سریع‌ترین راه حل برای درمان تیغ ماهی در گلو
کد خبر: ۱۵۲۸۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 07    -    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
خوردن ماهی همیشه جزو یکی از کارهای سختی است که بعضا از زیرش در می روند و اینطور نشان می دهند که اصلا تمایلی به خوردن ماهی ندارند اما غافل از آنکه این افراد از ترس تیغ‌های ماهی و اینکه شاید در گلویشان گیر کند از غذای مقوی و بی نظیر فاصله می گیرند، اما یک سوال؛ اگر تیغ ماهی در گلوی ما گیر کرد باید چه کار کنیم؟!
 
امروز قصد داریم تا سریع‌ترین راه حل برای درمان گیرکردن تیغ ماهی در گلو را به شما معرفی کنیم.
 
هرگونه انسداد یا گیر کردن جسم خارجی در گلو و نای باعث خفگی می‌شود. این حالت معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که غذا اشتبا‌ها از مجرای نای پایین می‌رود. در این حالت، درمان نیاز به یک واکنش سریع دارد.
 
همچنین گیر کردن استخوان‌های ریز و تیغ ماهی در گلوی کودکان و یا افراد دیگر یک رویداد رایج است، در این موارد نیز در صورت اشکال در تنفس فرد، باید برای رساندن فرد بیمار به بیمارستان شتاب کرد. لیکن راه حل‌هایی نیز برای درمان تیغ ماهی در گلو و همچنین در آوردن استخوان از گلو وجود دارد.
 
گیر کردن تیغ ماهی در گلو معمولا در لوزه یا چین‌های مخاطی اطرافش، قاعده زبان، مخاط حلق یا اپی گلوت، چین‌ها و فرورفتگی‌های قسمت عقب زبان، قسمت پشتی حلق و سینوس پری اتفاق می‌کند. گاهی اوقات تیغ ماهی در نسج به طرزی گیر می‌کند که سرش مشخص نیست و در این حالت پیدا کردنش برای دکتر سخت است.
 
بعضی وقت‌ها هم علت درد خراشی است و تیغ ماهی فقط گلو را زخمی کرده، این حالت بسیار شبیه وقتی است که تیغ ماهی در گلو گیر می‌کند. ماهی‌های شمال اکثراً تیغ‌های نرم و نازک تری داشته ٬ هرچند جدا کردن گوشت از تیغشان زحمت بیشتری دارد و اگر گاهی تیغی را با گوشت بخورید خطرش از ماهی‌های جنوب کمتر است. معمولاً تیغ ماهی‌های جنوب سفت و تیز‌تر است.
 
اگرچه ماهی‌های بزرگ جنوب تیغ‌های بزرگ تری دارند اما در این بین ماهی‌های کوچکی هم دارد که تیغشان کوچک‌تر است.
 
اقداماتی لازم هنگام قورت دادن تیغ ماهی در کودکان
 
خونسردی خود را حفظ کنید.
 
ابتدا مطمئن شوید کودک جسم را بلعیده و زیر پا‌ها، بالش، تشک یا دستش نیست. در اغلب اوقات، بلعیدنش هیچ علامتی ندارد و فقط شاهد توقف کوتاه مدت تنفس یا سخت شدن بلع غذا هستیم که نشان می‌دهد چیزی در گلو گیر کرده است.
 
به دنبال راه‌های خشن نباشید.
 
وقتی فرزندتان به سرفه افتاد یا دچار مشکلات تنفسی شد، باید سریع اقدام کنید، ولی کاری نکنید که عواقب خطرناک داشته باشد. به دنبال راه‌های خشنی مانند محکم زدن پشت کمر کودک نباشید و یا او را مجبور به استفراغ نکنید.
 
اگر موفق نشدید به به پزشک مراجعه کنید.
 
نحوه خارج کردن تیغ ماهی از گلو بزرگسالان
 
فرد را وادار به سرفه کردن کنید
 
برای در آوردن جسم خارجی از گلو باید از پشت دور کمرش را با دست چپ به شکل مشت جمع کرده و محکم بگیرید.
 
انگشت شست باید به طرف داخل بازشده باشد و مرکز قفسه سینه را فشار دهد. اکنون دست راست را محکم روی دست چپ قرار داده و با قدرت به طرف بالا و داخل فشار داده تا او سرفه کند تا آن جسم خارجی به بیرون پرتاب شود.
 
از نان خشک، موز و یا سیب زمینی آب پز کمک بگیرید.
 
باید لقمه‌های بزرگ نان خشک، یک موز و یا تکه‌هایی از یک سیب زمینی پخته بخورید تا شاید تیغ ماهی هنگام بلع غذا از گلو جدا شده و به همراه غذا بلیعده شود.
 
از شربت آبلیمو و عسل استفاده کنید.
 
یک راه دیگر نوشیدن شربت آب لیمو و عسل است. ببهتر است شربت آبلیمو و عسل را آهسته مزه مزه کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید آن را غرغره کنید.
 
ترکیب دارچین و عسل غرغره کنید.
 
غرغره کردن ترکیب دارچین و عسل کمک می‌کند تا درد گلو کمتر شود.
 
آبلیمو و یا آب جوشیده همراه با سرکه غرغره کنید.
 
غرغره کردن محلول رقیق آب جوشیده و سرکه یا آب جوشیده و آبلیمو هم موثر است.
 
از جوشانده زیتون استفاده کنید.
 
یک راه خوب دیگر استفاده ازجوشانده زیتون است. چند عدد زیتون را با یک لیوان آب چند دقیقه بجوشانید سپس صافش کرده و آرام به حالت قاشق قاشق آن را بخورید. استفاده از این جوشانده تیغ ماهی را نرم می‌کند.
 
کم کردن درد
 
یک لیمو ترش را از نصف کرده و بعد آبش را بمکید. این کار تیغ را نرم کرده و سریع احساس راحتی می‌کنید.
 
گاهی اوقات این کار‌ها نتیجه‌ای ندارد و دیگر باید به پزشک مراجعه کنید.
 
توجه کنید که ممکن است تیغ ماهی از گلو خارج شده باشد اما چون گلو را زخم کرده جایش احساس سوزش کنید وفکر کنید تیغ هنوز آن جا است. وقتی نزد پزشک ببوید او ابتدا برای خارج کردن و درمان تیغ ماهی گلو تان را معاینه می‌کند.
 
چنانچه پزشک بتواند آن را به صورت سرپایی خارج می‌کند، ولی وقتی که تیغ مشخص نباشد و شما احساس درد کنید، پزشک برایتان عکس رادیولوژِی و سی تی اسکن و حتی MRI از گلو را می‌نویسد تا مطمئن شود.
 
اگر واقعا مشخص شود تیغی گیر کرده با جراحی و بیهوشی آن را از گلو خارج می‌کنند. به گفته پزشکان و متخصصان گوش و حلق و بینی ٬ تیغ‌های ظریف در گلو اگرچه با درد همرا باشد اما خطری نداشته و قابل جذب است.

روزپلاس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صمدپاشازاده ماکویی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
1
8
این چرت و پرت ها چیه که نوشتید عجب راه حلی برای سریع درآوردن تیغ ماهی دادید خجالت بکشید وقت مرد ارزش دارد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
چقدر مزخرف
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
1
7
تا اينكارا انجام بديم طرف مرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار