در تصویر زیر محل سابق قرار گرفتن و به عبارتی جایگاه حیات و مرگ درخت سرو کهنسال قم را مشاهده می‌کنید که سنگ کاری آن متفاوت با بقیه قسمت‌های صحن امامزاده بوده و با سرعت فراوان و دستپاچگی هر چه تمام‌تر و بسیار عجولانه اجرا و انجام شده است.

سرو کهنسالی که که تکه تکه شد

در همان زمان از افراد مطلع و آگاه در محل از مسببان قطع درخت پرسیدم و گفتند: «اداره کل اوقاف و امور خیریه» که این کار را با دستور «دادستان» انجام داده است!

ایها القاضی بقم
قد عزلناک فقم


وقتی علت این کار را جویا شدم، پاسخ دادند: به خاطر این که برخی به این درخت دخیل می‌بستند، آن‌ها نیز به جهت جلوگیری از خرافات، آن را برای همیشه نابود کردند و آنان که تیشه بر ریشه این درخت زدند، دیواری کوتاه‌تر از آن بلند قامت ندیدند.

گنه کرد در بلخ آهنگری
به شوشتر زدند گردن مسگری


هنگامی که برای تحقیقات مهدوی به جمکران رفته بودم، تنها چیزی که با خودم نمی‌اندیشیدم این مساله بود که این درخت کهنسال، مقاوم و تنومندکه اسرار مگوی فراوانی را در دل خود نهان کرده و شاهد بسیاری از وقایع و حوادث گوناگون تاریخی قم و نظاره گر مردمان اعصار مختلف بوده و ایام تَرسالی و خشکسالی فراوانی را پشت سر گذاشته، محکوم است که به زودی به دست بی کفایت برخی، چنین مظلومانه به وادی زوال و نیستی رهسپار شود.

دست قضا گر شکست شاخ نو از سرو
سرو سعادت به جویبار بماناد


از این رهگذر، یاد آوری چند نکته در خصوص این فاجعه خالی از لطف نیست:
۱- در شهر مقدس قم مانند برخی مناطقِ شمال کشور (گیلان و مازندران) که در آن جا فرهنگی مرتبط با درختان به نام «آقا دار» وجود دارد اصلا چنین نگرشی به درخت، معنا و مفهوم ندارد. این که مانند برخی مردم بگویند که زیر این درخت، امامزاده یا آدم مقدس و محترمی مدفون است و این گونه‌ها بحث‌ها اصلا در قم شایع نیست، چون در چند قدمی همین درخت، پنج امامزاده محتشم به طور کاملا معلوم و مشخص مدفون هستند و این امر در قم به طور کل بی معنا و غیر قابل تصور است.
۲- به جرات می‌توان گفت: بیش از ۹۹ درصد مردم قم از وجود چنین درخت سروی تا همین چند سال پیش که وجود داشت و جلوه گری می‌کرد به علت وجود آن در اعماق روستای جمکران، هیچ اطلاعی نداشتند و وقتی هم آن را تکه تکه کردند باز هم عده معدودی از آن مطلع شدند و هنوز هم می‌توان گفت: بیش از ۹۹ درصد مردم قم نمی‌دانند که آن درخت تناور و قدیمی در سالیان اخیر تکه تکه و نابود شده است.
۳- در همان سال، تعداد معدودی از فعالان محیط زیستی به این موضوع واکنش نشان دادند، ولی هیچ پاسخگویی روشنی در مورد قطع درخت از سوی مسئولان امر برای آنان انجام نشد و‌ای کاش در کشوری که به خواست مردم، پیشوند نام آن را «جمهوری» قرار داده ایم در مورد قطع این درخت نیز با مردمِ خوب و با فرهنگ قم، همگرایی فکری صورت می‌گرفت و مسئولان محترم، همانندکشور‌های متمدن و پیشرفته، نظر سنجی و رای گیری عمومی انجام می‌دادند تا مردم در خصوص درختی که پیشینه فرهنگی و طبیعی خودشان و میراث باشکوه نیاکانشان بوده به طور مستقیم و آزادانه نظر دهند، یعنی پسندیده‌تر این بود که خود مردم برای سرنوشت درخت کهنسال شهرشان، تصمیم می‌گرفتند.
۴- اگر چه بیان نمودیم این درخت، قدیمی‌ترین موجود زنده شهر قم بود یا از بُعد دیگر میراث ملی همه ما ایرانیان بوده است، اما بهتر است دایره و عمق نگاهمان از شهر و کشور فراتر ببریم و بیان کنیم که این درختِ شکوهمند میراثی بشری و متعلق به همه انسان‌ها و جامعه بشری بوده است که مظلومانه به چنین سرنوشت تاثرباری دچار شد.
۵- به راستی به دور از هرگونه تعصب و جانبداری، این همه تحکم، شدت و غلظت در نابودی یک درختِ کهن و دیرینه برای جلوگیری از گسترش خرافات با اصل «تناسب جُرم و مجازات»، نسبت و رابطه منطقی ندارد، چون اصلا کسانی که آنجا می‌آمدند نهایتا افرادی روستایی، ساده دل و اندک بودند، نه همه اهل روستا بلکه واقعا عده‌ای قلیل بودندکه نه «درخت پرست» بودند و نه «غیر مسلمان» و این توجه آن‌ها به درخت اصلا بازتابی گسترده در سطح جامعه نداشت و شایسته‌تر این بود به جای از بین بردن میراثی باستانی و با شکوه که از جمله میراث‌های طبیعی بسیار ارزشمند و با اهمیت کشورمان و متعلق به همه ایرانیان و بشریت بود با اقدامی عاقلانه، با قرار دادن تابلویی مبنی بر این که - دخیل بستن بر درخت یا حاجت خواستن از آن، اشتباه است و شما زائر محترم بهتر است به امامزاده مجاور متوسل شوید یا به مسجد مقدس جمکران تشریف ببرید و امام عصر (عج) را شفیع بین خود و خدا قرار دهید تا حاجت مادی یا معنوی شما بر آورده شود - در این زمینه فرهنگ سازی اصولی و متمدنانه انجام می‌دادند.
البته باید تاکید کنم آنچنان تعداد این افرادِ کم اطلاع، ناچیز و اندک بوده است که انسان به هر شکلی فکر کند، نیازی به تحکم بدین صورت یعنی قطع درختِ سروِ مظلوم و بی دفاعِ پانصد ساله آن هم با ۱۳ متر ارتفاع نبود. در خاتمه باید گفت، شایسته و بایسته است کسانی که مدعی احقاق حقوق مادی و معنوی مردم هستند، مسببان این عمل را هر که بودند و هر که باشند به وضوح معرفی و از نظر قضایی محکوم و مجازات نمایند.

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
آن چه البته به جایی نرسد فریاد است

سید مرتضی میرسراجی
دانشجوی دکترای تخصصی الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
يزدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
29
واقعا باعث تاسف است كه اينگونه با اين گنجينه هاي قديمي و با ارزش ( چه درخت قديمي يا اثار تاريخي و مانند ان )برخورد ميشود . بنظر ميرسد طرز فكر مسيولين مربوطه ( چه اوقاف يا محيط زيست يا ميراث فرهنگي و... ) بشدت سطحي و ضعيف است كه هيچكدام عكس العملي نشان نميدهند .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
چه کار خوبی انجام دادید که این بی مهری و جفا را در تاریخ ثبت کردید
ناشناس
| |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
فاجعه زیست محیطی است
ناشناس
| |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
تابی جون باز هم گل کاشتی احسنت
محمد رضا
| |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
جنایت بر علیه درخت سرو
چهل اخترانی
| |
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
اعصابم به هم ریخت چند سال پیش باغ سالاریه هم ویران کردند
خادم الرضا علیه السلام
| |
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
درخت سرو خیلی مقاومت دارد سرو ابرکوه چهار هزار و پانصد سال عمر شه و هنوز پابرجاست متاسفانه اگر این سرو قمی را قطع نمی کردند نسل های بعد هم تا قرن ها شاهد زیبایی و سرسبزی اون بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
16
جای بسی افسوس دارد، احترام به درختان ریشه در تاریخ ایران دارد، در باورهای ایرانی هرکس که ریشه درختی را بزند بدفرجام خواهد بود، احترام به آقادارها در مازندران و گیلان هم ناشی از خرافات نیست بلکه آیینی کهن و دیریازند و نشاندهنده جایگاه و اهمیت طبیعت در فرهنگ ایرانی، امری که جهانیان اخیرا به اهمیت آن پی برده اند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
وقتی پای منافع عده ای در خطر باشد فرهنگ و آیین معنی نداره
علی
| |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
وقتی که قطع شد وقت افسوس میرسه خب فرهنگ برخورد با درختان را بالا ببریم که مثل امروز افسوس نخوریم
ناشناس
| |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
همه جا خرافات باعث مرگ فرهنگ و سنت اون منطقه است
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
14
خیلی غصه خوردم
خارجی
|
Denmark
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
12
در کل دنیا به این چیزها چه قدر اهمیت می دهند و براشون چه قدر مهمه حالا تو کشور ما از بن و ریشه میزنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
13
باید مجازات بشن این چه وضعیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
12
بخشش نکنید حتما بازخواست کنید
مهدی بیژنی پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
17
ابتدا درخت را با محلول آهک یا.... خشک کردند سپس بعد مدتی بریدند، شاهدم در آن ایام از هر دور و بری امامزاده می پرسیدم درخت کجاست از پاسخ طفره می رفت و نگران پاسخ دادن بود، این ترس از پاسخ دقیقا مشابه ترس مردم منطقه از حفر زیرگذر بسیار عریض و طویل راه آهن جمکران بود که دقیقا از بین تپه های باستانی و پر گنج قلی درویش گذشت، کاش مسدولین میراث و اوقاف وقت، اینقدر نگران از دست دادن صندلیشان نبودند....
پاسخ ها
پارسا اصغری نویسی
| |
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
اون موقع می ترسیدیم الان از بیان حقیقت با وجود شبکه های اجتماعی نباید بترسیم و دست افراد خیانت پیشه رو باید رو کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
1
14
خدایا این همه ستیز و نفرت با همه چیز و از همه حتی درخت نوبره! مگر جای شمار رو گرفته بود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
اون درخت نباید از بین می رفت مطالبه گری باید می شد
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
6
متاسفانه در شهر قم عده ای از مسوولان به درخت و فضای سبز اهمیت نمی دهند تو گویی در شهر قم فضای سبز زیادی وجود دارد بسیاری از باغات قم را خشک کرده اند یک سری از درخت های پیاده رو ها را هم شبانه شهرداری قطع کرده است این که دیگر جای خود دارد
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
4
همیشه برای مسئولان ما راحت ترین راه حذف صورت مسئله است .... ، چون کار فرهنگی بر روی مردمی که پیرو خرافات هستند حوصله می خواهد که مسئول با حوصله نداریم ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
نمونه ی حذف صورت مسأله فیلتر تلگرامه که داریم زجر میکشیم و هرچی سعی میکنیم هیچی جاشو پر نمیکنه
حیاتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
3
خیلی خوب شد ازش عکس انداختین
اسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
3
روز بعد چوب درخت را مبلمان کردند حتمن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
کاشکی اقلن تیکه های اون درخت را بسته بندی می کردند به صورت تبرکی به مردم میدادن
ناشناس
| |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
ناشناس عزیز بحث راجع به تبرک جویی از درخت است بعد شما می گویید تیکه های درخت را تبرکی می دادن!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
7
بيچاره درخت بی دفاع
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
9
خدا ریشه آنها را میسوزاند.مطمئن باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
5
حماقتی که سروی را قامت شکست
شهروند قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
4
مردم شب خوابیدند و صبح دیدن که جا تره و بچه نیس
صمدپاشازاده ماکویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
5
3
بنده هم ناراحت شدم از این کارشون ولی خود مردم هم با خرافات بازیشون باعث قطع این درخت شدن آخه یکی نیست به این مردم بگه میایی از امامزاده حاجت میگیری ولی به درخت متوسل میشی و گره میبندی به درخت !!!!؟؟؟؟والله از ماست که برماست
پاسخ ها
مهدی بیژنی پویا
| |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
بله متاسفانه مردم زیادی آویزون این درخت بودن، بارها اومدن کلی آشغال بسته شده به درخت رو کندن، که باعث آسیب به درخت می شد، جهت جلوگیری از کار مردم و حفظ درخت با فاصله ی زیاد اومدن دور درخت قفس آهنی جوش دادن، باز مردم که دستشون به درخت بند نبود می اومدن عقب و تسبیح یا چیزهای مشابه به سمت درخت پرتاب می کردن تا به نوعی خودشونو بند این حضرت درخت کنن، بطوریکه هرکی درختو می دیدید بیاد کاج تزیین شده کریسمس می افتاد، خوشبختانه آقای میرسپاسی از درخت تسبیح هم عکس منتشر کردن، قطعا این درخت زیبا یک مشکل فرهنگی بود که باید برای رفعش هزینه ی زیادی میشد که نکردن و متاسفانه بریدنش، اومدن بریدن تا عده ای سوء استفاده نکنن و بگن قمی ها رو ببینید از درخت سوء استفاده میکنن، بریدنی که باعث آزار روحیمان شد.
سابقه ریشه کنی منشاء خرافات در قم وجود دارد، مثالی می زنم، مسجدی در قم هست بنام پنجه علی، در این مسجد سنگی وجود داشت که روی آن نقش دستی بصورت چاله بود، ملت می اومدن مسجد و بجای راز و نیاز با حضرت خالق می رفتن دخیل می بستن به سنگی که اثر جعلی دست امام علی ع بود، تذکرات بزرگان دین بی فایده بود تا اینکه مرحوم آیت الله نجفی مرعشی خودش کلنگ برداشت رفت مسجد و آن سنگ را شخصا از دل دیوار کند و نابود کرد.
حالا که نام آقادار در بالا مطرح شد بد نیست خاطره ای از زادگاه پدرم فکچال بابل مازندران به نقل خود ایشون بگم، زمان پهلوی فردی در آن روستا بود و با کارگری امرار معاش می کرد، او پول می گرفت و روزی چند گراز وحشی را که دشمن مزارع برنج بود شکار می کرد و پوستش را سر راه مردم روستا آویزان می نمود تا بگوید کار کردم، به تدریج سن آن مرد بالارفت و از طرف دیگر متجاوزین روسی شدیدا به این گراز یا همان خوک وحشی علاقه مند بودن و ریشه گراز از منطقه کنده شد، آن پیرمرد به کسوت گدایی و درویشی روی آورد، کارش شده بود نوروزخونی کنه یا مراسم طلب آفتاب (مم شو) برگزار کنه تا خدا باران های مکرر رو بند بیاره، چند بار که باران کم شد و مردم توانستن به کشاورزیشون برسن به همدیگه گفتن این درویش .... مستجاب الدعوه است، بهش اعتقاد پیدا کردن که دعاش میگیره، کمکش میکردن و میگفتن دلت صافه دعا کن، اون به مردم منطقه که طبق معمول به شمع روشن کردن در سقانفارهای منطقه عادت داشتن (رسم قشنگیه)، شمع می فروخت، به تدریج عده ای جهت کمک به درویش که ازش شمع میخریدن، شمع ها رو همونجا کنار اتاقکش که زیر درختی بود روشن می کردن تا دلش رو از اون خرید، خوش کرده باشن، یک شب اون پیرمرد اعلام کرد خوابنما شده و زیر کلبه اش امامزاده ای بزرگ دفنه و خودشم خادم امامزاده هست، ساده دلانی باور کردن و نذورات زیاد شد، کدخدای فکچال عبدالعمو (مرحوم عبدالله خان مقیم پور بیژنی) که از اول شاهد همه چی بود، همانکاری رو انجام داد که آیت الله مرعشی در قم انجام داده بود، هر چند وی آنجا را نابود کرد ولی هنوز عده ای به محل آنجا اعتقاد دارند و به آقادار (درخت آقا) معروف است.

دو پست صحیح بالا توسط اینجانب نوشته شده و پژوهشگران جهت اطلاعات بیشتر با نویسنده عزیز که از دوستان است مراجعه کنند.
باوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
2
جالب بود و متأثر کننده به امید آن که تکرار نشود
امین
|
Ireland
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
مرثیه ای برای سرو
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
حالا نمی شد فرهنگ سازی کنند و درخت را قطع نکنند؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
آقا یا خانم محترم شما با خرافات بازی یک درخت پانصد ساله را از بین بردی درختی که میراث ملی بود
سرامیک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
1
0
زیر بعضی از این درختا گنج هستش
آریان
|
Switzerland
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
مطلب خوب و روشنگرانه چیزی که کمتر در سایت های ایرانی می خوانیم و چه عکس های قشنگی از سرو زیبا گرفتید و هنوز از خواندن این مطلب گیج و مبهوتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
حیف و صد حیف
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
1
نگران نباشید خود درخت باعث و بانی این کار را نفرین می کند
سنجگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
2
دل همه دوستداران طبیعت از مطالعه این مطلب به درد می آید و همین که یک شبه درخت سرو امامزاده را از بین برده اند نشون میده از مدت ها قبل برای نابودی اون نقشه کشیده بودند چون این کار با درختی که سیزده متر طولشه نیاز به هماهنگی و همین طور نفرات زیادی داره چون اگر در طول روز بود مردم مانع میشدن و نمی گذاشتن این کار بشه در کل باید به این وضعیت موجود نسبت به محیط زیست در ایران گریست
ناشناس
|
Turkey
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
1
ای کاش عکس های بیشتری گرفته بودید
یا حضرت معصومه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
3
من قلبم به درد آمد خدایا به فریاد برس به نظرم گناه قطع کردن درخت خیلی بیشتره تا اون که چند نفر عوام بیان و دخیل ببندن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
0
فرهنگ سازی اصولی و متمدنانه
محاله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
4
یعنی چی مگه شما ها با طالبان که مجسمه قدیمی بودا که اثر تاریخی بود تو افغانستان را منفجر کرده چه فرقی دارید ..برادرام مسئول دور درخت و دور محوطه آن را فنس و میله می گذاشتید تا کسی نره به درخت دخیل و قفل ببنده آخه چرا قطعش کردید . اینها هویت ماست تاریخ ماست
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
مگه ندیدی دورش فنس هست با وجود فنس از بین برده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
2
1
چیز عجیبی نیست !مدتهاست مشکلات مملکت بااین متد حل می شود شما هم اگر ناراحتید مثل خیلی از ایرانیها مهاجرت کنید برید !
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
دارم میرم استرالیا بای بای
نبوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
0
1
وقتی فرهنگ پایین باشه بیشتر از این توقع نمی رود
شایسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
0
3
حالا که این یکی رفت به فکر بقیه باشیم به خدا هیچ جا مثل ایران به محیط زیست خیانت نمی کنند چند وقت دیگه جنگل های شمال هم نابود میشن
علی شعبان زاده امیردهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
0
0
اقای مهدی بیژنی پویا
بنده نیز اصالتم برای مازندران-بابل- بندپی شرق هست...
در زمینه خرافات و باورهای اشتباه مردم و راهکاره مناسب جهت روشن سازی مردم دارم تحقیقات و گرداوریی های انجام میدم ۰
ممنون میشم اگه بشه همفکری کنیم...
و بقیه دوستان اگه خرافه پرستی چه بر درختان یا بقیه اشیا در ایران ،فقط کشور خودمون اگه سراغ دارن ممنون میشم بم بگن...
Elahenaz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
وااای چقدر بد. اصلا فک نمیکردم قطعش کرده باشن. چقدر ناراحت شدم. خییییلی حیف بود. اومدن ابرو رو درست کنن زدن چشمم کور کردن. خب دورش حصار میکشیدن که مردم تسبیح نندازن..چرا قطعش کردن آخه؟ اح حالم گرفته شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار