«خالکوبی» مانع دریافت گواهینامه رانندگی نیست
کد خبر: ۱۵۳۵۱۱
تاریخ انتشار: 2019 August 13    -    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸

رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا گفت: صرف داشتن خالکوبی مانع احراز صلاحیت فرد برای دریافت گواهینامه رانندگی نیست اما چنانچه فرد دارای خالکوبی‏‌های مشهود، نامتعارف و یا سابقه خودزنی داشته باشد، باید از نظر احتمال ابتلا به برخی اختلالات روانی تأثیرگذار در رانندگی مورد بررسی و ارزیابی‌های روانشناختی قرار بگیرد که نظریه نهایی براساس رأی کمیسیون روان‌پزشکی و براساس مصاحبه و تست‌های روانشناسی صادر می شود.

سرهنگ آرش باستانی با اشاره به خبر منتشر شده از سوی معاونت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران مبنی بر تاثیر خالکوبی در دریافت گواهینامه رانندگی گفت: رانندگی امتیازی است که برخورداری از آن مستلزم احراز صلاحیت‌‏های مهارتی و پزشکی افراد است و هدف اصلی ما از انجام معاینات پزشکی متقاضیان گواهینامه رانندگی، افزایش ضریب ایمنی در رانندگی است.

وی افزود: پیش از این، تأیید صلاحیت پزشکی متقاضیان گواهینامه تنها به معاینات چشم محدود می‌شد اما با توجه به نقش مهم و تأثیرگذار عامل انسانی در تصادفات، کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت، معاونت‏‌های بهداد و راهور ناجا تشکیل و ضمن احصای بیماری‏‌های جسمی و روانی مؤثر در رانندگی و تعیین روش‏‌های معاینات پزشکی، آئین نامه راهور ناجا، تدوین و در سال ۱۳۸۴ توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد.

رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا اضافه کرد: پیوست شماره ۲ این آئین نامه به ضوابط احراز صلاحیت پزشکی اعم از سلامت روانی و جسمانی متقاضیان انواع گواهینامه رانندگی می‌‏پردازد که در آن کلیه عارضه‌‏های جسمی و روانی مؤثر در رانندگی احصاء و تعیین تکلیف شده‌‏اند.

وی با اشاره به اینکه به‌‏طور کلی هر نوع بیماری مؤثر در رانندگی که هوشیاری و توانایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد می‏‌تواند شامل موارد محدودیت و ممنوعیت دریافت گواهینامه رانندگی باشد، گفت: به عنوان مثال فرد مبتلا به صرع در صورت تشنج در حین رانندگی هوشیاری خود را از دست داده و جان خود و سایرین را در معرض خطر قرار می‌‏دهد. این موضوع در مورد بیماری پارکینسون که تسلط و سرعت عمل فرد در رانندگی را مختل می‏‌کند نیز صادق است.

باستانی در پاسخ به این سوال که آیا خالکوبی نیز مشمول موارد ممنوعیت یا محدودیت دریافت گواهینامه می‏‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: صرف داشتن خالکوبی مانع احراز صلاحیت فرد برای دریافت گواهینامه رانندگی نیست اما چنانچه فرد دارای خالکوبی‏‌های مشهود، نامتعارف و یا سابقه خودزنی داشته باشد، باید از نظر احتمال ابتلا به برخی اختلالات روانی تأثیرگذار در رانندگی مورد بررسی و ارزیابی های روانشناختی قرار بگیرد که نظریه نهایی براساس رأی کمیسیون روان‌پزشکی و براساس مصاحبه و تست های روانشناسی صادر می شود.

وی با توضیح اینکه در سابقه اغلب افرادی که اصطلاحاً رفتارهای آنتی سوشیال یا ضد اجتماعی دارند، مواردی از خودزنی، خالکوبی‏‌های نامتعارف، تخطی از قانون، فرار از سربازی و رفتارهای پرخطری مثل رانندگی با سرعت بالا و مارپیچ مشهود است، تصریح کرد: خالکوبی به خودی خود بیماری محسوب نمی‏ شود اما وجود آن به همراه رفتارهای پرخطر در رانندگی به عنوان یکی از شاخص‏‌های ابتلا به برخی اختلالات روانی و شخصیتی، نیازمند بررسی و ارزیابی‌های روان‌شناختی در کمیسیون‌‏های اعصاب و روان است.

وی افزود: ما هیچ فردی را به دلیل داشتن صرف خالکوبی از رانندگی منع نمی‌کنیم اما اگر فردی دارای خالکوبی های نامتعارف در بدن، و یا خودزنی و یا رفتارهای ضد اجتماعی و متضاد با عرف جامعه باشد (به عنوان مثال به دنبال یک تصادف، رفتارهای تهاجمی،کتک کاری و قمه کشی می‏‌کند) به دلیل این که احتمال ابتلای این فرد به اختلالات شخصیتی و عارضه‌‏های روان‌‏شناختی بالا است این افراد به کمیسیون‌های اعصاب و روان ارجاع داده می‌شوند و سه روانپزشک در خصوص احراز سلامت روانی این افراد تصمیم گیری می‌‏کنند که با توجه به نوع و شدت عارضه، مشمول موارد ممنوعیت یا محدودیت رانندگی می‌‏شوند.

باستانی در پاسخ به این سوال که چنانچه فردی دارای خالکوبی مشهود از نوع نامتعارف و یا خود زنی باشد، دائم العمر از داشتن گواهینامه محروم می شود یا خیر؟ گفت: چنین افرادی به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده می شوند و تحت درمان روانپزشک و سلامت روانی قرار می گیرند، پس از طی درمان و تاییدیه سلامت، به این افراد گواهینامه "مشروط" و "مدت دار" ارائه می شود و تمدید گواهینامه منوط به ارزیابی رفتار فرد در دوره رانندگی است، چنانچه فرد در بازه زمانی مشروط برای رانندگی و البته پس از درمان، مرتکب رفتارهای پر خطر شود دیگر امکان تمدید گواهینامه را نخواهد داشت.

رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا در ادامه از توافقات اولیه این مرکز با پلیس راهور ناجا مبنی بر دریافت اطلاعات سابقه رانندگی افراد اعم از کیفیت رانندگی، تعداد تخلفات و نمره منفی رانندگان خبر داد و اظهار کرد: این اطلاعات به ما کمک می‏‌کند تا سابقه رانندگی فردی را که به عنوان مثال به دنبال تائید اختلال شخصیت، گواهینامه مدت دار دو ساله دریافت کرده است و برای تمدید مجدد گواهینامه مراجعه می‏‌کند در ارزیابی‌های پزشکی خود لحاظ کنیم.

به گفته باستانی یکی از برنامه‏‌های جدید که از چهار ماه گذشته با همکاری معاونت راهور و سازمان وظیفه عمومی عملیاتی شده، احراز سلامت جسمانی و روانی متقاضیانی است که در پی ابتلا به بیماری از خدمت سربازی معاف شده‌‏اند و اتفاقا بیماری این افراد جزء آن دسته از بیماری‏‌هایی است که در آئین نامه، ممنوعیت یا محدودیت رانندگی برای آنها در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلام سایت نیروی انتظامی، وی اضافه کرد: این افراد در صورت احراز بیماری بلافاصله به معاونت راهور معرفی می‌‏شوند و ضبط گواهینامه آنها در دستورکار قرار می‏‌گیرد.

باستانی یادآور شد: افرادی که برای اولین بار برای دریافت گواهینامه اقدام می‌‏کنند یا قرار است گواهینامه خود را تائید کنند، به پزشکان معاین معتمد ناجا که عملکرد آنها همزمان تحت سامانه الکترونیک معاینات راهور ناجا ارزیابی می‌شود، ارجاع داده می‌‏شوند.

وی اضافه کرد: اگر در غربالگری های اولیه، بیماری احصاء شد، فرد متقاضی به شوراهای پزشکی ارجاع داده می‏‌شود تا با حضور متخصصیان مربوطه در خصوص شرایط محدودیت یا ممنوعیت گواهینامه این افراد تصمیم گیری شود.

رئیس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا با اشاره به راه‏ اندازی سامانه الکترونیک معاینات راهور از دو سال گذشته، سرعت و سهولت و ارتقای ضریب ایمنی معاینات متقاضیان گواهینامه را از مزایای این سامانه عنوان کرد و یادآور شد: این سامانه در حال حاضر با سازمان وظیفه عمومی و پلیس راهور ارتباط آنلاین دارد و با وارد کردن کد ملی متقاضی گواهینامه، امکان مشاهده کلیه اطلاعات فردی وی اعم از این که آیا فرد مشمول است، پایان خدمت دارد یا معافیت و اگر معاف شده بر اساس چه بند و ماده‌‏ای معاف شده است، و سوابق قبلی پزشکی نامبرده چیست؟ برای ما فراهم می‌‏شود.

باستانی خاطرنشان کرد: در تلاشیم امکان دسترسی این سامانه را به شورای پزشکی و هرمرجعی که بانک اطلاعاتی ما را از متقاضیان تکمیل‏‌تر کند، فراهم کنیم.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار